Annons:
Etikettrelationer
Läst 2350 ggr
Arcade-Foodie
2019-03-17 01:02

Hur umgås man och träffar vänner ?

Jag som person har alltid varit extremt blyg men har blivit bättre, då jag jobbar på att våga komma utanför min egna comfort zone. När det var som värst så hade jag problem att åka tåg, buss eller helt enkelt gå ut och möta folk. Ända sen jag var. liten har socialt umgänge med folk varit jobbigt men blev bara värre ju äldre jag blev. Då jag fick lära mig mer och mer att inte lita på människor eller folk runt omkring mig. I gymnasiet så skulle alltid mina vänner kramas när man möttes och så fick jag hanter med att jag började kallsvetta och kände en viss panik av att behöva hälsa på mina vänner men som tur att blev jag van med det, sista året. Men jag har fortfarande väldigt svårt med att umgås med vänner, helt enkelt prata med folk och hålla en konversation med folk som är jämn gamla eller nära min ålder. Har lättare med gamla människor, kanske för att jag har haft mer positiva erfarenheter från dem än andra åldrar. Läser på universitet och det finns massa saker man kan göra och nya människor att träffa. Men har inte exakt någon riktig nära vän som man kan prata med eller umgås som man vill. Jag har en kompis som nästan alltid vill umgås men jag tycker väldigt ofta att det blir bara jobbigt och drar mig undan. Kanske för hon är en extrem utåtriktad person med massor av energi, får känslan av att hon blir uttråkad att vara med mig då hon ofta sitter med mobilen och smsar med folk, när vi träffas. Då jag är mer tillbaka dragen och tystlåten person, vi gillar knappt samma saker men har känt henne sen jag var liten. Gillar inte att festa eller vara ute och dricka, kanske skulle ha gillat sånt om man växte upp med en positiv syn på sånt. Men blir väldigt svårt när man som liten fick springa på barer på sommarloven utomlands och vakta sin pappa och se till att han tog sig till hotellet efter sin bar runda på nätterna. Så man träffade många människor i väldigt obekväma situationer, speciellt när man redan var väldigt blyg då. Så allting med drickande personer i närheten får mig att känna ännu mer osäkerhet och rädsla än vad jag brukar vara bland folk. Så när några av mina få vänner vill släpa ut en och umgås, så är det antingen ut och käka på resturang eller ut och dricka/ festa. Vilket skulle tvinga mig att umgås bland massor av folk och behöva stå ut med situationer som gör mig ännu mer osäker. Men vill så gärna träffa nya människor, skaffa nya vänner och kunna umgås med mina kompisar utan att behöva backa undan. Så hur ska man egentligen göra för att skaffa nya vänner? Våga ta steget och möta situationer som verkligen får en att vilja backa undan. Skulle vara glad om jag kunde få några tips :)

  • Redigerat 2020-12-19 15:40 av Lia
Annons:
Emptymoment
2019-03-17 06:55
#1

Hur skulle du känna inför att bjuda hem dina nuvarande vänner, som du är tillräckligt bekväm med och kanske be dem ta med någon som de känner? På så sätt är du i en trygg miljö och du kan avbryta det när som helst med en mängd olika ursäkter om du känner dig tvungen :)

Typ…laga någon lite finare middag , eller bara en enkel fika och kanske se någon film tillsammans. Och om du vågar vara ärlig med den/dem du känner dig närmast med, så förklara för dem det du skrev här. Är det då riktiga vänner så kommer de att förstå och vilja hjälpa :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

JRSN
2019-03-17 06:57
#2

Du behöver skapa en bra relation med dig själv först av allt. Sök inte bekräftelse utifrån utan skapa dina egna ideal. Jobba med att utveckla och stärka din självkänsla, dvs hur du värderar dig själv. Om du inte har, så skaffa minst tre personliga intressen som du kan växla emellan. I studierna av dina intressen så kommer du, av nödvändighet, att behöva söka dig utåt ibland. Det kan vara för att få information om något, skaffa någon specifik produkt eller be om hjälp i någon situation. Fokus blir då på intresset i sig, inte på dig eller din relation till någon. 

Börja med att gå på någon neutral, offentlig föreläsning om ditt intresse. Senare, när du kan din sak och har etablerat en personlig åsikt om något, så kan det vara läge att söka sig till diskussionscirklar och kurser. Tänk då på att inte "limma" på andra, att bli för kontaktsökande. Var glad, öppen och oberoende. När andra märker att du är stark och står på egna ben så blir de nyfikna på vem du är och vad du tycker. Då kan du acceptera att ta en fika ibland. Sen kan du utöka med besök på museer, musikevent eller liknande. Undvik krogmiljöer, håll dig till det kulturella.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Emptymoment
2019-03-17 08:31
#3

#2 "Sen kan du utöka med besök på museer, musikevent eller liknande. Undvik krogmiljöer, håll dig till det kulturella." Haha även om jag håller med dig angående att hålla sig undan krogen så kunde jag inte låta bli att störa mig på hur du skrev det. Jag föreställde mig dig snobbigt klädd, med en basker på huvudet, rökande på en cigarr och ett glas konjak i handen 🤪Inget illa menat alls, tyckte bara att det var roligt att du skrev på ett sådant sätt att jag störde mig på det även fast jag höll med!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

JRSN
2019-03-17 11:32
#4

#3 För då har jag krogen för mig själv! 😉 Nejdå, den som gillar krogmiljön kan givetvis ta sig ett skutt dit ibland. Inget för mig dock, i krogen är jag som en pelikan i öknen, har inte riktigt koll på gällande sociala koder.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Arcade-Foodie
2019-03-17 20:07
#5

#1 Har gjort det en/ två gånger planerat på det sättet men det var väldigt stelt tyckte jag. Pratade inte exakt med min kompis vänner och höll mig åt sidan istället. Och all jobb att städa och filmerna vi såg var tråkiga, då de var aldrig i min smak. Har även gått på såna kvällar hos mina vänner m.m. Försöker alltid men slutar ändå upp med att jag drar mig tillbaka. Brukar mest hälsa på folk, höra vad gillar och gör, det är typ allt jag får prata om. Har lättare för sånt när det inte är jag som behöver komma på vad man ska göra. Då jag är helt borta när det kommer att vara en bra ”host” och prata med personerna.

Arcade-Foodie
2019-03-17 20:19
#6

#2 Mina intressen är inte något jag intenkan exakt söka mig utåt med. Då jag älskar att läsa böcker på fritiden och hålla på med djur. Sen har jag haft intressen som kommer och går i perioder, byter väldigt ofta mina intressen då jag tycker det är roligt att pröva på nytt men tröttnar efter en viss period. Så det ända som håller för mig är just böcker och djur. Har själv fått kommentarer att jag verkar stöta bort folk och svår att komma nära. Men vet inte exakt varför vissa tycker så. Kommer till våren spela i en orkester och träffa några där kanske men ska bara hålla på i en månad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: