Annons:
Etikettber-om-råd
Läst 1848 ggr
[kanskemenbarakanske]
2017-04-12 13:59

Social fobi matbordet

Hej!

Såg att det fanns en sida för enbart socialfobi så kopierar denna från ångestsjukdomar.ifokus..

Nu är jag här igen och skriver om min sociala fobi..som jag trodde skulle vara över. Skrev nämligen detta http://angestsjukdomar.ifokus.se/discussions/56377abece12c43889002fe8-fobi-for-att-ata-med-andra för ca 2 år sedan och är fortfarande i samma sits. 

Skillanden från då är att jag kan sitta och äta med andra på jobbet (blir dock röd såfort jag får en fråga) och har en ny pojkvän med en fet släkt. Vågat mig på att träffa dom flera gånger. Men känslan av ångest innan och under är extrem. Vilket ingen verkar se. De uppfattar mig istället som en seriös person och undrar om "jag någonsin skrattar" och blyg. Kul att få höra det som recension efter första middagen. Därför såg jag till att skratta vid middag nr 2…

Iaf. Är nu sjukt trött på att se människor ha kul, prata utan problem och verka njuta av andras sällskap. Vill också vara den personen. Vill också vara den personen som verkar vara skön,rolig och social. Men jag är inte det. Stället sitter jag och rodnar så jag bli TOMAT. Utan överdrift. Jag blir verkligen röd som om någon håller på att strypa mig. Min puls verkar även gå ner så jag får svårt att se och mina naglar blir blåa. 

Hoppade över ett stort kalas igår och idag är det middag med min pojkvän och hans bröder. Har sån extrem ångest. Tackar jag nej vet jag att jag bara gynnar fobin och jag kommer även bli så OTROLIGT sur på mig själv. 

Har ni några tips på hur jag ska tackla detta. Är liksom trött på dethär och att det aldrig verkar bli bra även fast jag utsätter mig för fobin VARJE dag.

  • Redigerat 2020-12-19 18:15 av Lia
Annons:
Äppelsnäckan
2017-04-21 12:43
#1

Hej, hur gick det, gick du på middagen? <3

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Äppelsnäckan
2017-04-21 12:43
#2

Har du varit i kontakt med någon angående detta?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

[kanskemenbarakanske]
2017-04-21 13:50
#3

Nej jag gick inte på middagen. Var hos en läkare idag och såfort hon frågade hur hon kunde hjälpa mig bröt jag ihop. Ett väldigt onödigt läkarbesök då vi inte kom fram till någon förutom internethjälp som jag redan visste om. En psykolog är bokad i maj så får kämpa vidare tills jag får hjälp

[Roe Deer]
2017-06-17 09:55
#4

Det känns som att du är orolig för vad andra ska tycka om dig, att ditt självförtroende och din självkänsla grundar sig på vilket gensvar du får från omgivningen. Jag var väldigt blyg som ung tonåring men det försvann efter att jag boostade mitt självförtroende med att "skita i vad andra tycker!" 

Denna blyghet gör att man inte vågar prata upp, högt eller alls. Att man noga tänker igenom vad man ska säga innan man säger det… Jag minns det såväl från högstadietiden. Mitt tips till dig är att känna vem du är inombords, vad du gillar, vilka intressen DU har och sedan våga stå upp för detta. Det tar tid och träning. Men du kommer att märka att omgivningen kommer bli lättare att bemöta när de får ordentliga svar från dig, när de ser vem du är så lugnas de också. Oro skapar oro. Så om du visar upp en osäker sida så tenderar personer omkring att bli obekväma eftersom de inte vet hur de ska hantera detta.

Upp till toppen
Annons: