Annons:
Etikettängslig-fobisk-undvikande
Läst 1879 ggr
vaniljkaka
2014-11-27 18:26

Fobisk personlighetsstörning?

Läste lite om olika personlighetsstörningarna, då hittade jag nått som hette Fobisk personlighetsstörning. Det är ungefär som Social fobi men de skiljer sig ändå lite. 
Visste ni ens att de fanns? Kanske de ni har och inte Social fobi?
Vet ni skillnaden på dessa två?

  • Redigerat 2020-12-22 02:16 av Lia
Annons:
Wide Awake Dreamer
2014-12-06 13:07
#1

Jag har den diagnosen sedan 3½ år tillbaka. Hade ingen diagnos alls innan. Gissar att det är en ovanlig diagnos delvis för att den är svår att skilja från just Social fobi. Det finns vissa experter som t.o.m. menar att diagnoserna är för lika för att skilja åt. Andra menar att de befinner sig på samma spektrum, men på lite olika svårighetsgrad. Den som har Social fobi är på den lite mindre svåra delen av spektrumet, medan den med fobisk p.s. är på den svårare delen. Man är alltså mer handikappad om man har en personlighetsstörning. Jag har också både hört och läst att personer med fobisk p.s. skall vara mycket mer misstänksamma mot andra, samtidigt som de ser sig själva som helt omöjliga att tycka om. Samtidigt är det inte säkert att man har särskilt hög ångestnivå i sociala situationer om man har en fobisk p.s. Så är det för mig t.ex. Min ångest i sociala situationer finns där, men är fullt hanterbar.   

Läser man svenska diagnosrekommendationer för Social fobi så står där ofta: "Överväg tilläggsdiagnosen fobisk personlighetsstörning" eller något sådant. Jag gissar att de kollar på patientens totala livssituation när de gör en sådan bedömning. D.v.s. en person som lever ett starkt isolerat och begränsat liv p.g.a. sin rädsla för sociala situationer, och som levt så ett längre tag, skulle kunna vara aktuell för att diagnosticeras med en Fobisk personlighetsstörning.

Fast det är lite lurigt det där. Jag har som sagt diagnosen, men det är ganska mycket med diagnosen som jag  inte alls tycker stämmer in på mig.

scirocco
2015-02-25 19:51
#2

Intressant jag läste om fobisk personlighetstörning och det stämmer faktiskt bättre in på mig än Social fobi. Det börjar redan i barndomen medans Social fobi oftast uppstår i tonåren, vilket stämmer bättre in på mig.

[Diddit]
2015-03-15 10:23
#3

det stämmer också in på mig bättre än social forbi, har Social fobi som diagnos nu, men jag har haf dessa sen jag var ca 3-4 år, alltså så länge jag minns, det var väldigt svårt i skolan för mig, och undvek skolan ofta pga dömande osv.

candyme
2015-04-15 11:46
#4

Kan nog säga attd etta stämmer in på mig också. Har haft Social fobi så länge jag kan minnas.

/Emma

 

 

Upp till toppen
Annons: