Annons:
Etikettarbete-skola
Läst 2267 ggr
[Blåkatt]
11/5/14, 1:07 AM

Jobb och blyghet

Hej! Första gången jag skriver här. Har länge försökt jobba på min skygghet/blyghet, men har nu kommit till en så pass viktig sak i mitt liv att jag måste ta tag i det, snabbt! Har nämligen först av allt chansen till ett jobb (som i så fall blir mitt första jobb någonsin), och samtidigt är min potentiella arbetsgivare någon jag visat mig vara otroligt blyg inför, vilket jag själv blev lite förvånad över, för är inte blyg inför alla nya människor, långt ifrån. Så det gör det ännu mer problematiskt.

Min arbetsgivare är endast 8 år äldre än mig, och jag är ung. Det var en väldigt trevlig och till synes självsäker kille, och jag blev otroligt blyg antagligen pga detta, kände hur som helst en stor respekt för honom. Är allt annat än nöjd över mitt  beteende under mötet, och är helt enkelt så extremt nervös och orolig trots att jag bara ska testjobba nu, om jag hör av mig igen. Har uppenbarligen svårt att fungera optimalt runt någon jag är så pass blyg inför, och personalen är så få och jag har intrycket av att dom därför är som en familj mer. Vilket gör att det känns ännu jobbigare.

Detta blev ett rörigt inlägg, tror att jag mest vill höra om någon som kanske förstå mina känslor och har tips eller tankar på hur jag kan tackla det hela, för jag kommer ångra mig djupt om jag inte tar denna chansen. 

Tack för den som läst allt, och även om ni inte har några råd så kom gärna med tankar! Allt är väldigt välkommet.

  • Redigerat 12/19/20, 8:52 PM av Lia
Annons:
[[thelamb]]
11/7/14, 5:59 PM
#1

Hej! Först vill jag säga att jag alltid haft IG i svenska och skriver nog helt osammanhängande, hahah. MEN Tro på dig själv, du kommer klara av det så jävla bra! Det gör man alltid på jobbet så länge man inte bara sitter med sin mobil typ hehe. Jag förstår dig helt med att bli nervös som fan inför den arbetsgivaren. Men du kommer lära känna denna personen och dennes svagheter och "fel", och du kommer inse att han bara är en vanlig människa. Sen om det är en person som fortsätter göra en nervös så är det den personen det är fel på, att människan kanske är otrevlig osv. Och ingen ingen ingen är värd att bli så nervös över att man inte tar jobbet som man vill ha. Tänk på att du är där endast för DIN egna skull. Och dessutom om du inte tar detta jobbet så är det inte hela världen heller, du kommer hitta nytt! (Nu vet ju inte jag om det är lite drömjobbet, och om det är det så ska du ju såklart bara köra)

Det som hjälper mig att våga är typ:

Att tänka på att alla precis ALLA gör fel.

Alla människor blir nervösa för någonting ofta, det är ok att vara det.

Följa glada personer på instagram som ger energi i livet som man kan ta efter i sitt tänk. Jag blir lika pushad av personer på andra sidan jordklotet som mina nära.

Att tänka att den här jäveln är inte bättre än mig överlag (tänker jag alltid på jobbet och på fest, fast intet elakt mot någon, utan bara för att höja mitt egna jag i huvudet och våga vara mig själv)

Det bästa tipset jag har fått gällande nya jobb och nervositet är att

säga

att man är lite nervös! För det är klart att man är! De allra flesta är nervösa den första eller dom första dagarna på nya jobbet. Dessutom brukar jag alltid bli lite lugnare efter jag talat om det för då slipper man ju tänket att "nu ser dom hur sjukt nervös jag är" typ.. Det är alltid det första jag säger på intervjuer och första dagen nästan hehe.

Bygg inte upp för mycket och höj inte denne killen till skyarna bara för att han är chefen och bara 8 år äldre än dig! Han har också sina grejer för sig vill jag lova.

Jag är inte den bästa på att pusha människor tror jag inte haha. Jag brukar vara den som behöver bli pushad. Men jag ska ge dig tankar så fort jag kommer på! Är lite vimsig och add-ig av mig :P Kramkram!

[Blåkatt]
1/13/15, 2:57 PM
#2

1# Tack så mycket thelamb för ett jättebra svar! Var länge sedan nu, hade glömt bort tråden helt. Du hade några väldigt bra tips som jag ska ta åt mig av. Kram!

allerdelavant
1/28/15, 2:28 AM
#3

Hur har det gått för dig?

Upp till toppen
Annons: