Svårt att "tacka"
Hej,
Måste bara få skriva av mig. Det är en grej som påverkar mig varje dag. Det låter jättetöntigt, men jag har det svårt att tacka för maten eller när får present till exempel. Hemma går det bra med familjen, men hos pojkvännen eller hos en kompis går det bara inte. Jag öppnar munnen, fast inget ljud kommer. Kan räkna på handen dom gångerna jag vågat säga något.
Jag mår verkligen dåligt över detta. Känner mig så otacksam och elak. Ännu värre blir det när alla andra tackar, men inte jag. Det är en sån naturlig grej som ingen tänker på, men jag kan ligga vaken på kvällarna och bara be för att jag ska våga säga tack nästa dag. Ibland undrar jag vad det är för fel med mig..
Någon som är lika?
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
- Redigerat 2020-12-22 00:08 av Lia
Jag är lika… :( det är verkligen inte kul när man vill tacka, men inte vågar/kan av nån anledning..
eftersom jag är så feg brukar jag känna mig så otacksam, så jag skriver ett inlägg på facebook efter och tackar alla inblandade i tex en present eller liknande..
Jag var likadan förut, nu när jag är äldre så har jag tuffat till mig.
Hade en pojkvän som faktiskt tyckte jag var väldigt oartig som aldrig tackade för maten, presenter och gester - fast jag bodde hos dem. Saken var den att jag tackade ALLTID. Men så tyst att ingen hörde, om de inte kunde läsa på läpparna. Visste inte om min diagnos förrens 1-2 år senare. Idag (15 år senare) så brukar jag presentera mig som Social fobi. Ja, nästan. Är inte rädd att förklara i förväg, så slipper jag krångel.
Jag brukade också vara likadan. Gick och väntade och väntade på "rätt" läge att säga tack, men det slutade ofta med att det aldrig blev sagt. Nuförtiden funkar det mycket bättre, jag säger det direkt istället för att fundera på det.