Social ångest iFokus

Social ångest

Etikett: arbete-skola
Läst 2667 ggr
TheWhiteWolf
0

Blygheten förstör bara för mig

I princip hela livet har jag varit mycket blyg. Det började väl någon stans i mellanstadiet och fortsatte därifrån. Det tycker jag är konstigt. Hemma och med kompisar är hur utåtriktad som helst.

Nu började jag gymnasiet för några veckor sedan. Första dagen i skolan kom jag hem nästan förtvivlad. Alla i klassen hade redan någon de kände och kunde vara med förutom jag. Vem skulle jag vända mig till? Jag som är så himla blyg kommer väl få jättesvårt att komma in bland två stycken som redan känner varandra? Men några dagar efter starten lärde jag känna en tjej som vi kan kalla L(kan fortfarande inte tro det) och vi var tillsammans varje dag. Jag kände att jag var räddad. Nu skulle jag slippa ännu tre år av ren ensamhet. Men. På nollningarna var det en tjej som vi kan kalla F som sökte sig till oss. Jag märkte hur bra hon och L kom överrens vilket jag tyckte var bra. Nu var vi tre stycken. Skulle de gå någon stans följde jag med,pratade de om något försökte jag hänga med men var en aning svårt. Varken L eller F var blyga,och de hade inte svårt att prata med andra till skillnad från mig. Tre killar (B,A och FL) började söka sig till L och F. Satt vi vid något bord under rasten kom de och satte sig och pratade för fullt med mina nya vänner,och där satt jag - helt knäpptyst. Visst,jag kunde skratta om någon sa något roligt,men jag sa aldrig något. Detta upprepade sig. Killarna kom och det fick mig att sucka. Jag skulle inte våga säga ett ord och det kändes onödigt att jag satt där. Tillslut grupperade dem sig innan jag kommit och såg jag dem sitta vid ett bord vågade jag inte gå dit.

Idag satte jag mig brevid L i klassrummet,men bara några sekunder efter jag sattit mig reste hon sig och gick bort till skåpen där F var och gick sedan in tillsammans med henne och de satte sig tillsammans längst bak. Då blev jag chockad,men ändå inte. F var inte blyg och säkert mycket lättare att prata med än var det var med mig. Jag vet inte hur det kommer bli nu. L och F kommer bli kompisar och är F sjuk blir jag Ls andra val. Eller kanske inte ens det. Hon kanske kommer vara med FL,för de kände varandra innan.

Jag funderar mycket på hur dessa tre år kommer vara. Precis som i högstadiet antar jag - ensam varje dag och vågar inte säga ett enda ord till någon. Jag avskyr att vara blyg. Det förstör bara för mig. Mamma säger att jag borde börja på någon aktivitet för hon anser att skolkamrater inte är allt(vilket jag håller med om),men nej,en aktivitet är inget alternativ. Är jag skitblyg i skolan kan man väl tänka sig hur blyg jag skulle vara om jag gick i en aktivitet? Sedan funderar jag också mycket på framtiden. Kommer denna blyghet någonsin lägga sig,eller är det såhär jag alltid kommer att vara? Hur kommer det vara att jobba? Kommer jag kunna jobba i någon affär(då det är det jag vill)? Eller kommer jag kunna fixa att bo ensam och gå och handla själv? Jag vet inte,men det känns som att jag har gett upp.

• Redigerat 2020-12-19 20:06 av Lia
[RedHood]
2

Känner igen mig så mycket! Det var jag från jag började skolan när jag var 6 år gammal till 2an i gymnasiet (jag har precis börjat tredje). Just nu känner jag att jag hellre sitter ensam än gå efter människor men jag förstår helt och håller varför du vill ha någon att umgås med i skolan. Det är fruktansvärt dåligt av de att göra så men tyvärr så är de nog blinda för att se när någon hamnar utanför. De är så inne i sitt egna, i sin egen lilla bubbla, att de tänker bara på sig själv. Klart de har säkert sina egna problem men det är dålig stil av de ändå 😕
Jag tror verkligen att du kommer komma över detta! Blyghet är svårt men det är absolut värt det att prata om det, få tips och råd och ha vänner på annat håll också. Det är bara att skriva här så hjälper säkert många till, bland annat jag, så gott vi kan! Du ska inte ge upp din dröm och det du vill jobba med!
Kram! 🌺

[Memento Mori]
4

Jag tycker att du borde prata med kurator om det här. Du ska inte behöva vara orolig att du ska vara ensam i tre år till och än så länge kan du få gratis hjälp via BUP (jag antar att du är under 18?). 

Fast jag tror också att en aktivitet vid sidan om kan vara bra, då handlar det ändå om något intresse som både du och de andra har gemensamt som ni kan prata om.  

Finns det inga andra i klassen som du kan tänka dig umgås med? Glad

[Emma--]
2

En aktivitet kan ju innebära ett intresse och finna personer med samma intresse och då har man den biten gemensamt och har något att prata om. Kan det hjälpa tro?

Jag har otroligt svårt för att bara prata, men det är något med ämnet med djur som får mig att bara babbla ibland haha.

TheWhiteWolf
1

Tack för alla svar! #2 Ja det finns några som jag ska försöka prata med på måndag (: #3 Det är faktiskt samma här. När det gäller ett intresse kan jag prata mycket som helst! #1 Ja det är tråkigt att det ska vara sådär :/ Tack (: