Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettskriver-av-mig
Läst 1650 ggr
mimåne
0

det ringde på dörren!

Ursch och tvi nu har jag ångest!

Det ringde precis på dörren, klockan är halv 9 och dumt nog tänker jag "Äsch det är väl bara min sambos syster som bor på samma område, vem annars skulle komma så här sent?"

nej fy det var från greenpeace! Där står jag i mina smutsiga kalsonger och lyssnar inte ett dugg på vad de sade, jag hade fullt upp med att fundera på "vad fan ska jag säga?! vill inte vara med på detta!!"

min sambo jobbar kväll och vanligtvis brukar jag älta med honom när ångest situatuoner uppstår. men nu är han inte hemma.

Bolla tankar med mig nu!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

• Redigerat 2020-12-19 22:43 av Lia
mimåne
1

Och jag råkade i misstag svara Nej när hon frågade om jag kände till greenpeace! ville ju bara hon skulle gå men då blev det ett jävla babbel om att dom var världens största blabla organisation blabla baha hoho..

_"Du har aldrig hört om oss?!" "Du känner inte till oss alls?!"
_

gunils
2

Vad är det du tycker var jobbigt med situationen. Att det var människor du inte känner? Att du inte visste vad du skulle säga?

mimåne
1

Jag måste ha total kontroll på situationer jag sätter mig i, och det var helt oväntat att dom skulle stå där ute. jag hade aldrig trott att det skulle vara någon annan än min sambos syster och därför öppnade jag.

Jag var inte förberedd och det var sjukt jobbigt!

ChristianK
1

Och till det viktiga, varför var dina kalsonger smutsiga? Inte artigt att öppna med smutsiga fillifjonger 😃

Nä, men allvarligt, jag brukar känna mig obekväm jag med när såna människor dyker upp vid dörren, men numera om jag inte är intresserad så säger jag bara kort "nej tack, inte intresserad" och stänger dörren. 

Du har ju ingen skyldighet att vara artig osv. när de ringer på din dörr som säljare, och försöker erbjuda/pracka på dig nånting. Inget att känna ångest över, försök att glömma det :)

Intehärutandär
1

Usch, vad jobbigt och det blir utsatt. Mormor öppnade dörren tidigt på morgonen i bara behå och trosor nu i somras, för hon trodde det  hennes dotter som glömt nyckeln - och skulle skjutsa till Dr. Istället står det två män där som ska kolla en läcka ovanfrån. 

Tänk dig den bilden, så kanske det känns bättre? 😃

mimåne
0

Haha.. det är mina favorit långkalsonger och har dom jämt nu när det är ruggigt och kallt ute! Min sambos syster träffar jag dagligen så hon bryr jag mig inte om att gå i kalsonger inför, vi är samma skrot och korn känns det som.

Jag tycker faktiskt det är okej att säga nej direkt och stänga dörren så som du gör, men nej jag har bara inte mage att göra det själv! jag är en sådan människa som ser efter mig själv sist och sätter andras viljor före, jag tycker mig bli lycklig av att se andra lyckliga. Så det är så svårt att säga nej när dom så gärna vill ha med en!

gunils
0

Det kan jag förstå. Det fanns en tid då jag fick panikliknande känslor när det ringde på dörren. Som tur är får jag hjälp att hantera min ångest.

Har du hört talas om Andas i fyrkant. Man räknar till tre medan man andas in, håller andan och räknar till tre, andas ut medan man räknar till tre. räknar till tre innan man andas in igen. Det tipset fick jag av min KBT- terapuat att försöka använda mig av när jag känner av min ångest. Att andas djupa lungna andetag. Det dock inte lätt att göra det när man har ångest utan man får träna på det.

mimåne
0

#5 haha ja henne hade jag inte heller velat vara!

mimåne
1

det som hjälper mig bäst när jag har ångest, är att bara få älta det en stund tills jag blir less det. 😃

ChristianK
1

#6 Jo, vet vad du menar. Har känt så många gånger själv, att jag måste lyssna på vad människan säger och inte vara oförskämd på något sätt, även fast man inte vill.. och då sitter man i skiten! :) "Sluta bubbla och låt mig vara ifred" känner man mest då. 

Vem bryr sig om vad den personen tyckte om ditt "uppträdande" Du kommer antagligen aldrig se människan igen. Men det är lätt sagt, jag vet hur det kan kännas "Sa jag något fel? Titta jag konstigt på personen? Skrattar nån bakom min rygg nu och tyckte jag var konstig?" Osv…

mimåne
0

Ja precis.. ibland blir det så tydligt att kunskap om hur man ska göra saker, och hur man sedan utför allt. Är två helt olika saker.