Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 841 ggr
[deLioncourt]
0

Utredning och diagnos?

Hej! Jag har en liten fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har ju till exempel diagnosen asperger. Men jag misstänker starkt att jag har Social fobi. Allt stämmer helt enkelt in. Kan man säga att man har Social fobi, utan att ha gjort en utredning på något sätt? Eller måste man gå till en läkare för att få en diagnos? Jag hoppas ni förstår hur jag menar, det är lite svårt att förklara hur jag tänker. 😞

• Redigerat 2020-12-19 22:36 av Lia
[Tassy]
1

Mnja, visst kan man ha dubbeldiagnos, men mest troligt är att dina problem beror på din asperger helt enkelt.

[deLioncourt]
0

Det är så att jag aldrig har känt mig hemma med min aspergerdiagnos, medan Social fobi verkligen stämmer in på pricken…

[Tassy]
1

Aha, då kanske du bör få göra om din aspergerutredning och göra en ny för Social fobi. För mig var det tvärtom - jag hade diagnos på Social fobi, men det var asperger som var rätt diagnos.

[deLioncourt]
0

Jag skulle verkligen vilja det, men jag är så orolig över att jag då inte ska få den hjälp jag behöver. Jag har till exempel aktivitetsersättning och ska snart få hjälp med praktikplats genom vuxenhabiliteringen, men om jag inte längre har asperger så kommer de antagligen istället tvinga ut mig i något jag inte klarar av, som var fallet med min syster som "bara" har Social fobi.

[Memento Mori]
1

#4 Kan ju inflika att man ska ha rätt till extrahjälp även om man "bara" har Social fobi men man måste möjligtvis vara lite mera på för att få den. Tror det beror på att ordet fobi inte "låter lika illa", om du förstår vad jag menar.

Men om du är orolig över att förlora praktikplatsen så kan du ju skjuta lite på att omdiagnostisera dig tills efter du fått den. Har ju svårt att tro att arbetsförmedlingen skulle dra tillbaka platsen bara för att du fått en annan diagnos.

[Emma--]
1

Jag vet inte vad det är med din diagnos som gör att du inte känner dig hemma, men det kan ju vara så att det är mycket i aspbergers som inte passar in på just dig men att det ändå är aspbergers.
Har mött en hel del med just aspbergers och läste på som en tok innan jag träffade min sambo, men det man läste målade upp en helt annan bild än hur min sambo faktiskt var. 

Googlade lite för jag förstår ju att den sociala biten kan ha rätt mycket att göra med aspbergers, men det kan ju också handla om Social fobi

Sen om du verkligen känner att diagnosen ändå inte passar in kan det ju vara värt att utreda vidare. Det kan väl dessutom ta tid för att få utreda exempelvis aspbergers? 

Sen är det ju inget måste att få diagnosen Social fobi. En diagnos för det kan ju vara bra när man känner att man behöver hjälp, eller bara för att förstå vad fobin innebär, hur man ska förebygga att det blir värre osv.