Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 764 ggr
linn8
2013-09-17 20:57
0

Yr?

Hej! (Visste inte vilket forum det skulle vara i) Jag blir yr när jag är i folkmassor eller när tunnelbanan åker förbi. Vill verkligen få bort det! Hur ska jag göra? Tacksam för seriösa svar!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

• Redigerat 2020-12-21 23:53 av Lia
Intehärutandär
2013-09-17 20:59
2

Glömmer Du bort att andas? Om man andas korta, snabba andetag - så får man syrebrist och kan bli yr.

linn8
2013-09-17 21:01
0

#1 ok, jag har ingen aning om hur jag andas då. Jag tänker bara på att komma därifrån

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Intehärutandär
2013-09-17 21:12
1

#2 Då är det nog förmodligen andningen det hänger på, för Du vill bort och kan känna panik. Precis som jagade djur, så börjar vårt hjärta slå hårdare, vi andas snabbare, tappar matlusten osv då vi känner flykt.

Försök träna på andningen genom avslappning eller mindfulness - så är det lättare sedan, då det sitter i ryggmärgen.

linn8
2013-09-17 21:19
0

#3 ok tack!

[Memento Mori]
2013-09-18 09:18
1

Som redan sagt så är det mycket att du andas för snabba korta andetag eller att du kanske håller andan helt. 

Ett annat tips är att du kan börja träna på att andas i fyrkant. Det vill säga att du letar reda på någonting i din närhet som har fyra kanter tex. ett fönster, en tavla eller så. Först tar du ett djupt andetag genom näsan samtidigt som du följer ena kanten med blicken sen följer du nästa kan samtidigt som du tar ännu ett djupt andetag fast denna gång genom munnen. Sen fortsätter du så, vartannat genom nästan och vartannat genom munnen samtidigt som du följer kanterna på det fyrkantiga objekten tills du känner dig lugnare.

linn8
2013-09-18 15:50
0

#5 ok tack!