Annons:
Etikettbehandling
Läst 2304 ggr
[kanskemenbarakanske]
2017-08-18 10:46

Börja medicinera

Hej! Efter att jag gått internet KBT behandling utan resultat har jag med läkare och psykolog kommit fram till att medicinera mot Social ångest (som även blivit depression). Jag har fått flouxetin utskrivet (även lergigan) och undrar nu om någon här gått på dessa antidepressiva och om det är något ni skulle rekommendera? Vad märkte ni för för och nackdelar? Hur mådde ni de första veckorna? Hur va nedtrappningen på dessa? Går man upp i vikt? Vet såklart att allt är individuellt och all medicin passar inte alla osv. Men vill ändå höra era erfarenheter :) jag som person tar inte ens alvedon i onödan och försöker hålla mig undan läkemedel, så att börja med dessa är lite obehagligt..

Annons:
shiba123
2017-10-11 14:00
#1

Nu har det gått ett tag, och undrar hur du mår? Antidepressiva kan vara jobbiga i början med en del insättningsbesvär. Har du känt av detta, eller går det bra? Tyvärr så är det ganska vanligt med viktuppgång, men för min del var det bra eftersom jag inte hade någon aptit.

ixtab
2017-12-08 17:48
#2

detta inlägget är ju lite gammalt och jag hoppas att du börjar komma till rätta med din medicinering . jag hade Fluoxetin, men jag tyckte inte om den. Det är Prozac och kan vara svår att sluta med. Som ovan här skriver är det lätt att gå upp i vikt så passa dig vad du äter.  
Jag får cipralex. Den är spec. för socialångest och fobi. Den har hjälpt mig väldigt bra.
Jag hoppas att allt går bra för dig.

🌺

Live long and prosper

appalpaj
2017-12-16 23:57
#3

Jag tog liksom #2 cirpalex för Social fobi. Den hjälpte bra, speciellt i början märkte jag skillnad. Tog den under ca. 3 års tid. Förövrigt så har jag provat Mirtazapin (SNRI)  samt Aurorix (MAO-hämmare), men med dem så upplevde jag ingen skillnad.

Inga större biverkningar av cipralex. några få kilos viktuppgång av mirtazapin. Väldig muntorrhet (samt oerhörd trötthet första veckorna) med aurorix.

Hur upplever du Lergigan? Har själv tagit den några gånger, men då endast 5mg, vilket inte har gett mig någon större effekt i situationer som jag tycker är jobbiga (ex våga prata under grupparbeten), men provade 10mg sist, var knappt nervös alls då. Men vet inte än om det beror på dosen eller om det bara var tillfället).

Medarbetare på Social fobi ifokus

Silla9
2018-01-25 08:00
#4

#3 på vilket sätt blev du hjälpt av cirpalex? :) vad märkte du för skillnad? Jag har själv efter flera år av problem börjat på allvar fundera på att ge medicin en chans. Fast jag är ganska orolig och rädd för biverkningar. Har medicinerar ett kortare tag mot add innan, men de medicinerna mådde jag bara väldigt konstigt av.

Tomheten
2018-01-30 04:43
#5

Undrar precis som föregående inlägg hur stor skillnad medicinen gör? Sen undrar jag av vem ni fick medicinen utskriven. Var det på vc eller av psykiatrin? Behövdes remiss?

appalpaj
2018-02-18 21:20
#6

Det var främst vid några få tillfällen som jag minns att jag tydligt kände av det: Under de senaste två åren hade min mor fått föra min talan på gymnasiet, när det var möten med specialpedagog, lärare osv. Men efter ca. 3 månader på cipralex och jag skulle prata med specialpedagogen på universitetet, så kände jag att jag kunde klara det själv. Och klarade det själv. Liksom att jag, när jag hade uppföljning med läkaren efter 8 veckor, vågade att säga korta meningar till honom efter att inte ha sagt något alls på förra mötet. Annars så var väl ganska mycket som vanligt, hoppade snart av universitetskursen, vågade inte söka nått jobb och var mest hemma typ. Eller förresten, när jag hade tagit medicinen i runt 6 månader och vi var runt 5 st från denna site som möttes upp en dag, så vågade jag att prata en hel del trots att vi var några stycken och jag inte träffat dem andra förut, det hade jag inte vågat på år, så där kan nog medicinen också ha haft ett finger med i spelet. Jag gick cipalex utskrivet av läkare på psykiatrin. De andra medicinerna fick jag utskrivet dels på vårdcentral, men även via kry.se, så via en app i telefonen. Då behövdes ingen remiss. Och även till psykiatrin så var det jag själv som gjort en egenremiss eller vad det heter.

Medarbetare på Social fobi ifokus

Annons:
appalpaj
2018-02-18 21:22
#7

Kan tillägga att jag just nu inte tar någon medicin då jag slutade med den senaste, aurorix, då den inte hjälpte mig något. Funderar dock på att börja ta någon SSRI igen.

Medarbetare på Social fobi ifokus

Silla9
2018-02-19 10:33
#8

Jag har påbörjat medicinering nu :) är inne på andra veckan nu. Jag har börjat med sertralin. Det har gått väldigt bra. Har knappt fått några biverkningar vilket jag är riktigt glad för. De första dagarna var jag ganska rastlös men det har lagt sig. Så jäkla skönt eftersom jag fått massa jobbiga biverkningar av annan medicin innan. Jag får se helt enkelt vad det får för effekt om några veckor. Fick den utskriven av en läkare på VC :) Kan vara en idé att ge det en chans tomheten :)

Upp till toppen
Annons: