Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 3472 ggr
Anonym
0

Flyga själv

Jag befinner mig i en situation där jag skulle behöva flyga till USA själv, men pga min sociala fobi tvekar jag. Jag har varit där tidigare och bott där en kortare tid, men då hade jag sällskap under flygresan, både dit och hem. 

Jag är en person som undviker all sorts kollektivtrafik så gott jag kan, måste nästan alltid ha sällskap med mig för att inte få ångest och bli nervös och backa ur. Har varit så i många år och den senaste tiden har det väl kanske blivit lite bättre, buss och tåg har jag åkt själv ett par gånger och det har ju alltid gått bra, men det är fortfarande jobbigt och "stort" för mig.

Att flyga själv känns som en omöjlighet när jag tänker på det, men jag VILL. Jag vet att jag kan, men jag vågar inte. Det handlar om USA's västkust, så finns inga direktflyg, utan minst 1 byte, antingen i Europa, Kanada eller New York. Hade det varit direktflyg hade det känts bättre då jag bara hade behövt navigera mig på flygplatsen i Sverige… Men att behöva hitta rätt och prata med folk på fler än en flygplats känns jättesvårt. J

Jag vill jag vill jag vill. Vågar jag? Kan jag?

Någon som känner igen sig eller som kan peppa lite? :(

• Redigerat 2020-12-21 23:55 av Lia
Kleptosaurus
2

Klart du vågar och kan! Jag höll på att dö första gången jag flög själv till ett annat land. Var påväg att vända tillbaka och ringa efter mamma flera gånger och fick värsta svett anfallen, ångest och allt möjligt påväg till flygplatsen men det gick super bra när jag väl var där, så kan jag är jag 500% säker på att du kan! Lycka till! 🤗🌺

[Memento Mori]
2

Om du vill så kör på det, jag är också helt säker på att du kan göra det. 🙂

Ett litet tips kan vara att du passar på att åka kollektivt så mycket som möjligt innan, är i för sig inte riktigt samma sak men bra träning ändå.

Lycka till. 🌺

[RedHood]
2

Vet inte om det kanske hjälper men du kanske kan berätta för flygvärdinnan att du har lite problem med att flyga själv så kanske hon kan hålla ett öga på dig? Förstår om det skulle vara svårt, är bara ett alternativ som poppade upp i huvudet på mig 🙂
Du klarar det säkert! Håller tummarna! 🌺

allerdelavant
2

Åkte till indien helt själv för inte så länge sedan och mådde jättedåligt innan för jag var så rädd men när jag väl åkte gick det jättebra! Man hittar på så jobbigt scenarion innan men när man väl är där går det alltid bra 😛

Du klarar det!

appalpaj
1

Jag har flygit själv ett par gånger trots Social fobi :) Jag är säker på att du klarar det! Det kändes hemskt läskigt och nervöst innan för mig, men väl där flöt det på. Dessutom kan jag tycka att det är enklare att behöva be om hjälp i ett annat land då det känns som att jag har mer "rätt" till det då. De som jobbar där är ju vana vid att folk frågar så det kan räcka med att bara hålla fram sin biljett så pekar de vart man ska. Om du är orolig för att behöva prata med folk under mellanlandningen kan ett tips vara att se till att du har flera timmar på dig där. Då hinner du både gå vilse och hitta rätt :)
Lycka till!

Medarbetare på Social fobi ifokus

Anonym
1

Vad söta ni är allihopa, tusen tack för era ord! Alla andra jag pratar med säger bara att "ryck upp dig/skärp dig/vad löjlig du är", men ni verkar förstå att det är lite större/svårare än så.

Har precis sett att ett flygbolag kommer börja med direktflyg från Stockholm till USA's västkust i vår, dvs inga byten någonstans, och det känns som en helt otrolig lättnad. Jag skulle inte vilja säga att jag är flygrädd, även om jag tycker det är obehagligt så känns det helt okej på själva planen, det är nog bytena och flygplatserna jag tycker är skrämmande. Så att gå på ett plan hemma i Sverige, och komma direkt fram till min destination 11-12 timmar senare känns absolut som en möjlighet. Så, förhoppningsvis kommer jag iväg i vår när de börjar med dessa rutter!! :)

[Memento Mori]
1

#6 Det där tror jag tyvärr de allra flesta här har hört, men samtidigt så måste man ändå tänka på att det kan vara svårt att förstå sig på någon annans fobier om man inte har en fobi själv. Kanske särskilt när det kommer till Social fobi för man måste på ett sätt kunna "fungera i samhället". Men man får stå på sig och försöka få andra att förstå så det i framtiden blir mindre ovanligt att folk känner till SF. 

Tur att det löste sig, hoppas du får jättekul i USA. 🙂

Anonym
0

#6 Absolut, jag har vant mig och kan hantera sådana kommentarer ganska bra nu. Men det är ändå skönt att veta att det finns fler som jag där ute. :)

Tack!

Grodan
1

Jag har inte Social fobi men att flyga och flyga själv… oj… det gör jag inte gärna… så jag förstår problematiken… men för att komma till USA skulle jag bita ihop och tvinga mig… åh, vill också åka t amerikatt… lyllos

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️