Social ångest

Fick ingen luft, helt plötsligt!.

2016-12-30 19:40 #0 av: Orolighetens.

Hej! Jag är en tjej på 20 år som har en liten "speciell" fråga. Jag satt och dagdrömde förra veckan när jag satt inne på en pizzeria och väntade på maten, jag satt och blängde ut genom fönstret i cirka 15 minuter om inte mer. Sedan kom jag på mig! Jag andas inte! Varken med mun eller näsan. Jag satt bara där. Var sjukt varmt inne också på pizzerian. När jag gick ut fick jag kippa efter luft, allt snurrade jag trodde jag skulle dö. Detta hände 7 december. Efter den dagen blev jag som "ärrad" jag känner dagligen att jag inte får någon luft. Känns som jag ska kvävas hela tiden. Svaga andetag. Rädd att glömma bort att andas igen. Blir nästan gråtfärdig nu när jag skriver detta inlägg. Har tidigare i mitt liv haft en riktig panikångest attack. Men det här är något helt annat. Jag tänker tillbaka på den här dagen hela tiden. Önskar att det aldrig hade hänt. Jag undersöktes av en läkare den 12 december pga förkylning. Då låg min syresättning runt 99 %.

(Har tidigare gått till en psykolog ska börja med det igen)

Har någon varit i samma sits? Att bara glömma bort att andas helt plötsligt under en lång tid? Jag kanske är en hypokondriker..

Anmäl
2016-12-30 20:05 #1 av: PuffBuck

Jag slutar också andas utan att tänka på det, men inte några längre stunder. Vet du hur länge du faktiskt inte andades eller tror du att du kan ha inbillat dig om att det var längre än vad det faktiskt var och blivit stressad över det?

Anmäl
2016-12-30 20:47 #2 av: Namiko

Händer mig då och då att jag kommer på mig själv att jag inte andas, det kan kännas som att man inte andats på flera minuter när man väl kommer på det men det handlar troligen bara om några sekunder, tänk själv hur det känns när man håller andan, det tar inte särskilt lång tid innan kroppen börjar säga till dig att andas. 

Det var troligen värmen som fick dig att bli yr samt att du stressade upp dig. Men din kropp kommer inte att glömma bort att andas när du behöver det. Ibland blir det en liten paus mellan två andetag men det kommer igång igen antingen när du kommer på dig själv med att inte andas, eller när kroppen signalerar att mer syre behövs.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2016-12-30 21:18 #3 av: Orolighetens.

Tack för era ärliga svar. Hjärta Lugnar mig lite. Om jag tänker efter nu så kändes det inte som om jag "höll andan". Det är riktig panik, om jag håller det i några sekunder, sedan måste jag få luft på störten. Så 15 minuter är orealistiskt. Antagligen inbillning nu i efterhand, så jag stressade nog upp mig bara. Läste en tråd på FB som en person skrev: "Andningen sköts automatiskt, det är när man börjar tänka på den det blir så" Alltså att man "glömmer" bort att andas, kroppen sköter det automatiskt. Får intala mig det, hoppas någon annan tar lärdom av det också. Har själv redan det i mitt minne nu.

Vill tillägga...

Allt känns bara så jobbigt efter det här. Jag måste höra att jag andas, tar en hand framför munnen och andas ut i den. Låter nog löjligt, men det lugnar mig när jag hör mina andetag. Blir så himla yr dagligen också, kanske för att jag spänner mig och tänker tillbaka på dem där hemska minuterna/dagen som gör att jag får flashbacks. 

Tänk vilka problem man kan ha, menmen... Man är ju bara mänsklig. OberördLedsen

Anmäl
2017-01-27 22:37 #4 av: ixtab

Du ska veta att kroppen till slut tar ett andetag. Du kan inte dö av syre brist. skulle du svimma av syrebrist så börjar kroppen att andas direkt när du tuppar av.

Detta händer mig varje dag flera ggr om dagen och det är ofarligt. Man börjar såklart att fundera över vad som händer med en, men du behöver verkligen inte oroa dig. 

Blomma

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.