Annons:
Etikettarbete-skola
Läst 940 ggr
parsee
2014-09-02 23:32

Nytt jobb

Hej på er! 

Nu är det så att jag fått mitt första jobb, deltid, i en mataffär. Har varit där och provat några gånger och det känns bättre för varje gång men samtidigt stressigt och ibland även nervöst när jag står i kassan och ska hälsa på kunder. Nu är det även så att jag jobbar med unga människor ( ca 18-25) och jag är själv 19. 

Det verkar som att det är en del fester och middagar till och från och jag känner mig verkligen inte bekväm med detta. Jag pratar ju inte så mycket alls och är rädd att göra bort mig. Betraktas nog därför som en tråkig person. Vet inte alls hur jag ska göra för att bli "normalare" eller som den "ideala" sociala människan. Det finns inte mycket jag är nöjd över med mig själv, varken utseende,kropp eller intellekt. Att inte vara bra på något känns fruktansvärt jobbigt och värdelöst. Jag har ofta huvudvärk, ångest (fast jag tar medicin) och håller mig hellre instängd i lägenheten än går ut. (Men jag lyckades söka ett jobb, tog sin tid dock…) 

Jag har knappt erfarenhet av fester, eller mindre sammankomster så vet inte alls hur jag ska hantera det. Blir mest att jag ler nervöst och inte vet vad jag ska prata om. 

Finns det någon här som har tips eller råd, hur jag ska göra, eller som varit i liknande situation? Jobbar du och i så fall, med vad? 

Skrev mest av mig nu men är tacksam för svar. 🌺

  • Redigerat 2020-12-19 20:05 av Lia
Annons:
appalpaj
2014-09-07 21:40
#1

Hejsan Parsee! Vad modigt av dig att vågat söka jobb, och vad roligt att du fått napp!  Vet inte riktigt vad jag ska skriva som skulle kunna hjälpa dig, men efter gången som jag träffat dig vet jag vilken söt och trevlig tjej du är.  Och du, jag är helt säker på att det visste finns saker som du är bra på. 
Vet du att det är en del sammankomster och fester eller verkar det mest som att det är det? Går alla på alla fester? 

På just fester tyckte jag att det var lite mindre jobbigt att vara blyg, för då var de andra (och även jag själv) mer eller mindre påverkade, vilket gjorde att om någon pratade med mig, så brydde den sig inte så mycket om vad jag sa eller nått eftersom personen var full. 
Men jag vet inte riktigt vad man ska tänka för att det ska kännas bättre. Kanske är det bara Exponering som hjälper? Och att gå dit, göra ditt bästa, och se hur de andra beter sig och vad de säger, så att du själv känner att du har mer koll på hur du ska bete dig om det känns osäkert. Har läst att en bra grund för att bli uppfattad som trevlig är att just le. 🙂 Du bär dessutom inte ensam ansvaret för om det blir tyst eller inte under en konversation, den du pratar med kan förmodligen hjälpa till och byta ämne eller liknade om det hakar upp sig. Du kan inte göra mer än ditt bästa! Och ditt bästa kommer att bli lite bättre för varje gång du tackar ja.

Hoppas att du vågar tacka ja om det är någon sammankomst eller fest. Går det bättre än du räknat med så får du ett gott minne med dig, går det sämre så kanske du kan lära dig något även utav den situationen. 
Jag tror på dig!
Kram🤗

Medarbetare på Social fobi ifokus

Upp till toppen
Annons: