Är det social fobi?
Börjar med Hej!
Jo såhär: Jag har väldigt dåligt självförtroende. Jag ser väldigt "ful" ut i vissa vinklar. När någon pratar med mig så blir jag helt "stel", jag kan inte röra mig! Det kan vara så lite som: var det bra så? När man är och handlar. Jag får inte fram ett ljud. Jag blir lätt yr och kan inte se på film. Det går inte! Jag blir yr, jag försöker andas, jag ställer mig upp och sätter mig ner, jag skyndar ut för att låsa in mig på toa och gråta. Jag mår så dåligt, jag måste alltid tacka nej till bio och lär mig ingenting i skolan. Jag kommer inte gå till kuratorn eller någon sån. Jag har provat men jag började gråta och höll på att svimma. Jag kan inte ens prata med min mamma om detta för jag blir bara yr och jag "stelnar"
Snälla kan någon god själ hjälpa mig! Jag klarar inte det här längre!
- Redigerat 2020-12-19 22:42 av Lia
Jag tycker det låter mer som dålig självkänsla. Att känna sig ful har inget med SF att göra. Och panikångest kan alla få. Om Du går in på en affär och innan skapat ångest och stress, så kommer Du att spänna dig, andas snabbare och skapa en attack. Du får fundera ut vad det är Du tror kommer hända på affären som känns läskigt.
Det är så himla många människor och tiden, jag oroar mig alltid för att tiden inte ska räcka och hatar att stå i kö.
Dessa vinklar du känner dig mindre vacker i, framträder dom på något vis när du ska prata?
Jag måste först och främst få fråga dig, hur gammal är du? Social fobi kan yttra sig på så många vis och det är inte alltid så lätt att förstå sig själv och känslorna man har.
Många verkar tro att socialfobi endast påverkar psyket. Men så är det inte i alla fall. När jag som barn insjuknade i Social fobi så visade sig sjukdomen endast genom att jag började spy. Blev darrig, svag, svimfärdig och spydde. Jag var inte rädd för människor eller att prata. Men min kropp reagerade ändå så.
Kroppen är en magisk mojäng, alla med socialfobi är individuella och reagerar olika men jag kan hålla med dig om att mycket av det du skriver kan förknippas med socialfobi. Ingen känner dig så bra som du gör, så lita på dig själv.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det är tyvärr lite svårt att säga exakt vad det är som du har över internet. Det bästa tipset jag kan ge dig är att försöka prata med någon antingen föräldrar, kurator eller vid vårdcentralen om hur du känner.
Har du funderar på att skriva ner det eller kanske sms:a exempelvis din mamma istället om du har problem med att säga hur det rakt ut?