Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 786 ggr
decembercelsius
0

Social fobi?

Jag har länge funderat på om det är Social fobi jag har. Får hjärtklappning (av nervositet) när jag ska träffa nya människor, när jag ska svara i telefon eller när jag ska träffa en vän (som jag inte känner så bra). Svarar aldrig på nåt nummer jag inte känner igen och gillar inte att prata i telefon med folk som jag bara är bekant med.. vänner är det inga problem att snacka i telefon med. 

Har alltid haft svårt för att skaffa vänner eftersom jag är ganska blyg. Eller blyg och blyg. Känner jag mig trygg med en person så kan jag prata en hel del. Gillar inte att betala i kassan i affären, känns som om alla kollar på en och då får jag panik..

Jag hatade att redovisa i skolan och jag gillar inte att stå i centrum. Börjar kallsvettas och så kommer hjärtklappningen in i bilden igen.

Så, är det Social fobi jag har? Kanske svårt att sätta diagnos över nätet men skulle vara trevligt att bolla lite tankar.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

• Redigerat 2020-12-21 23:41 av Lia
Malinolsn
0

Jag lider av socialfobi, och jag känner igen mig på varje punkt som du beskriver. 
Det finns hjälp att få, så försök få en tid hos en läkare för att kolla upp detta och se vad som finns att göra. 

Nu mer kan jag betala i butik och ibland även svara på okända nummer 😃

decembercelsius
2

Jag ska snart ha möte med en psykolog för första gången så ska nämna allt 🙂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

[Memento Mori]
0

Det kan mycket väl vara Social fobi som du har. 

Just det där att du inte gillar att vara i centrum och även sådana vardagliga saker som att du inte gillar att betala i kassan eftersom du känner dig utstirrad tycker jag låter som Social fobi

Men som du säger så kan det vara lite svårt att säga över internet men du är mer än välkommen att bolla tankar kring det om du vill. 🙂

Malinolsn
0

Kanonbra att du ska kolla upp det! 🙂
Jag är ingen läkare och kan inte sätta en diagnos för dig, men jag tycker definitivt att det låter som någon grad av socialfobi.

Wide Awake Dreamer
1

En viktig fråga du bör ställa dig själv, och som psykologen säkert kommer att fråga om, är hur mycket problem de här känslorna ställer till med i din vardag? Får du så mycket ångest i de här situationerna att det blir ett hinder för dig, blir det kanske till och med så att du undviker sådana situationer? Alltså, känner du dig begränsad av hur du reagerar i de här situationerna? Även om du ändå klarar av de flesta sakerna så kan det ju bli väldigt påfrestande om du hela tiden måste trotsa din ångest. Du behöver inte svara här, bara fundera på det. Men om det är så tycker jag att du skall nämna det för psykologen, för det är en viktig pusselbit. 

Lycka till med mötet! 🙂