Våga tala-grupp
Jag och ett par personer till håller på att dra igång en "våga tala-grupp". Har ni några tips och idéer kring hur man kan lägga upp en sådan här aktivitet? Vad kan man ha med för övningar, hur ofta bör man träffas etc etc? Tacksam för svar!
- Redigerat 2020-12-21 23:51 av Lia
Oj, lite svårt att säga. Hur ofta man ska träffas beror ju mycket på hur det ser ut för dom som ska vara med. Jobb, studier och så måste ju på ett sätt ändå gå före. Men kanske någon gång per vecka eller varannan vecka? Allt för sällan får det inte heller bli.
Övningar kan vara bra att variera. Några idéer jag kommer på så där är att skriva en kort historia och läsa upp, presentera sig själv och kanske något "spontant". Alltså att man inte får ämnet i förväg som man kan träna på.
Har aldrig varit med på något liknande så skriver bara ner några tankar som jag fick, hoppas det går bra med gruppen! 🙂
Använd bilder att prata utifrån. Alltså klipp ut från tidningar och ge ett ord som t.ex glädje, ett minne osv. Och så får alla välja en bild och prata utifrån det.
Jag antar att det handlar om att våga hålla föredrag/presentationer?
Ett tips är att börja lugnt och trappa upp eftersom. Det beror ju lite på vilken "nivå" deltagarna är på. Men jag gissar att många är på den nivån att de är livrädda bara för att stå där? Första uppgiften kan då bara vara att ställa sig framför alla andra och säga sitt namn. Vill man säga mer än så får man göra det, men just bara att gå fram, titta upp, stå kvar några sekunder och säga något kort, om så bara sitt namn, det är det första viktiga hindret att komma över.
Senare kan man få berätta om en händelse, kanske en resa, någon upplevelse, eller kanske ett intresse, något som man kan väl. Och så beror det ju också på om de skall lära sig använda presentationsteknik också. Då kan det ju vara bra att få förbereda och genomföra en presentation med olika hjälpmedel.
Men det där med att få prata mer fritt och spontant kring något, som #1 och #2 nämner är också en bra idé. Det skulle jag själv gärna ha sett på den kurs jag läste för många år sedan.
Hoppas det går bra och ni blir riktigt grymma talare! 😃
Vi var (via psykvården) en grupp på 4 eller 5 personer, som träffades 10 ggr - 1 gång i veckan.
En del av övningarna var att prata två och två och fråga om varandra - för att sedan inför hela gruppen presentera den man pratat med. Man fick välja om man ville sitta ner, stå upp eller sitta på sin plats (inte framför alla).
En annan var att träna på att ringa. Att presentera sig inför jobbsökning t ex.