Annons:
Etikettber-om-råd
Läst 1702 ggr
[Kanin_Zingo]
10/27/17, 2:40 PM

Nervös att någon i familjen ska bli sjuk

Hej! Jag är 15 år och för 2 månader sedan så hade min storebror migrän 3 ggr på 2 veckor. Dom 2 första gångerna han hade migrän så brydde jag mig inte så mycket, men den 3:e gången så tyckte jag att det var otäckt och obehagligt. Jag kunde inte sova på hela natten för att jag hörde honom kräkas osv. Så jag hade ont i magen och behövde gå på toa 1 gång varje 10:onde minut ( ni vet nog hur man blir när man är nervös ). Sen den kvällen så har jag varit rädd/nervös att jag eller någon i familjen ska blir sjuk så man behöver kräkas/spy ( Innan så har jag aldrig tyckt att det är obehagligt när någon kräks). Jag får ont i magen varje dag och lite ont i huvudet för att jag blir nervös. I föregår så blev min katt sjuk så att hon kräks, till och med det tycker jag är obehagligt så jag inte kunde sova inatt. När jag blir nervös så sätter jag mig på altanen så jag kan andas friskluft ( då försvinner nervositeten lite ), men nu när det närmar sig vintern så är det för kallt att sitta utomhus hela kvällarna men jag måste göra det endå, så jag sätter på mig 2 stycken jackor för att inte frysa. Vad ska jag göra när det blir - grader utomhus, då kommer jag att frysa ihjäl när jag ska sitta på altanen hela kvällarna. Jag kan tillägga att jag inte går i skolan, träffar inga kompisar, jag sitter bara hemma hela dagarna, har inte kontakt med någon utanför familjen. Jag kan inte njuta av dagarna för att jag mår bara dåligt, jag kan knappt kolla på sociala medier längre för att då kan jag se en bild där någon mår dåligt eller liknande. När jag ska sova så är det enda jag kan tänka på folk som kräks, gångerna jag har varit magsjuk eller min brorsa när han hade migrän. Bara tankar kring att man är sjuk kommer upp, då blir jag ju ennu mer nervös för att någon ska bli magsjuk eller liknande. Jag vet inte vad jag ska göra åt det här. Jag har sagt det här till mina föräldrar men dom säger " då får du söka läkare om det är så jobbigt " men det blir aldrig av, dom säger saker men sen var det inget mer med det. Snälla hjälp mig!!

  • Redigerat 12/19/20, 5:18 PM av Lia
Annons:
Aleya
10/27/17, 2:46 PM
#1

Får jag undra hur det kommer sig att du inte är i skolan? Jag tror att du behöver prata med någon om denna "fobi". För det är inte hälsosamt i längden att må som du gör och oroa dig kring detta. Och det vore nog även bra att ha en sysselsättning av nått slag fast du inte går i skolan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
10/27/17, 2:54 PM
#2

Jag reagerade också mest på vad du skrev om skolan.

Du kan i så fall börja med att gå till skolsköterskan som kan lotsa dig vidare.

Annars måste väl ändå dina föräldrar tycka att det är märkligt att du inte går i skolan, sitter ute om kvällarna och verkar ha ett ganska torftigt liv.

Jag tycker du ska försöka prata med dem igen och säga att du behöver stöd och framförallt någon som går med dig för du verkar behöva hjälp med det här.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Kanin_Zingo]
10/27/17, 3:05 PM
#3

Jag har försökt att komma tillbaka till skolan i 2,5 år men det går inte. Jag har fått privatlektioner men inte ens dom går jag på, jag går på möten med rektor osv nästan 1 gång i veckan, men dom kan jag inte gå på för att jag mår såhär. Jag kan inte gå till privatlektioner pga att jag är nervös hela tiden att jag eller någon ska bli sjuk. Det här är skit jobbigt för mig, att jag inte kan njuta av dagen. Jag kan inte åka något fordom om det inte är pappa som kör, för att till han kan jag säga till ifall jag blir åksjuk eller liknande. Dethär har pågått i 2 månader som sagt, men det blir inte bättre. Vissa dagar kan jag må bra men när det blir kväll så får jag lite ångest och blir nervös.

[Kanin_Zingo]
10/27/17, 3:10 PM
#4

Om inte min brorsa hade funnits så hade jag nog aldrig mått såhär, jag är mest nervös för att han ska bli sjuk. Han är en äcklig och ofräch människa så det känns obehagligast när han blir sjuk. Det är pga honom som jag mår såhär, om inte han hade haft migrän förut så hade jag inte mått såhär.

Maria
10/27/17, 3:21 PM
#5

#4 Fy vilket okänsligt inlägg.

I det här fallet så tycker jag mest synd om din bror. Inte nog med att han drabbats av en mycket jobbig sjukdom så har han en syster som anklagar honom för att vara "ofräch" och äcklig.

Du behöver jobba med dig själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
10/27/17, 3:23 PM
#6

#4 lugn nu. Ingen kan rå på att man blir sjuk. Och att skylla på att det är någons fel att dom mår dåligt och du får panik av det är inte heller nått man kan komma långt med. Vad är ens anledningen att du inte går till skolan? Du säger att detta är sen 2,5 år och sedan säger du att det började för 2 månader sedan. Mycket förvirrande så ta det gärna från start till varför du inte kan gå till skolan så man får en uppfattning om vad grunden till dina problem är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Kanin_Zingo]
10/27/17, 5:08 PM
#7

Ni alla missuppfattar. Jag slutade att gå till skolan för 2,5 år sedan, jag började att bli nervös för 2 månader sedan och det gör så att jag ennu mindre vill gå till skolan. Min brorsa är inte ofräch och äcklig för att han hade migrän, han är ofräsch och äcklig annars också. Han borstar nästan aldrig tänderna, han byter nästan bara underkläder när han duschar osv. Att han är ofräsch och äcklig har inget med att göra att han hade migrän. Jag kanske var otydlig :D

[Kanin_Zingo]
10/27/17, 5:10 PM
#8

Jag menar inte heller att jag hade mått bra om han inte fanns. Jag menar bara att om han inte hade fått migrän så hade jag inte mått såhär dåligt. Jag vet att han inte kan rå för att han var sjuk heller. Ska tänka på det till nästa gång, att vara tydligare.

Aleya
10/27/17, 5:11 PM
#9

#7 ursäkta, men skit i din bror. Det är du som har problem och du verkar skylla på både det ena och det andra för att slippa saker. Det är så det låter på ditt inlägg. Vad är ditt grundproblem? Det frågar jag efter men du verkar strunta i att svara på det. För man går ju inte bara hemma i 2,5 år

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ixtab
12/8/17, 6:08 PM
#10

Kanin_zingo.

Om du har varit borta från skolan i 2,5 år så måste du ha någon slags diagnos, då vi i Sverige har skolplikt. Om du inte uppnår dina kunskapskrav skulle du fått hjälp av en psykolog för länge sedan. Om du inte är illegal flykting som gömmer sig, vilket jag inte tror du är
Du har en bror som inte bryr sig om sin hygien. Har du funderat på vad det är som gör att han mår så dåligt att han inte sköter om sig. Jag tycker väldigt illa om hur du uttrycker dig angående honom.
Sedan ska du veta att om jag visste vem du är hade jag anmält dina föräldrar om de inte ser till att du kommer iväg till någon form av undervisning. Även om den ska vara på en Psykiatrisk avdelning. 
Hoppas att du söker hjälp av någon professionell psykolog.

🌺

Live long and prosper

Upp till toppen
Annons: