Newbie
Hej!
En helt nybakad medlem, coming up!
Jag är 25 år gammal och bor i Skåne, Helsingborg. Lider av Social fobi, till sådan grad att jag inte kan vara mig själv bland nya människor. Jag blir "den tysta", försiktiga som helst varken vill ses eller höras. Fast egentligen vill jag ju inte ha det så. Jag vill vara som jag känner att jag kan vara. Och vill vara. Jag vill vara avslappnad bland nya människor, som jag är med de jag känner. Jag vill inte analysera allting i huvudet "vad ska jag säga nu, vad ska vi prata om, bla bla bla".
Jag har sedan en tid börjat gå till en psykolog för KBT. Det går bra. Det jag har svårt för när jag träffar nya, det är att jag så gärna vill vara "mig själv", men att jag ändå sitter där och blir den tysta. Det är påväg att bli bättre, men det tar sin tid. Jag vill utvecklas ständigt. Att läsa i en bok och att utsättas för det man helst vill slippa, är stor skillnad. Jag har haft förhållanden som gått i kras pga mitt problem. Jag vill inte vara med om det fler gånger. Jag vill inte stanna upp i utvecklingen. Jag vill komma framåt ständigt. Jag måste bara se till att göra det också!
För mig handlar det alltså om att kunna slappna av bland nya människor och våga ta ordet. Jag har inte direkt problem när jag blir tillfrågad saker osv, det är när JAG ska ta initiativ som det blir jobbigt. Varför ska det vara så svårt? Jag vet ju om att jag inte direkt dör! Vad är det värsta som kan hända? Bagateller! Livet är HÄR och NU och min största rädsla är att jag några år framåt ska känna att jag missat en stor del av det pga. detta satans problem.
Blev lite luddigt kanske, men ja. Hej. Haha :)
- Redigerat 2020-12-19 16:25 av Lia
Hej och välkommen. 🙂
Vad bra att du märker av resultaten av KBT och fortsätter du med det så kommer det säkert gå bättre för dig att träffa nya människor.
Haha, vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, så jag säger igen välkommen och hoppas du ska trivas. 🙂
Tjena! 🙂
Antagligen alla här känner igen sig i det du skriver, det är lätt att känna sig osynlig med SF-problem. Pluggade två år i Helsingborg för några år sen, väldigt fint på sommaren. Och uteställen finns det så det räcker och blir över, haha ;)
Välkommen i gemenskapen 🙂
Välkommen 🌺
Välkommen! 😃🌺
Väldigt roligt att du ser resultat och du vill ta tag i "problemet"! Min sambo är från Helsingborg och det är en väldigt trevlig och mysig stad! Jag själv känner av min SF när jag är i Helsingborg men det kanske bara är jag.
Delta gärna i diskussioner som SF-träffen (där du redan har skrivit då 😉) så kommer det förhoppningsvis bli bättre för dig!
Hoppas du kommer trivas här!
Välkommen hit! Känner igen det där med att inte kunna vara sig själv bland andra människor och bli den som ingen ser eller hör, det är fruktansvärt irriterande. Kul att du tycker att KBT går bra för dig!
Tack allihopa :) :)