Social ångest iFokus

Social ångest

Etikett: relationer
Läst 1682 ggr
[Murvel]
0

Bror med social fobi

Vad gör man när en person isolerar sig och behöver hjälp (ekonomiskt och psykiskt) men inte själv vågar söka den?

Min lillebror har antagligen Social fobi eller torgskräck (kanske båda..) och har isolerat sig rätt rejält de senaste åren. Han är smart och har ej några missbrukarproblem, men han kommer inte vidare i livet då han inte verkar våga söka jobb (aldrig jobbat) och inte vågar gå på högskolan. Han läser distanskurser och klarar dem bra, men det är ett dåligt utbud inom hans ämnesområde och i perioder har han därmed gått helt sysslolös och inkomstlös. För tillfället bor han hos min mor men han närmar sig 25 och det är av givna skäl inte hållbart länge till.

I grunden har han ett väldigt dåligt självförtroende, men vi pratar aldrig om hur han mår och han låtsas ofta som att allt är fint - förutom att "han har det lite dåligt ställt med pengar". Det psykiska måendet tas inte upp, han är extremt svår att prata känslor med och när han var yngre svarade han ofta med aggression (låste in sig på rummet, skrek fula ord) då ämnet berördes. 

Då han märkbart har varit deprimerad från och till så är jag livrädd att han kommer försöka ta sitt liv när/om han får press på sig att söka jobb eller hjälp, eftersom han uppenbarligen inte klarar av detta. Det ger mig grov ångest och jag vet vare sig till eller från. 

Vad kan jag och min mamma göra?

Jag har ingen möjlighet att stöda med pengar då jag knappt har pengar själv.

[Memento Mori]
0

Ojdå, vilken jobbig situation ni har hamnat i.

Han verkar ju helt klart behöva professionell hjälp för att komma vidare med livet. Vad ni skulle kunna göra är att ringa och kolla med vårdcentralen, har hört att i vissa fall kan dom komma hem till personen om det känns svårt att gå dit och även en del andra typer av "extra hjälp".

Det ni får göra är att försöka stötta och uppmuntra honom till att söka vård och försöka att undvika att pressa honom till det. Om du/ni tror att han är deprimerad och till och med kanske kan ta sitt liv så är det ju ännu en anledning till att söka vård.

Hur är det mer er mamma, skulle hon kunna betala för terapi om din bror inte har råd själv? Går det inte att prata med honom alls om det här, inte ens försöka nämna KBT eller nånting?

Tyvärr så är det ju väldigt svårt att hjälpa någon som inte vill.

mimåne
0

Har han någon gång fått träffa någon läkare?

Jag förstår att det är svårt att prata med honom om detta, både från eran och hans sida. men detta är hemskt viktigt om du oroar dig för att han ska göra sig illa eller i värsta fall ta självmord. Man vill inte bli lämnad med känslan av att man inte gjorde något fast man visste om situationen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Intehärutandär
0

Det är väldigt svårt att hjälpa en människa som inte vill, eller inte inser att De behöver hjälp. 

Social fobi är ingen handikappande "sjukdom" förrens man gör det till det. Man måste vilja träna bort det, och socialen, Af och Fk har krav. Man ska göra allt för sin egen försörjning för att få bidrag - och det betyder också att söka hjälp för att gå vidare. 

Det Du och Din mor kan göra är att stötta, ta reda allt om SF (skriv ut information och hjälpmedel - KBT t ex) och lägga fram det till honom. Visa honom denna gruppen t ex.

Wide Awake Dreamer
0

Det låter som att han behöver professionell hjälp innan han kastas ut i livet och alla krav som finns där. Men det kommer säkert inte att bli lätt om han inte själv vill. Att bli "tvingad" till vården kan nog kännas lite kränkande. Men det är nog där det måste börja.

Ta det lugnt i början. Lista inte upp en massa saker han måste ta itu med utan ta bara en sak i taget. Första steget är att söka vårdhjälp och kanske någon samtalskontakt med en kurator eller något sådant. Sedan får ni ta saker som de kommer. Förhoppningsvis blir det bit för bit lättare för honom.

Det är väldigt många människor som söker sig till vården för att de mår psykiskt dåligt, så han är definitivt inte ensam om detta och det är absolut inget att skämmas för. Det kommer att vara skitjobbigt i början, men det blir lättare med tiden. Bara att söka hjälp är i sig lite av en seger och kan vara ett steg mot ett nytt liv.