Målsättningar och kontroll över livet
Jag har haft många anledningar till att fundera över mitt liv och de val jag har gjort (och inte gjort). En sak jag har kommit fram till är att jag aldrig har haft några riktiga, konkreta mål med mitt liv, som t.ex. att få ett visst arbete, en viss karriär, en viss utbildning, en viss lön o.s.v.
Visst, jag har drömt om att plugga på Handels, plugga juridik, jobba som t.ex. avokat, som revisor, som diplomat, som finansrådgivare och sådana saker, men jag har liksom aldrig vågat jaga efter någon av dessa drömmar på riktigt. De har bara förblivit drömmar. Jag har pluggat juridik och ekonomi på universitet, men jag har aldrig tagit någon examen och jag har aldrig haft en aning om hur jag skall ta mig från universitetet och vidare ut till de yrkena. Steget från skolbänken ut i arbetslivet har alltid verkat gigantiskt, mer eller mindre oöverkomligt, för mig. Det är precis som att det där med att jaga drömmar och mål är för andra men inte för mig. Jag har inte vågat sätta några mål eftersom att jag vet att jag inte vågar satsa hela vägen fram. Jag styper alltid någonstans på vägen, ofta på det sociala.
Mycket tror jag handlar om självkänslan. När jag försöker se mig själv i en viss yrkesroll så har jag svårt att ta mig själv på allvar, som att jag aldrig skulle kunna passa in där. I samband med studier har jag ofta dragit mig undan och hållit mig för mig själv, inte velat prata så mycket med folk, rädd för att visa mig dum. Jag har aldrig lyckats bygga något kontaktnät, aldrig vågat ta kontakt med arbetsgivare, branschfolk o.s.v. Det har känts meningslöst att satsa på något när man ändå inte fixat att prata med de personer som kan påverka ens framtida karriär, eller knappt ens sina studiekamrater, bara för att man känner sig oduglig och dum. Och så någonstans mitt under utbildningen så börjar man ge upp lite, släpper på de studieambitioner man hade, studierna börjar gå dåligt, man känner sig ännu dummare och har ännu större anledning att inte utvidga sitt kontaktnät. Och så går det bara nedåt tills man tröttnar och hoppar av utbildningen.
Jag känner det precis som att jag inte har någon verklig kontroll över mitt liv. Som att jag bara flyter med och får ta det som kommer. Att bestämma sig för att satsa på något på längre sikt och sedan uppnå detta verkar helt främmande för mig, en fantasi som aldrig kan bli verklighet. Det är som någon form av inlärd hjälplöshet.
Jag vet inte om jag lyckas göra mig förstådd med detta? Hur har ni andra haft det med målsättningar? Har ni lyckats sätta mål i livet och uppnå dessa? Känner ni att ni har såpass med kontroll över era liv att ni kan sätta ett mål och sedan uppnå detta en tid senare? Har ni anpassat era drömmar och mål efter era problem?
- Redigerat 2020-12-19 17:35 av Lia
Du tar på en del tuffa frågor som jag tyvärr inte kan ge dig så mycket av svar på men jag kör på ändå.
Målen med jobb och utbildning har även jag väldigt svårt för att hitta något som jag tycker passar och det är nog säkert, som du säger, självkänslan som spelar in. Man vågar helt enkelt för man tycker inte att man passar in och att ta kontakt med arbetsplatsen blir då riktigt jobbigt.
Jag måste faktiskt erkänna att nu när jag tänker på det så har jag haft allmänt lite eller låga målsättningar, exempelvis, klara skolgången, våga hälsa på personen jag är intresserad av, osv. Det kan säkert vara som så att jag har sänkt eller anpassat mina mål för att kunna uppnå dom som följd av att jag har Social fobi. Har faktiskt inte tänkt på det tidigare.
Jag har haft svårt med det då mina drömmar varit mer eller mindre omöjliga att nå. Pga betyg, arbetsmarknaden m.m
Men det jag tänker är om det går att hitta lösningar? T.ex praktikplatser ger ju erfarenhet, referenser och kontakter. Då har man inte samma press som om det vore ett jobb, och man får pröva sig fram, samt får in en fot på arbetsplatsen.
Och att jobba med självkänslan förstås.
Jag känner igen mig. Som barn hade jag drömmar om karriären, resor, relationer osv. Men de krasades nog med första mötet hos syon i nian - då jag fick veta att jag aldrig skulle komma in på linjen jag drömt om hela livet. Trivdes på gymnasiet, men efter det kan jag inte minnas att jag trott på mig själv mer inom arbete. Slutade gymnasiet för 15 år sedan och vet fortfarande inte konkret vad JAG vill och kan göra. Vad jag KAN vet jag och det är mycket vid detta laget. Men att jobba med den gymnasieutbildning jag fick och jobbat med till och från hela tiden är jag osäker på.
Man får nog försöka känna sig fram, men faktum är att är självkänslan låg - så kommer man aldrig tro på sig själv och aldrig våga satsa fullt.
Tack för svaren! Jag förstår att det är svårt att sätta sig in i. Möjligen är jag lite ensam om att tänka såhär.
Jag upplever det som att jag har två personer inombords. Den ena är väldigt framåt och ambitiös, vill ut i världen, prova på saker och leva livet till sitt yttersta, medan den andra är väldigt försiktig och rädd, vill leva lite tillbakadraget, väljer det som känns tryggt och nöjer sig med det lilla.
Grejen är att jag är lite osäker på vem av dem som är mitt rätta jag. På ett sätt känner jag att det är den där mer framåt personen, men troligen är det väl egentligen någon kombination av de båda. Tyvärr så har det varit den där tillbakadraga personen som har bestämt det mesta hittills i mitt liv. Den som är mer framåt och ambitiös har tittat fram emellanåt, sett till så att jag valt vissa kurser på universitetet, hållit andan uppe ett tag o.s.v., men så fort att någonting inte gått som jag tänkt så har den mer tillbakadragne tagit över, plockat ned mig på jorden igen och successivt fått mig att ge upp. Det känns som att jag har levt ett liv som inte riktigt är jag.
Jag har helt enkelt väldigt svårt att acceptera den där försiktiga, trygghetssökande sidan av mig själv. Att leva på det sättet gör mig uttråkad och olycklig. Jag försöker komma på sätt att bryta mig ut, men det är svårt när man ibland bara ser begränsningar hos sig själv. Jag försöker att utmana mig själv och hitta gränserna för vad jag klarar av, men jag är otålig och tycker ofta att det går för långsamt. Och det är svårt att bryta många års vanor av skyddsbeteenden.
#4 Det där kan jag faktiskt känna igen. Det är bland annat därför som jag oftast säger att jag har vissa dagar och perioder i mina inlägg. Det är som om jag kan vakna upp på morgonen och känna mig totalt förändrad i jämförelse med hur jag mådde på kvällen innan.
Ena dagen kan jag inte ens tänka mig mitt liv utan vissa personer i det och andra dagen är livet minst lika bra utan dom om inte bättre (nu har jag som sagt inga riktiga karriärsdrömmar än så får ta ett annan exempel istället).
Vet inte hur bra det här är att ta upp på forumet men innan jag skickade in intresseanmälan och medans jag väntade på beslutet från iFokus-grabbarna om att ta över sajten så hade jag vissa stunder som jag bara vill dra mig ut, avsluta kontot och blocka mailen (inte så att jag inte ville bli Sajtvärd utan snarare att jag var helt övertygad om att jag skulle få ett "nej") men då lyckades den framåtgående sidan av mig "ta över", skicka in anmälan och fick ett godkännande. Jag tycker att för var gång som det händer så öppnas det upp lite, lite mer utrymme för "henne", såvida jag förtsätter att jobba för det vill säga.
Det är kämpigt men försök verkligen att låta den sidan av dig själv, sidan som du gillar mer vinna lite oftare, det blir något lättare med tiden.
#5 Ja, det är lite så jag menar. Just den där konflikten mellan att vilja men inte våga. Bra exempel du tog, jag förstår precis den känslan! Har själv känt så många gånger. Problemet är att jag sällan kommer så långt som att skicka iväg den där intresseanmälan (som exempel), eller så gör jag det bara halvhjärtat, ungefär som att jag ser till att misslyckas redan på förhand. Jag har i vissa perioder känt att mitt ambitiösa jag har haft kontroll under en längre period, t.ex. under någon termin på universitetet eller så då allt bara flutit på och känts jättebra, men så har något hänt som raserat självkänslan till nästa termin, och så tappar man intresset.
Känner igen det där med att det kan vara olika från dag till dag. När jag tränar kan jag känna mig hur självsäker som helst och se lösningar på nästan vilka problem som helst. Men slöar jag till några dagar så börjar självtvivlet komma igen och man ser bara hinder överallt.
Du har rätt i att det blir lättare med tiden att låta den mera framåt sidan av en själv få mer utrymme, det har jag själv märkt i vissa lägen. Men samtidigt gäller det att hela tiden vara vaksam så att man inte börjar fega ur på småsaker, för då dröjer det inte länge förrän man är tillbaka i den där onda spiralen som slutar med att man backar ur och lägger ned. Man måste kunna ta motgångar och så måste man ha självdisciplin. Jag får försöka jobba på det.
Tycker förresten du gjorde helt rätt som följde din inre vilja och tog över som Sajtvärd här på Social fobi. Vad jag kan se så gör du ett bra jobb! 👍
#6 Tack, jag försöker. 🙂
Kan inte annat än att hålla med det du skriver, bland det värsta är ju att det även händer andra saker vid sidan om sociala fobin och utmaningen att släppa fram sin "framåt"-sida. Som ännu ett exempel så har jag ganska nyligen blivit singel igen (hemska tanke ;P) så på ett sätt är jag bitvis sugen på att ta lite tid och "deppa ner mig lite" men samtidigt så är jag medveten om att det kan försämra de framsteg som jag ändå nyligen gjort. Blir något av en konstant inre konflikt men motgångar och självdisciplin var det ja. 😉