Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettpositivitet
Läst 1465 ggr
[RedHood]
0

Läger och utflykter

Jag har inte varit på läger sedan jag var runt 13 men blev lite nyfiken på hur vi hanterar sådant.

Om vi säger att du ska på läger i en vecka med några du känner och några du inte alls har träffat innan. Du ska dela rum med tre andra och under dagarna så ska ni göra gruppsaker tillsammans. Hur skulle du hantera detta? Om du ens skulle åka med

• Redigerat 2020-12-19 16:08 av Lia
[Memento Mori]
0

Beror lite på vad det är för läger och aktiviteter men om det vore något jag gillade så skulle jag i alla fall försöka. 🙂

I värsta fall så går det ju alltid att åka hem tidigare.

[RedHood]
0

#1 Ja, det är ju sant 🙂

appalpaj
1

Jag var på ett läger för 2 år sedan. Det var på andra sidan jorden, 3 veckor, och jag hade inte träffat någon av deltagarna innan. Hade länge sett fram emot det (vilket äventyr liksom!), men när jag väl förstod att det var "verkligt", ca. 3 veckor innan, vart jag mer orolig. Jag grät och hade ångest när jag åkte hemifrån. Tyvärr satt det i i ca. 2 veckor, alltså mer än hälften av lägertiden! Jag hade ständigt ont i kroppen av ångest, fick hela tiden kämpa för att våga ta kontakt och inte dra mig undan, grät några gånger, kände mig ensam osv. Dock blev det bättre sista veckan, började acceptera läget mer och… tja, det blev lättare. Inte så att jag plötsligt pratade med alla, men jag var inte riiktigt lika rädd. Och jag hade börjat få lite bättre kontakt med några.

Skulle aldrig våga göra om det idag (skulle inte åka på något helgläger i Sverige heller för den delen), hade inte heller räknat med att det skulle vara så tufft som det var då. Är dock överlycklig över att jag fick/tog chansen att åka på lägret!

Medarbetare på Social fobi ifokus

[RedHood]
0

#3 usch vad jobbigt :( Men vad skönt att det blev lite bättre sista veckan i alla fall! Ja, man ska ju inte ångra sig, riktigt modigt av dig att åka! :)

Intehärutandär
0

Gruppaktiviteter avskyr jag i regel. Men på jobbet, så hjälps man ju oftast åt då man gör bröd t ex. En mäter degen, en bräcker, en river, en lägger på plåt, en sprayar och lägger på frön/ost, en bakar av, en förpackar osv osv.

Men då är det en sak jag gillar och lär mig något av - som jag vill. Låt säga att det är 10 st som ska gå på kurs med mig - då är det något jag valt själv att lära mig. Då är det okej, för då kan jag gå in i det jag ska lära mig - mer än att vara trevlig och social. 

Läger var jag på då jag var 8 år. Inget trevligt minne. Idag har jag väldigt svårt att sova borta, så jag vet inte. Sover i princip aldrig borta, inte ens med män kan jag sova bra.

[Emma--]
0

Det skulle behöva vara något riktigt roligt och intressant för att jag skulle åka. Har för många dåliga minnen från scoutläger m.m 😛