Fakta

Vanliga tankefällor

2011-06-15 04:07 #0 av: candyme

Tar upp 12 olika tankefällor som är vanliga för de som har social fobi, illustrerar dessa med klara exempel.

Här kommer 12 vanliga tankefel som leder till en snedvridning av verkligheten, man låser sig i sina egna tankebanor och överreagerar då på vardagliga händelser.

Viktig förutsättning för att du ska lyckas förändra ditt tänkande är att tro på det du gör.

”Siarens misstag” eller ”olyckskorpstänkande”

Man har redan förutspått att saker ska gå dåligt innan de inträffar, man vet att de värsta ska inträffa och är 100 % säker på detta.

Exempel:

”Min presentation kommer gå åt pipan”

”Jag kommer inte att ha något att säga på mötet”

”Jag kommer att bli så nervös så jag inte får fram ett ord.”

 

Övergeneralisering

Du vet att saker och ting kommer gå på tok igen bara för att de har gjort det förut.

Ett enda misstag skapar en negativ förväntan att det alltid kommer att gå illa.

Exempel:

  • Eftersom någon vid ett tillfälle skrattade åt en fråga du ställde under en lektion kommer du aldrig mer att ställa frågor.
  • Bara för att du blivit sviken i ett nära förhållande svär du att aldrig lita på en människa igen.

 

Tankeläsning

Drar förhastade slutsatser om vad andra tänker, framförallt om en själv.

Exempel:

”Folk tycker att jag är ointelligent”

”A ndra blir nervösa när jag tappar tråden eller stakar mig”


Personalisering

Man tror att man är den enda orsaken till att andra beter sig konstigt eller negativt. Man tar åt sig skulden utan att överväga att det finns andra orsaker.

Här är ett exempel som jag känner mycket igen mig i;

Om folk ser uttråkade ut under din presentation ser du det som bevis på att du är en tråkig talare.

Orsaken till att de såg uttråkade ut kunde bero på;

  1. Det var ett tråkigt ämne
  2. Presentationen var sent på eftermiddagen och alla var trötta
  3. Vissa tyckte det var tråkigt medans andra tyckte det var jätteintressant. Alla kan inte vara intresserade av samma sak.

 

Diskvalificering (att vända positivt till negativt)

Du nedvärderar positiva erfarenheter, gärningar eller egenskaper genom att hävda att de inte räknas av någon anledning.

Exempel:

Om du lyckas bra med något tror du att det är en lyckoträff, inte för att du gjort något bra.

 

Förstoring

Du riktar uppmärksamheten mot något som kanske kan upplevas som otrevligt eller obehagligt av vem som helst och överdriver sedan betydelsen av detta. Man gör en grov felbedömning av ett litet misstag.

Exempel:

Du gör ett litet misstag på jobbet och tror att du kommer att få sparken.

 

Katastroftänkande

Detta är en katastrofvariant av förstoring då man målar upp ett skräckscenario och grubblar tills man tror att det värsta ska inträffa.

Exempel:

Föredraget kommer att sluta i katastrof. Åhörarna kommer att skratta ut dig och till slut be dig att gå och sätta dig igen.

 

Allt eller inget tänkande

Man ser allt i svart och vitt, delar in händelser i ytterligheter. Man har endera lyckats eller misslyckats, finns inget mittemellan.

Exempel:

Alla måste uppskatta och tycka om mig.

 

Pliktpåståenden (måste/borde)

Du har en bestämd uppfattning om hur du eller andra ska bete sig i en viss situation och du överskattar hur hemskt det vore att inte leva upp till förväntningarna. Man ställer höga krav på sig själv och belastar sig med ”måsten” eller ”borden”. Pliktpåståenden innehåller ofta ord som ”alltid”,”aldrig”,”ska,”måste”

Exempel:

Man får inte göra något som kan dra uppmärksamhet till sig eller verka skrytsam.”

 

Selektiv abstraktion (”mentalt filter”)

Man fokuserar på en negativ detalj istället för att se helheten.

  • Du stirrar dig blind på det enda tillfället i en presentation då du tycker att du sagt något dumt och bortser från resten av presentationen då allt flöt på bra.

 

Känslotänkande

Man tror att något är sant bara för att det känns så. Man blandar ihop känslor och verklighet, förutsätter att de negativa känslor man har är verklighet.

Exempel:

”Jag känner mig dum, alltså är jag det”

”Eftersom jag känner mig värdelös så är jag det”

 

Etikettering

Dömer sig själv och det man gör och sätter etiketter på det.

”Jag är en tönt”

”Jag är löjlig”

”Andra är säkra, smarta och lugna”

Anmäl
2011-06-15 04:08 #1 av: candyme

Känner ni igen er?

 

Jag känner igen mig i alla.. det var läskigt att inse det men även nyttigt.

Anmäl
2011-06-15 06:52 #2 av: [WX5]

OOoooo ja jag känner igen mig.

Bra skrivet.

MVH Emilia

Sajtvärd på Åland. Söker medarbetare, PM vid intresse.
Medarbetare på Kost, Öl och Social fobi.

Anmäl
2011-06-15 17:03 #3 av: TVXQ

Jag känner igen mig. Speciellt i dom två sista.

Anmäl
2011-06-17 19:30 #4 av: Emmisan

Jag känner igen mig i nästan alla. Nyttigt att se det nedskrivet, försöker man tänka ut det i huvudet så blir det bara en stor klump. Nedskrivet så är det lättare att se vilka man kan jobba mer på osv.

 

Anmäl
2011-06-22 11:10 #5 av: [Emma--]

Förut har jag alltid bara sett mig själv som blyg, och inte riktigt tänkt tanken med social fobi. Men nu efter diagnosen och när jag börjat läsa om vad social fobi innebär så är det som att läsa om sig själv och hur livet har sett ut. 
Jag känner igen mig i det mesta.

Medarbetare på devon rex ifokus & katter ifokus

Anmäl
2011-06-22 11:38 #6 av: candyme

#5

Trodde precis som dig att jag bara var blyg men nu när man läst så mycket inser man att man har utvecklat en social fobi istället.

Anmäl
2011-06-22 11:45 #7 av: [Emma--]

#6 Jo verkligen.

Medarbetare på devon rex ifokus & katter ifokus

Anmäl
2011-08-05 22:06 #8 av: Emmieline

huh, för lik mig,

men det som var måst lik mig e

"Bara för att du blivit sviken i ett nära förhållande svär du att aldrig lita på en människa igen."

Anmäl
2012-02-18 09:52 #9 av: [CajsaBajsa]

Så sant så sant, och så lätt att hamna i fällorna!

Jag skulle vilja lägga till ett exempel på Pliktpåståenden. "Jag borde klara av detta". För mig känns det i alla fall som den största boven, och den kan gälla allt. Har man social fobi blir ju så många saker svåra som är så lätta för "alla andra". "Jag borde klara av att åka buss utana att få ångest, alla andra klarar det ju galant" t.ex.

Anmäl
2012-03-17 20:23 #10 av: Niiinah92

Någon som har några boktips eller liknande som kan hjälpa en att komma ur dessa fällor? känner igen mig i allaFörvånad

Anmäl
2012-03-17 20:39 #11 av: [CajsaBajsa]

#10 Jag skulle rekomendera KBT på psyk Glad

Anmäl
2012-03-24 10:58 #12 av: Wand

Känner igen mig i många av punkterna, men när jag läste om "Selektiv abstraktion (”mentalt filter”)" så kände jag direkt att ja, ALLTID! 

Minst en gång om dagen så kan jag fokusera på en liten detalj, kanske att jag råkade stamma vid gruppdiskussion i klassen, så är den där lilla millisekunden allt jag tänker på under resten av dagen, även om allt annat jag sagt/gjort har varit bra.

Kan handla om att jag råkat säga hej till någon men att hejet kom ut med en lite gällare röst än vanligt.

Osv.

Och sedan när jag sitter och tänker på den där lillalilla "händelsen" så skäms jag för mig själv och måste kolla ner i backen.

Folk måste tro att jag är lite knäpp i huvudet... Cool

Power is when you've got all the justification to kill,  and you don't

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.