Annons:
Etikettrelationer
Läst 1115 ggr
hund_katt
8/30/15, 1:18 PM

Hur ska jag göra??

Jag har en kompis som har Social fobi, han har ingen diagnos på det men ja.. Han är rädd och känner obehag i sociala sammanhang. Väldigt blyg osv.. Jag undrar hur man ska bete sig runt personer med Social fobi, ska jag stötta, och liksom "det är ingen fara, du kommer klara det" och om jag ser att han känner obehag, ska jag då liksom säga typ "är du okej? Vi kan gå undan lite?" gör det saken värre? Eller ska jag ignorera det och liksom, bete mig som att han inte har Social fobi? Som jag har fattat det så vill dom inte ha uppmärksamhet, och bryr jag mig om det så ger jag ju uppmärksamhet och då kanske han känner mer obehag? Bryr jag mig inte om det så ger jag ju liksom inte den uppmärksamheten… Jag vet inte om mitt inlägg kanske blev lite förvirrande men hoppas ni förstår vad jag menar… Kortfattat så vill jag veta hur jag ska bete mig utan att det blir värre, och kanske även hjälpa honom? Jag har ingen större kunskap inom Social fobi osv.. Men det är något jag är intresserad av att göra, alltså hjälpa människor med fobier osv… Funderar på att plugga till det.. Men är ju bara 15 än så länge cx Tacksam för svar! Jag vill verkligen hjälpa denna personen! Vill hjälpa i stort sätt alla, men just nu är detta typ den enda jag känner som jag kan hjälpa, eller kanske inte kan hjälpa? Men jag vill hjälpa om jag kan! Behöver inte vara mycket, liksom bara ett litet stöd. Han går till sin terapeut osv så jag vill bara vara ett litet stöd…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Lia
9/11/15, 2:04 PM
#1

Jag uppskattar när nära vänner och min pojkvän frågar hur det är och frågar om jag vill ifrån. Men det hade varit jobbigt om mindre nära vänner hade frågat. Så antingen beror det på hur nära varandra ni står, eller så fungerar han annorlunda än mig :-)

Intehärutandär
9/14/15, 2:20 PM
#2

Du ska vara både stöttande och uppmuntrande. Uppmuntra att våga och beröm. Och trösta och underlätta och det inte är genomförbarnt just då. 

Man måste lära sig skilja då någon överdriver (tar ut rädsla i förskott) och då man genuint har ångestattack.

hund_katt
9/14/15, 5:25 PM
#3

Tack för svar! Har pratat lite med min kompis också hur han känner och vad som känns lättast för honom :) Känns mycket lättare för mig också för nu vet jag hur jag ska liksom bete mig. Är typ rädd för att jag ska vara för påfrestande, eller kanske är för försiktig så personen känner obehag för det istället. Har ju inte känt honom så jättelänge så man blir ju väldigt försiktig när man vet att han har Social fobi eller så, om ni fattar hur jag menar cx

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

scirocco
12/9/15, 8:59 PM
#4

Uppmuntra honom att göra saker som han känner obehag över, men respektera om han säger nej.

Upp till toppen
Annons: