Annons:
Etikettskriver-av-mig
Läst 1590 ggr
Arcade-Foodie
2018-01-05 22:24

Hur tacklar man sin blyghet?

Jag som person är väldigt blyg, har bestämt till hösten att lösa receptarie. Har prövat på att arbeta innan demens vården och var timanställd i ett år, sen prövade jag lärare vilket också är väldig roligt men själv lagt märke till att jag går in i vägen och får ångest när jag börjar trappa ner. Har en extrem blyghet och har egentligen svårt att prata med folk och vara i stora folkmassor, har blivit lite bättre men inte jättemycket. Vill gärna ha tips så jag vågar verkligen pusha mig själv att utveckla mig som person men även att min blyghet hindrar mig att få vänner. Jag läser för stunden på lärarutbildningen och har lärt mig att ta mer plats men min blyghet och ångest är fortfarande lika stor. De vänner jag fick i gymnasiet var också blygapersoner som egentligen är utåtriktade om man lär känna dom.

  • Redigerat 2020-12-19 18:23 av Lia
Annons:
Anonym
Anonym
2018-01-05 23:48
#1

Har du provat Kognitiv beteende terapi(KBT)?

Arcade-Foodie
2018-01-06 00:17
#2

Har inte prövat något sådant, själv börjar jag bli trött på att jag blir så trött för jag måste hantera min ångest samtidigt som jag har graves. Blir dubbeltrött och kraschar alltid runt 12 eller 16 på dagen beror på när jag vaknar och vad jag har gjort. Helger är hemska, för då har jag ingen energi efter varit på skolan. Har varit blyg ända sen jag var liten men var mindre blyg då än vad jag är nu. Har läst om kongnitiv beteende terapi (läste några psykologi kurser) och vet vad det betyder. Då jag ville kunna fixa det, min mamma skäms över mig för att jag är blyg och i hennes ögon är jag det misslyckande barnet ^^

Arcade-Foodie
2018-01-06 00:18
#3

Jag älskar att arbeta med människor och djur, så vill inte att min blyghet hindrar mig från att arbeta med något jag kommer gilla.

Anonym
Anonym
2018-01-06 12:31
#4

Jag tror att det enda som hjälper är att ta tag i problemet och söka hjälp, för om du inte gör något så förändras inte något heller! Samtidigt som du får hjälp så kan du kanske börja arbeta med ngt av det du nämner, varför inte som volontär på ett katt/ hund hem t.ex , då får du ju en naturlig kontakt med både djur och människor. ❤🌝

Arcade-Foodie
2018-01-08 00:37
#5

Japp, ska försöka fixa hjälp, kommer även skaffa en hund nästa år och hålla på med någon hundsport och hundutställning som hobby, så får se hur det går :3

Anonym
Anonym
2018-01-08 18:47
#6

Va bra att du ändå har styrka till att söka hjälp, då tror jag att det kommer att gå bra för dig. Va roligt att du ska skaffa en hund, det kommer att öppna upp för naturliga kontakter med andra människor då djurägande och djur har en benägenhet för det! Varmt lycka till! ❤😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: