Ny och kan behöva lite råd.
Hej! Är helt ny här och kan behöva lite tips. Blir redan nervös när jag ska skriva detta men hoppar in direkt!
När jag ska vara i en social situation så rodnar jag ofta samt så låter min mage jätte mycket. Börjar brumma typ. Är troligtvis laktosintolerant så har trott att det kan vara det som spökar men vet inte. Jag hakar även upp mig, försöker få det jag ska säga överstökat så snabbt som möjligt och kan ibland även börja stamma och svettas. Jag har läst mycket om att folk inte kan gå utanför dörren men det är inga problem. Jag tycker inte om människor heller. Förstår mig inte på dom.
Men det värsta är nog det att jag tänker så mycket. Står jag i skolan och hittar inte mina vänner så får jag panik. Min säkerhet är borta. Dock även när jag går med dom så har jag lite panik.
Varje gång jag öppnar munnen så tror jag att jag har sagt fel saker. Jag blir så osäker så jag hoppas att jag bara kan gå hem.
Många gånger i skolan så måste vi göra saker tillsammans. Vi hade någon tävling med hela skolan och vi skulle göra någon pyramid och skulle dansa för läraren. Jag fick panik men fick höra hela tiden av alla andra att jag bara var feg men hur ska man förklara sig? Även så hatar jag när folk rör mig om jag inte accepterat det. Hatar nästan all kontakt med folk jag inte känner. Räknar även in mina klasskamrater i detta. Och jag är egentligen en person som tycker om att bli rörd om man säger så. Min sambo har jag inga som helst problem med men min mamma är lite på gränsen.
Har försökt prata med psykolog men kan inte prata då. Ser bara glad ut och berättar inte som det är. Personen tycker nog bara det är löjligt och säger att jag bara ska komma över det.
Detta är nog ganska så rörigt och kanske inte makes any sense men hoppas någon i alla fall förstår. Känner mig ganska löjlig just nu men hoppas på att någon kan vägleda mig till vad detta kan vara.
Tack på förhand!
- Redigerat 2020-12-22 00:01 av Lia
Hej och välkommen. 
Först och främst, så jag inte glömmer det, så tycker jag att du ska kolla upp om du är laktosintolerant eller inte. Minns tyvärr inte vart jag läste det men äter man dåligt eller produkter man inte tål så finns det risk att ångesten blir värre just för att kroppen får i sig fel saker och det blir lite extra påfrestning. Kan kolla upp om jag hittar artikeln igen.
Man kan ha mer eller mindre Social fobi så att du inte har problem att gå ut är bra, men som sagt så låter det som om du har Social fobi. Just det där att du är nervös och jag antar att du har lite ångest över att säga fel saker eller att göra bort dig är väldigt typiskt för människor som har Social fobi.
Det enklaste sättet är helt enkelt att säga att du tror du har Social fobi och helt enkelt inte gillar att få så pass mycket uppmärksamhet.
Att du har problem med att folk rör dig tror jag också är vanligt inom SF, jag har i alla fall fått höra att många andra har det problemet också. Till exempel jag då. 
Det låter också lite som om du har agorafobi (torgskräck) det vill säga att du är rädd för "offentliga platser" särskilt när det är mycket folk omkring dig.
Jag skulle tips dig att prata med kuratorn om hur du känner så du kan få hjälp och stöd och du ska verkligen inte vara orolig att varken kuratorn eller psykologen skulle tycka att det du säger är löjligt. Tro mig de har redan hört och sätt många liknande fall innan. 
#1 Tack! Jo, jag har varit hos läkare men hon sa att det inte finns tester att göra men att jag ska lita på min magkänsla, haha, och vi bytte ur allting till laktosfritt och det har fått bra men har då märkt att det har fortsatt ibland och misstänker då att det kan vara något annat.
Jo, jag får nog i alla fall berätta det för min mentor så att hon vet. Känns bara som om de kommer tycka det är jätte löjligt att jag säger det efter nästan 3 år men har ju kommit fram till det nu liksom :/
Men jag har pratat med många psykologer, dock inte om just Social fobi men om annat och jag har svårt att prata i sådana pressade situationer så jag vet inte hur det skulle gå. Dock så är jag 18 så jag vet inte vart jag kan gå där det inte kostar, om det ens finns något ställe där det inte kostar.
Känns skönt att jag inte bara inbillar mig i alla fall😃
#2 Jag vet inte om ni redan har tänkt på det men jag har en kompis med laktosintolerans som har problem med vissa bröd, färdiga såser och en del andra varor som man inte riktigt tänker på att det kan finnas laktos i. Vasslepulver och mjölksocker är två lite halvkluriga ord som han brukar kolla efter.
Tycker mentorn det är löjligt så är hon dåligt insatta helt enkelt men jag tror inte hon kommer tycka så. Mentorer har oftast varit med ett tag så de allra flesta bör ha kunskap om Social fobi. Har hört att det ska vara runt 13-15% som har Social fobi men det är såklart svårt att få fram exakta siffror. Dessutom så kan det vara så att mentorn redan märkt att du är blyg och så men inte riktigt kopplad det till fobi. 
Ja, det är väldigt svårt att prata om just Social fobi med psykologer, man skäms ju oftast över det och att då prata om det samtidigt som man har ångest är riktigt jobbigt. Men som sagt så har psykologerna varit med förr så börja med att nämna det och försök förklara lite hur du känner så brukar dom vara duktiga på att hjälp till. 
Tyvärr så tror jag inte att det finns gratis hjälp då du är 18 men ett litet tips är att teraputer är oftast billigare om psykologer. 😉
#3 Bröd och sådant har jag inte tänkt på XD jag får läsa på mer.
Ska kanske ta tag i det idag och säga det men får se lite :/ Men jag hoppas att hon kommer förstå, tror att hon kommer göra det.
Jag har svårt att kunna förklara med ord, kanske text så som jag har skrivit nu men inte ord :/
Vart hittar man teraputer då? :O
#4 Haha, jo det är vänligt att man glömmer sånt.
Skriv ett brev eller så då och nämn att du tycker det är hemskt att prata om det och att det är därför du skrev brevet istället. 🙂
Det lättaste är att fråga på vårdcentralen men det går också att hitta på tex. google och skriva in vart du bor.
#5 Ska kolla upp det och planera hur jag ska prata med min mentor 🙂 Tack så mycket!