Redovisning
På tisdag nästa vecka ska jag redovisa ett tal i skolan. Jag mår verkligen JÄTTEDÅLIGT över det här, vill verkligen inte. Absolut sista saken jag vill göra. Jag hatar att stå där framme, 30 blickar på mig. 60 öron som lyssnar på mig. Usch, skulle kunna skriva en hel lista med negativa saker. Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som har några tips? :(. Talet är i 10 min. Jag mår dåligt bara av att räcka upp handen och svara på en fråga som är typ i 30 sekunder. Behövde få det här ur mig, tacksam för alla tips. Förlåt om det hamnade i fel kategori.
- Redigerat 2020-12-22 00:10 av Lia
Du är vi precis lika, när det gäller sådana situationer!:)
Jag pratade med min mentor och hon sa att man inte kan, enligt skolverket någonting, tvinga en elev att läsa inför hela klassen. Man kan få tala inför en liten grupp och endå kunna behålla och få chansen att höja ditt betyg, som vanligt :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 Åh vad bra! :) ska prata med henne imorgon. Tack så jättemycket! Du anar inte vad glad jag blev nu, det finns hopp :D åh! Tack igen!
Haha ;)
Jag mår illa jättelänge innan det är dags för redovisning!;)
/ Cornelia Andersson,
Aa ;). Jag med. Min reaktion när jag fick den här uppgiften ---> 🤮.
Det är verkligen tortyr..
Sen har jag 2 muntliga nationella prov imorgon också, blä.
Jag älskar egentligen att prata, men inte under press eller med/för många.
Jag är pratmästare egentligen ;)
/ Cornelia Andersson,
När jag gick i skolan redovisade jag inte en enda gång för hela klassen. Man får som sagt välja själv! och du kan även redovisa för endast läraren om du vill :)
Hur kan ni säga att man får välja själv om man vill redovisa inför klassen eller inte? Så var det då inte när jag gick i skolan.
Alla var tvugna att stå där framme och "hålla tal" inför klassen. En och en skulle man gå fram.
Det spelade ingen roll att jag mådde skitdåligt och mitt i min redovisning var tvungen att kräkas i papperskorgen. Det var bara att ställa sig upp och fortsätta prata igen.
Har skolan blivit så bra nuförtiden att man slipper prata inför 30 pers?
Va!? Hemskt enligt mig :O
Om personen t.o.m. behöver kräkas ;/ inte
Vi slipper om vi verkligen inte vill
/ Cornelia Andersson,
Ja det var hemskt. riktigt jäkla hemskt. Och jag är så glad att jag gjort bort skolan. Inte en chans att jag nånsin kommer våga sätta mig i en skolbänk igen.
Usch, ååh, hoppas verkligen inte det är så!
Hann inte/vågade inte prata med henne idag men jag hoppas verkligen att hon förstår. Annars vet jag inte vad jag ska göra, bryr mig ärligt inte om jag får F på den här uppgiften, hellre den än att stå där.
Jag gör det imorgon! då ska jag.
Läraren kan absolut inte tvinga dig att redovisa inför klassen! Vad jobbigt Vannelie att du hade en sån konstig lärare! Om det är så att den inte har förståelse för din rädsla så stå på dig och gå till rektorn. Om de nu skulle säga att aalla måste! Alla är olika, det borde dagens lärare veta…
Jag vågade aldrig göra sådant i gymnasiet, skolkade så snart det var dags. Men på Komvux, några år senare, tog jag tjuren vid hornen och redovisade ett längre arbete. Det underlättades av att vår lärare var väldigt psykologisk av sig och lät oss jobba oss upp gradvis från kortare presentationer. Sedan dess har jag egentligen aldrig haft några större problem att redovisa, inte heller senare på universitetet. Visst, jag blir fortfarande jättenervös, men jag vet att jag fixar det om jag förbereder mig väl. Tycker t.o.m. att det är lite kul faktiskt, så det underlättar nog lite det också. Men jag förstår dig 00livia, första gången vill man bara dö.
Jag vet inte hur man lär ut presentationsteknik i skolan numera, men när jag gick i gymnasiet nämnde man inget om den psykologiska biten utan den fick man fixa själv. Har man inte ändrat på det än idag så tycker jag att man absolut bör göra det. Den bästa presentationstekniken i världen är fullkomligt meningslös om man inte vågar ställa sig upp framför sin publik. Det var på sätt och vis tur att jag var tvungen att läsa upp några betyg på Komvux i efterhand.
Jag önskar dig lycka till!
Det ingår ju dock i kursen att tala inför folk? Det är något som många måste öva på och ta sig förbi. Har ni tänkt undvika människor genom hela livet? Det finns få yrken där det helt går att undvika att tala inför folk.
Går det absolut inte, nej, då är det väl så, men självfallet skall du då ej kunna erhålla högsta betyg då du ej uppfyller kraven.
Svenska 1: "Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen."
"**Betyget E [lägsta godkända betyg] **
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel."
Svenska 2: "Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning."
"Betyget E [lägsta godkända betyg]
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel."
Svenska 3: "Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning."
"Betyget E [lägsta godkända betyg]
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation, och eleven använder med viss säkerhet retoriska verkningsmedel. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel."
Kanske ska berätta hur det gick
Hon blev glad över att jag kom och sa det istället för att gå runt och oroa mig. Jag redovisade för henne och mina 2 tjejkompisar.
Jag fick B, väldigt glad över att jag faktiskt fixade det.
Tack för hjälpen allihopa! 🙂
Minns själv redoviningarna från 70-talets grundskola med fasa, klarade mig undan med några stycken dock högröd i ansiktet med darrande och hackande röst, det enda som var värre var gymnastiken då läraren plockade ut "kungarna" i klassen som skulle välja ut lag, vanligtvis brukade man bråka om vilka man skulle vilja ha med i sitt lag men i mitt fall bråkade man om att slippa ha med mig i sitt lag, minutrarna på bänken då man satt ensam och hörde hur "kungarna" la fram sina argument för att slippa ha mig i sitt lag sitter fortfarande i 40 år senare, det gjorde så ont att jag tror något gick sönder inom mig, kan inte säga att min sociala fobi blev bättre av dessa gymnastiklektioner.
Undrar hur läraren tänkte och om han någonsin kan förstå vad han gjorde, det slutade med att jag skolkade varje gymnastiklektion i hela högstadiet, betyget blev förstås det lägsta men det var ändå värt för att slippa förödmjukelsen som dessa lektioner medförde.