Annons:
Etikettrelationer
Läst 823 ggr
Taurin
2016-08-03 17:43

"Anhörig" vill lära sig mer

Hej! 

Jag heter Andreas och är 22 år gammal. Jag har ett flertal mer eller mindre "nya" bekantskaper/vänner med Social fobi. Jag har själv haft ångestproblem i och med helt andra delar av livet, men i och med att jag är så pass trygg och entusiastisk i sociala situationer själv, är jag lite orolig för att jag ska råka göra andra obekväma. Jag skulle vilja lära mig mer om vad man som en "främling" kan göra för att göra t ex första mötet enklare om man vet med sig att man ska träffa en person med Social fobi. Jag har sett mig om lite på internet, men mest hittat information om hur man kan stötta vänner, vilket också är relevant, men just den detaljen när man träffar någon för första gången känns som ett rätt stort steg, och det vore ju bra om man kunde göra det steget till en så positiv upplevelse som möjligt. 

Som med precis allt annat inser jag att det troligen är väldigt individuellt; så det jag undrar över egentligen är väl om ni personligen kan minnas någonting som varit skitjobbigt, någonting som känts bra, osv osv, så att jag kan fortsätta att försöka bygga en förståelse. 

Om ni spontant kommer på någonting som ni önskar att era anhöriga hade vetat om/förstått/gjort, skriv gärna det! 

 Jag har såklart talat lite med de berörda om det också, men just i det här fallet, när jag söker allmän förståelse för fobin i sig, känns det mer respektfullt att fråga i ett forum där de som känner sig manade får svara, istället för att sitta och fråga ut privatpersoner om någonting som de kanske verkligen inte vill prata om just nu. 

Tack för att ni läste igenom mitt stundtals förvirrade inlägg, ha en bra dag! :D

Annons:
Intehärutandär
2016-09-28 18:00
#1

Vet man om att man ska mötas, så kan man beskriva så mycket man kan för personen. T ex plats så dem kan kolla karta hur man tar sig dit. Nya platser är läskigt. Både plats och kanske annan busstur. 

Om man ska ut och fika eller äta, tala om vad restaurangen heter, så man kan kolla menyn på nätet. 

Att ge så mycket information som möjligt är viktigt. Kommer det fler personer? Vad heter dem och hur är dem som personer?

Upp till toppen
Annons: