Annons:
Etikettbehandling
Läst 1961 ggr
Loris M
2017-08-24 20:43

Spela bort din sociala fobi!

Forskare vid Stockholms universitet har utvecklat en ny metod för att behandla Social fobi. Metoden bygger på nya forskningsrön inom kognitionsvetenskap och behandlingen består av ett enda besök där personer med Social fobi spelar ett speciellt framtaget spel. 

Tror ni att det kan fungera?

"Nästan var sjätte svensk uppskattas lida av Social fobi, som enkelt förklarat betyder att man är väldigt rädd för vad andra tycker om en. Många kan känna sig blyga i någon situation, men för över en miljon svenskar blir detta ett stort handikapp med betydande ångest och oro.

— Vi vet att Social fobi vidmakthålls genom att man tolkar små signaler så som andras blickar, miner, kommentarer på ett negativt sätt, säger psykologiprofessor Per Carlbring vid Stockholms universitet.

Genom ett egenutvecklat datorspel vill forskarna nu undersöka om man kan ändra den automatiserade ovanan att fokusera på just det negativa. Behandlingen kräver bara ett besök och innebär att deltagaren får spela ett spel där olika ansikten presenteras i en virtual reality värld.

Deltagaren sätter på sig VR-glasögonen och ser då fyra personer som tittar spelaren i ögonen. Ansiktsuttrycken varierar från positiva och neutrala till mer avståndstagande och i vissa fall uppvisas avsky. Spelarens uppgift är att försöka strunta i själva ansiktsuttrycken och istället fokusera på speluppgiften som exempelvis kan vara att spela memory. Syftet är att spelarens uppmärksamhet ska bli mer flexibel.

— Den stora fördelen med virtual reality är djupseendet, med den nya tekniken lurar man hjärnan att uppfatta ansiktsmodellerna som riktiga personer, inte bara platta fotografier."

http://www.su.se/forskning/forskningsnyheter/datorspel-kan-bli-rekordsnabb-behandling-mot-social-fobi-1.340511

Annons:
Annielle
2017-08-24 21:03
#1

Låter ju lite för bra för att vara sant, men hjälper det så är det ju fantastiskt! 👍

Var dig själv, det finns redan så många andra.

fannylinda
2017-09-04 18:55
#2

Jag ska faktiskt dit på onsdag. Så vi får se hur det går.

Loris M
2017-09-04 19:11
#3

#2 Vad spännande! Berätta gärna hur det blev.

fannylinda
2017-09-04 19:47
#4

Absolut

Äppelsnäckan
2017-09-10 22:15
#5

Hur gick det #4?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

fannylinda
2017-09-26 23:11
#6

#5 Det gick inte så bra som jag hade hoppats på.

Först fick jag fylla i ett frågeformulär. 

Jag fick sen ha på mig VR-glasögon och med en joystick skulle jag styra det jag såg i glasögonen. 

Först kom det upp bilder på några människor, sen bokstaven E för vänster och F för höger. Jag skulle dra joysticken så fort jag kunde åt det håll som bokstaven visade.  Det var uppdelat i 4 delar, men allt gick till på samma sätt. Varje gång var ca 10 min.

Efteråt fick jag göra om samma frågeformulär och jag tyckte att det kändes annorlunda. Men nu är det som vanligt igen, så på mig funkade det inte.

Fick göra om samma frågeformulär en vecka efter och ska göra om det om några månader.

Annons:
Annielle
2017-09-27 08:16
#7

Vad synd att det inte fungerade!😕 Hoppas att det kan göra det nästa gång!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Loris M
2017-09-27 11:08
#8

Tråkigt att det inte funkade. Men det lät ju nästan för bra för att vara sant.

ixtab
2017-12-08 17:51
#9

Jag har svår Social fobi och ångest men jag skiter precis i vad andra tycker om mig.

Men kan detta fungera så hade det ju varit bra. För ingen vill ju ha det så här

🌺

Live long and prosper

appalpaj
2017-12-16 23:50
#10

Jag provade också detta. Hade inte några jättestora förhoppningar, men finns det en chans att jag kan bli hjälpt så tar jag gärna den. Hur det gick? Tja, kände verkligen ingen skillnad alls. Tyvärr. 

I övrigt ganska intressant "experiment", det där med att de ska få en att "strunta" i negativa ansikten som man vid Social fobi kanske annars lätt fokuserar på. Om det nu var det som var tanken.

Medarbetare på Social fobi ifokus

Loris M
2017-12-17 07:27
#11

#10 Tråkigt! Men det lät för bra för att vara sant tyckte jag, och att det ska räcka med ett enda besök. 

Men hur följer forskarna upp det här? Hade de kontakt med er efteråt när ni hunnit testa det här i verkligheten eller är det tänkt att de ska kunna se resultat redan vid testtillfället?

Upp till toppen
Annons: