Annons:
Etikettarbete-skola
Läst 1704 ggr
appalpaj
2018-02-21 14:32

Social fobi och universitetsstudier

Hej! Ni som går/har gått på universitetet och lider av Social ångest, hur fungerar det för er? Har ni fått någon hjälp från universitetet, och i såfall vad för hjälp?

Medarbetare på Social fobi ifokus

  • Redigerat 2020-12-19 19:36 av Lia
Annons:
appalpaj
2018-02-23 17:34
#1

Har nu wifi och kan delge mina egna erfarenheter av universitetsstudier och Social ångest

Jag har läst på universitet 2 ggr. En gång i Örebro, då jag läste en kortare "flummigare" kurs (kanske 7,5hp, kvällskurs en gång i veckan typ). Universitet hade specialpedagog som jag vände mig till. Sedan träffade jag henne innan kursstarten, och visade upp intyg på min diagnos.  Hon pratade med läraren på kursen, och fick "okej" på att jag bara skulle sitta med på gruppdiskussioner, även om jag  inte vågade prata  (kanske var totalt 8-9h som vi hade gruppdiskussioner). Skittråkigt att inte våga prata med bra att jag fick vara med iallafall. Dock så var gruppdiskussionerna ej lärarledda, och man skulle inte heller lämna in något pm eller liknande, så det var väl lite "flummigare" kurs som sagt.

I slutet av kursen skulle man hålla ett 5 min föredrag på egen hand inför klassen. Jag fick beviljat att bara göra det inför läraren. Dock så började jag att gråta även då (vilket sög), så det slutade med att vi satte oss vid ett bord istället, och att jag bara visade upp min powerpoint och sa typ 10 ord per bild hehe. Men blev godkänd på kursen.

Jag läser nu min tredje termin i en av de större studentstäderna, för att utbilda mig inom ett vårdyrke. Jag har i dagsläget ingen hjälp från universitetet. Men har gått på deras våga-tala-kurs. Det hjälpte dock inte alls för mig, även om jag gav det en ärlig chans och gick på vartenda tillfälle. 

Verkar inte finnas någon specialpedagog här, utan det är studiesamordnare som man vänder sig, som sedan kan skriva ett intyg på att man har Social ångest. Men sen är det jag själv som får visa upp det för de olika lärarna och se om de kan anpassa någon uppgift för att jag ska kunna klara det, men det verkar ganska stelt på den fronten…

Har hört efter med kursledningen om det är möjligt att få ersätta en del muntliga moment med skriftlig uppgift om jag inte kan klara dem, men icke. "Det ska vara lika för alla".  Överlag så är jag inte speciellt nöjd med (det icke befintliga) stödet från universitetet i dagsläget. De verkar inte vara vana vid att personer har Social fobi på det program som jag läser. Kursledaren var tvungen att ta upp mitt fall med programstudierektorn, som alltså är ansvarig för hela programmet, för att han inte haft någon student som haft det så besvärligt med muntliga moment förut.

Kämpade mycket med högskoleprovet för att kunna komma in på detta program, men nu vet jag inte ens om jag kommer att kunna klara utbildningen, pga min sociala ångest och scenskräck. 

Lång text, men detta är mina erfarenheter än så länge. Ber om ursäkt för eventuell oklar text, börjar bli dags för mig att ta helg :-)

Hoppas någon annan också vill dela med sig av sina erfarenheter!

Medarbetare på Social fobi ifokus

Upp till toppen
Annons: