Nervös inför möte!
Jag har inte diagnosen Social fobi eller så, men ibland tycker jag det är hemskt att vistas bland för många människor på en gång. Värst är det om det är folk jag inte känner. Till saken då - pluggar på distans och ska på första "mötet" med lärare och andra studerande på fredag. Alltså jag vet att jag lider av ångest men det kändes ändå som detta passade bättre in på det här forumet. Vet inte varför jag stressar upp mig så inför att möta en hel grupp nya människor. Värst har det alltid varit när man började typ gymnasiet och de fick oss att köra "lära känna varandra"-lekar. Shit det bara vrider sig i magen när de föreslår sånt. Lika illa är det inför grupparbeten. Vet inte vad jag vill med det här inlägget riktigt men jag är så rädd att jag ska bli tvungen att presentera mig inför alla eller så. Har inte svårt för att prata med en eller två pers jag inte känner.. men inför hela grupper! Minns mina senaste redovisningar på folkhögskolan när jag pratade med 50 ord i sekunden. Hah undrar om någon nånsin uppfattade vad jag just hade läst. Usch vill bara slippa det där mötet på fredag. Men eftersom jag börjat på nya skolor och skaffat nya kompisar så många ggr så antar jag att det vore ett steg i fel riktning att plötsligt börja dra sig undan för nya bekantskaper..
- Redigerat 2020-12-21 23:46 av Lia
De allra flesta människor har en viss "grad" av Social fobi, det finns oftast någon sociala situation personen har problem med, särskilt redovisningar och att träffa mycket nytt folk brukar vara jobbigt.
Skulle du inte kunna maila läraren och säga som det är, att du har lite svårt att presentera dig eller "leka lekar" med nya människor så det kanske inte blir allt för mycket sånt?
Jag vet ju själv att det kan vara lite pinsamt att prata om det men det är okej att vara blyg eller nervös och har man ångest över det så är det alltid värt att säga till om det.
Det är helt okej och normalt att vara nervös. Och det bästa är att aldrig undvika för det gör att det känns bättre just då, men i längden riskerar man då att göra såna situationer värre.
Och hamnar du i situationen där du får presentera dig, så ge dig själv beröm efteråt. Fokusera på det positiva 🙂
Ska nog höra av mig till min lärare och fråga vad det är tänkt att vi ska göra. Är väl ett kontrollfreak antar jag för om jag inte vet i förväg vad vi ska göra så får jag panik :/
Gå dit och gör det så bra du kan och var stolt över dig själv.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga