Bio själv?
Har försökt komma på vilket forum jag ska skriva det här i…men det blev i det sociala facket.
Det är så att jag vill se en film på bio i helgen. Jag har dock inte så mycket kompisar och de få som jag har vill inte gå med mig. Och ingen i min familj har tid/ork att gå heller.
Så jag undrar…kan man gå på bio själv? Jag går helst med någon då jag lider av ångest och jag har också fobi för biosalonger. Har tänkt att samtidigt jag njuter av en underbar film, att jag också(som ett +) tränar bort min fobi för biosalonger(vet inte varför jag har fobi för biosalonger..haha).
Vad tycker ni? Ska jag gå själv? Är bara rädd för att känna mig ensam(fast det gör jag heeeeela tiden) och få ångest när jag sitter där - men det kanske försvinner när filmen börjar?
Men som sagt: vad tycker ni? Har ni gått själva? Hur kändes det? Är det någon annan som har varit i samma sits som jag?
Tack för snabba svar!
- Redigerat 2020-12-22 00:07 av Lia
Klart man kan gå själv, på rix morronzoo berättade Sofia Wistam (tror jag det var) att hon gärna gick själv på bio. Vet att det finns någon typ av osynlig regel om att man ska gå minst två men man pratar ju inte under själva filmen ändå så ser ingen anledning till att inte gå själv om man vill se filmen och ingen kan/vill hänga med. Jag tänkte gå och se en film själv för ett tag sedan men "fick" inte för en kompis som tyckte det var jättefel och hemskt, stackars mig typ hehe dock ska jag kanske gå och se en film i helgen, själv. Inte för att jag inte har någon att gå med utan för att jag vill testa och se om det är så hemskt som de säger, jag tror jag skulle trivas med det 

Gillar man att se film på bio så är det klart att man skall gå, även om man måste gå själv. Är man en rikig film/bioälskare är det t.o.m. en fördel att gå själv ibland. Visst kan film och bio vara ett bra sätt att umgås, men vill man verkligen se en film är det väl ändå just att se filmen det som är det viktigaste?
Men jag förstår hur du tänker. Tyvärr är det lite av en oskriven lag att man inte "får" göra vissa saker själv i vårt samhälle. Jag har provat: varit på bio, festat på krogen, gått på konsert, suttit på fik, lyssnat på föredrag, helt själv. Och visst är det så att man känner sig uttittad, lite som ett UFO. Och visst har jag haft bekanta som sagt "Gud så tragiskt att måsta gå själv, det skulle jag aldrig göra". Sådana attityder gör att ensamma människor ,med lite eller inget umgänge, drar sig för att söka sig till aktiviteter där andra människor kan se att de är ensamma, vilket i sin tur förstärker utanförskapet hos de som är ensamma.
Men mycket sitter nog i det egna huvudet också. Grejen är att när jag gjort alla de där sakerna så har jag då och då sett andra personer som också ser ut att vara där helt själva, så helt ensam är man nog inte som går ut på sådana nöjen själv. Sedan kan man ju fråga sig hur mycket andra bryr sig egentligen? Vissa kanske tycker att man är tuff som går själv? Och man måste våga bryta mönstret ibland, våga göra det man själv vill, utan att bry sig vad andra tycker. Vill du gå och se en film på bio så är det INGET i fel att gå själv, jag lovar! Och sedan är det ju ett utmärkt sätt att träna på något du tycker är jobbigt. Det är så man bäst behandlar fobier: genom att göra det som är jobbigt trots att man är rädd.
Själv älskar jag biosalonger! Skulle gärna bygga om mitt vardagsrum till en biosalong, om jag bara kunde 
Men det är en helt annan historia.
Lycka till i helgen 
För att återuppta det här ämnet lite: jag tycker också att det är helt OK att hitta på saker själv. Man måste inte gör allt tillsammans med andra.
Själv lider jag som sagt av ganska svår Social fobi, men tycker om att resa och se nya platser. Så i januari detta året åkte jag helt själv till Lanzarote en vecka eftersom jag inte hade någon att åka med. Visst var det lite tråkigt att vara själv, men det var överlag positivt eftersom jag då kunde bestämma helt själv hur jag ville lägga upp mina dagar.
Sen åkte jag även hösten 2012 helt själv till Helsingfors och såg musikalen "Kristina från Duvemåla" eftersom jag älskar den musikalen och tänkte att det var dumt att missa chansen när den ändå gick så pass nära.
Och även biobesök lite här och var brukar jag slänga in där jag går helt själv. Kanske inte alltid kul att sitta själv, men det funkar!!
Så alla ni som funderar på att göra något, men kanske inte vågar av rädsla för vad andra ska tycka, GÖR DET! Det kommer gå hur bra som helst, jag lovar! 👍