Rodna...
Hejsan!
Jag är en 12 årig kille som aldrig haft problem att prata högt eller något i skolan osv!
Men sen en gång när jag var runt 11 efter en redovisning var en kompis så jävla tvungen att säga: "Var det pinsamt eller? Du skulle ha sett vad röd du var!"
Sen dess har jag rodnat i varendra redovisning, sen blev det värre. Då började jag rodna när jag svarade på frågor… Nu rodnar jag bara jag pratar med högt eller en jag inte känner så väl!
Jag vet inte vad jag ska göra, jag vågar knappt redovisa/prata högt men måste jag göra det så gör jag det…
Jag har inte pratat med någon om detta, mest för att jag inte vågar.
Någon gång har en kompis sagt: "Varför rodnar du hela tiden?"
När jag hör den frågan blir jag så jävla less och har lust att slå ner den personen, men istället har jag inte sagt något.
Tex, innan en redovisning eller en jobbig situation så är jag supernervös!
Något som jag tror kommer bli skitjobbigt som kommer vara med mig hela året är skolfotot.
Då kommer jag säkert se ut som en jävla tomat och så kommer säkert jag att bli retad för det resten av året!
Några jobbiga situationer är:
- Redovisningar
- Prata högt
- Musik (Stå upp och sjunga)
- Prata med folk jag inte känner
- Betala när jag köper något
- Stå i kö
- Be om hjälp
Någon som har vart med i en liknande situation som kan ge några tips?
//Anonym
- Redigerat 2020-12-19 18:27 av Lia
Jag är en tjej på 12 år och har haft jätte svårt med att prata inför klassen osv. Jag pratade med min bästis och jag övade på att prata inför henne tills jag kände mig lugn med det, sen försökte jag prata med mina släktingar( var väldigt blyg, vågade knappt det) sen ett år senare släppte det och nu hörs jag nästan alltid i klassen och på kalas. Lycka till!
Jag vet att det kan kännas jobbigt, för har haft samma problem själv och har väldigt lätt att rodna.
Det min kurator sa tycker jag själv är väldigt vettigt och kanske en början för att underlätta känslan du får.
Alla kan vi rodna ibland. Och det är inte en dålig sak att rodna, och man får inte ett sämre värde för att man rodnar.
Alltså att ifrågasätta lite. Är det dåligt att rodna?
Tror du att du kanske bara kan förklara för din kompis om h*n frågar att du blev lite nervös bara?
Men jag skulle rekommendera att prata med kurator. Du kan få mycket hjälp och tips där 🙂 Det är inte så farligt, utan det kan vara rätt skönt att ha någon att prata med om sånt här.
Och familjen kan vara skönt att ha som stöd också.
Hej och välkomna #0 och #1. 
#0 Jag rodnande också väldigt mycket då jag skulle ha redovisningar och sånt när jag var i din ålder och jag minns också hur jobbigt det var när folk kommenterade det.
Vet dina föräldrar om att du känner så här? Annars kan det vara en bra idé att prata med dom om det eller om du tycker det är lättare så kan du skriva ner det på en lapp och ge till dom så kan dom säkert hjälpa dig. Eller att du gör som Emma säger i #2 att du går till en kurator och förklarar hur du känner. 
Kan tillägga att det som står i #1 är också ett väldigt bra förslag men i första hand så skulle jag rekommendera att du tar kontakt med din kurator, antingen med eller utan dina föräldrar. 
Tack för tipsen! Ska nog be min mamma eller pappa om hjälp! :)
#5 Lycka till. 🙂