Annons:
Etikettbehandling
Läst 2558 ggr
appalpaj
2014-04-07 22:05

Manlig eller kvinnlig psykolog?

Jag var hos en psykolog för några veckor sedan för att diskutera hur vi skulle gå vidare, vilket föll på KBT-terapi. Han frågade mig då om jag föredrog en manlig eller kvinnlig psykolog, och i vilken ålder personen helst skulle vara. Detsamma frågar jag nu er, vad skulle ni föredra? 🙂

Medarbetare på Social fobi ifokus

Annons:
[RedHood]
2014-04-07 23:28
#1

Yngre kvinna skulle jag nog säga, någon i 20-30 års åldern. Egentligen tycker jag det är obekvämt oavsett men tycker det är lättare med någon jämngammal som det kan kännas som att hon förstår.

KaiPon
2014-04-08 09:08
#2

För mig spelar man eller kvinna ingen roll, det viktigaste är att jag kan känna mig säker och trygg hos henom. Min kurator som jag har nu är underbar.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Vyer
2014-04-08 09:21
#3

Förr krävde jag alltid manligt, kände mig sjukt obekväm med kvinnor. Nu skulle jag nog föredra en kvinnlig… tror jag. 

Men; jag röstade på att det inte spelar någon roll, det viktigaste är att jag känner mig trygg med personen och jag kan känna mig trygg med både män och kvinnor.


[Memento Mori]
2014-04-08 09:57
#4

Jag vill inte riktigt kalla det "äldre man" men "äldre än mig -man", kanske? 😃

Jag har oftast svårare att prata med kvinnor och jag har lite svårt med jämnåriga också så en man 29-40 kanske så han inte är allt för gammal tror jag skulle kännas "bäst".  

Och sen såklart det hela med att trivas och komma överens med personen, men om man nu skulle välja efter enbart kön och ålder. 🙂

Intehärutandär
2014-04-08 11:38
#5

Äldre 50+. Man eller kvinna spelar ingen roll.

Clementinbarn
2014-04-08 11:57
#6

Kvinna 29-40år ungefär, vilket stämmer in bra på den kvinnan jag går till ;)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Annons:
appalpaj
2014-04-08 22:42
#7

Jag föredrar en man, kanske 25-50 år, eller innan den blivit en gubbe iallafall haha!
Jag tror jag föredrar det för att av alla jag stött på när jag försökt söka hjälp för min sociala ångest (olika läkare, kurator, kbt-terapeut, en annan kbt-terapeut, psykoterapeuter osv), så har det varit just män i 25-50års-åldern som jag tycker har bemött mig bäst (mest professionellt, trevligt, jag har känt mig sedd som person osv) av och därmed fått mest förtroende för 🙂

Medarbetare på Social fobi ifokus

[HidingIsCold]
2014-04-12 23:11
#8

Kvinna. Men jag har en man. De började ifrågasätta mig när jag sa att jag ville ha en kvinnlig psykolog. Varför går det inte bra med en man osv sa dom. Hur lätt är det att prata om saker som övergrepp med en man.

appalpaj
2014-04-17 20:07
#9

Intressant att höra era tankar kring det 🙂

Medarbetare på Social fobi ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
frökentroll
2014-06-30 11:35
#11

Spelar ingen större roll för mig tror jag.

Men har positiva erfarenheter av att ha en manlig ungefär jämnårig psykolog.

[Tuulikki]
2014-07-01 16:12
#12

kön & ålder spelar ingen roll. men jag är en sån jobbig som måste klicka med folk för att prata, annars sitter jag tyst och "stänger av".

scirocco
2014-09-06 15:23
#13

Gärna en äldre kvinna, på nått sätt känns det som om dom skulle vara visast :)

Annons:
[[thelamb]]
2014-11-07 19:07
#14

Jag trivs bäst med killar överlag men föredrar en medelålders kvinna som psykolog el läkare. Vene varför, det känns bara bäst :P

Falurven
2014-11-14 06:44
#15

Det har aldrig funkat med någon psykolog eller kurator för mig. Jag gick kanske två-tre gånger till varje person som bäst och då har jag försökt många gånger!

Min nuvarande psykolog däremot, en manlig äldre man, är den enda som jag har bondat med. Har gått dit i flera månader!

Mvh Nathalie

Upp till toppen
Annons: