Annons:
Etikettber-om-råd
Läst 2509 ggr
[EmoGirl]
8/14/19, 10:59 PM

Klarar inte att vara social

Jag har hela mitt liv varit ganska avvaktande när det fäller människor jag inte känner och så. Jag klarar inte ens att ha ögonkontakt i 1sekund och försöker dölja mina känslor. Antar att jag inte vill möta någons blick då jag känner mig så genomskådbar då… det känns liksom som om alla ser vad jag tänker och hur jag mår då. I skolans mensa så får jag typ panik när jag står i kön pågrund av volymen och framförallt antalet människor. Varför är det så och vad ska jag göra för att slippa få panik och framförallt kunna kolla folk i ögonen när jag håller en presentation och inte bara stirra rätt förbi dom?

  • Redigerat 12/19/20, 6:22 PM av Lia
Annons:
[EmoGirl]
8/14/19, 11:00 PM
#1

Glömde nämna att jag knappt pratar med vänner eller allmänt människor och när jag gör det låtsas jag alltid må bra. Annars försöker jag bara vara så uttryckslös som möjligt.

Sindri
8/15/19, 12:08 AM
#2

Har du bett ta få en utredning för eventuell diagnos?
Att få en diagnos löser i sig inga problem, men man kan få hjälp och verktyg att förstå och acceptera sig själv, samt lära sig knep och  få redskap för att klara vardagen.

Caelus
8/15/19, 2:13 PM
#3

Jag kan känna igen mig i det du skriver. Skicka gärna ett meddelande om du vill prata :)

[EmoGirl]
8/15/19, 3:27 PM
#4

#2 Nej. Mina föräldrar vet om att både jag och min syster är lite speciella då vi båda avskyr uppmärksamhet etc. men dom är inte så för diagnorser. Sedan så vill jag inte bli särbehandlad bara pågrund av att jag har svårt för vissa situationer med andra människor. #3 Tack

Sindri
8/15/19, 11:52 PM
#5

Hur menar du inte särbehandlad? Alla människor skall väl behandlas med värdighet och respekt? Om du möter någon som har vit käpp så tar du väl extra hänsyn till det, går ur vägen t ex. Ett fysiskt handikapp syns och alla tar hänsyn till det, varför skall man inte det när det gäller andra handikapp? En person som inte har fungerande ben kan få en bil där man kan styra allt med händerna. Är det också en negativ särbehandling?
Men meningen är inte att du skall bli särbehandlad - meningen är att du skall få redskap för att själv leva ett bättre liv. Ett liv där du slipper ifrån så mycket ångest och rädsla som möjligt. Om du inte vill ha kontakt med andra så är det bara att låta bli att prata och svara, men vill du ha sociala kontakter så går det att öva sig på sånt.
Är det också en särbehandling som är negativ?

Äppelsnäckan
6/19/20, 5:31 PM
#6

Vill absolut inte påstå något här men kolla upp autism/asperger. Då har man ofta jättesvårt med ögonkontakt, har svårt för folkmassor, höga ljudvolymer osv. Även om du inte gör en utredning kanske du kan läsa på för din egen skull. Dock så är kanske inte självdiagnostisering något att rekommendera i längden. Dock var det så jag gjorde. När jag var elva visste jag att jag hade asperger, och när jag var 13 fick jag det bekräftat av läkare.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Äppelsnäckan
6/19/20, 5:33 PM
#7

Och jag kämpar med fördomar mot diagnosen, då JAG själv typ kan se ner på denna diagnos och folk som har den. Dubbelmoral då jag själv har den… Det skämtas en del om "autism" men jag försöker tänka att jag inte vill ingå i nån  jävla autist-stereotyp-mall, jag är den jag är, och jag gillar folk som är speciella. Om andra inte gör det, så fuck dom, jag gillar inte dom heller.

(nu vart det vääldigt rörigt, haha)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: