Tips vid ångest
Tänkte det skulle kunna vara bra att samla ihop en det tips och tricks att göra vid ångest. 🙂
Så, vad brukar ni göra åt eran ångest?
- Redigerat 2020-12-21 23:44 av Lia
När jag inte är hemma så brukar jag oftast fly in i något badrum. Brukar oftast lugna ner mig lite grann av att få vara inlåst själv en stund. Är det riktigt illa så brukar jag kyla ner mig lite med kallvatten, känns som om tankarna klarnar något då.
Annars så att gå därifrån när det är ett alternativ. Man behöver faktiskt inte alltid utsätta sig för "för mycket" utan ibland är den bra att ta ett steg tillbaka och försöka igen senare. 🙂
Försöker koncentrera mig på annat i situationer där jag får ångest. Mindfulness, koncentrera på andningen osv. När möjligheten finns kan jag gärna gå ut och bara andas ett tag. Däremot har jag inte hittat något knep när jag har ångest inför eller efter situationer. Kan hjälpa att lyssna på musik, mysa med katterna m.m Men det beror hur pass mycket ångest jag har. Hoppas någon har massa bra tips :)
#2 Det där kan jag också göra fast jag räknar oftast saker som träd, bilar eller vad som finns i närheten.
Just det där med ångest inför något är jobbigt, särskilt om man ska försöka sova.
Men en grej som kan funka är att man gör något fysiskt som tar en lång promenad, cykeltur eller joggar så man blir riktigt trött så kan det gå att lugna ner sig litegrann.
om det blir för hög ångest så blir det ju medicinering,
annars gå ut och ta luft, ha hög musik , diska , ringa till någon man känner sig trygg med, ibland tar jag bilen till ett berg i göteborg med en kopp kaffe och sitter där för mig själv, ibland är det skönt att gråta lite om jag känner att det behöver komma ut men inte för länge så jag blir helt deppig, göra något som gör att jag känner mig fräsch hehe typ snagga håret eller duscha, försöker tänka positivt men det är mycket svårt om ångesten är hög, kommer inte på mer nu =)
Inga fler som har några bra tips? 🙂
"Ångest, ångest är min arvedel"
Beror på situationen, har jag en bra dag brukar jag försöka konfrontera ångesten genom att försöka se rationellt på den. Vad är det på riktigt värsta som kunde hända i den här situationen?, exempelvis. Ofta kommer jag till att det inte är så farliga följder. -> ångesten lättar ofta.
En sämre dag eller när man inte orkar, så är det just andningen och det fysiska jag försöker fokusera på. Jag har för vana att hålla alldeles för hårt fast i ex. armstödet. Därför kan det vara gynnsamt att försöka släppa taget om ex. stolen.
Sen kan man försöka intala sig att det snart kommer att vara över, tänka på någonting roligt (projicera). Som jag fick lära mig vid tandläkaren 😎
Är det riktigt hopplöst så tar jag en betablockerare (se Medicin-tråden), och då sköljer lugnet ofta över en inom ett par minuter.😉
Mina tips är skrivna mer ur panikångest synvinkeln, då jag lider av detta. Men generellt om man vill bli fri från ångest, så måste man konfrontera den, förr eller senare. "Om man inte gör det genast, så blir det bara gjort eh senare"
/ Österbottningen
Ne
omittas solum ambulantem
Det jag försöker (misslyckas oftast) är att gå på en promenad eller springa, eller vara ute i skogen. Ta tag i vardagssysslor städning exempelvis! Om man är upptagen med något meningsfullt tänker man inte lika mycket helt enkelt. Jag tänkte också börja meditera lite grann.
Jag försöker koncentrera mig på att andas. Och gå ifrån för att inte det ska bli värre. När jag kommer hem så stänger jag in mig och kollar på tvn eller liknande och i vissa fall så äter jag mer och ibland mindre. Gråter oftast också om det blir för jobbigt.
Hehe, ingen som kommit på något bra knep mot ångest inför en situation? Känner att jag möjligtvis skulle behöva det nu. 🤐