Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 2286 ggr
appalpaj
0

Ringa samtal, tips?

Jag har bestämt mig för att ta tag i min "ringa-samtal-rädsla", genom att, åtminstone till början, ringa ett antal lättare samtal. Men, vart kan man ringa? Har ni några tips? 
Tex. eniro finns ju, men det kostar ju en del om jag förstått rätt. Vill helst inte att det ska bli en alltför dyr exponering… Bibliotek kan man kanske också ringa till, men gör folk det? är det inte tänkt att man ska gå in på internet och fixa det själv? 🤔

Medarbetare på Social fobi ifokus

• Redigerat 2020-12-21 23:36 av Lia
[Jens]
1

Ring SJ och fråga om olika resor eller bussbolag eller flygbolag. Några tips: Skriv ner t ex varifrån du ska åka till vilken plats och vilken dag så går det lättare. Att skriva ner saker i punktform underlättar. Lycka till !

Det är jättebra att träna på samtal men man måste gå djupare än så. Ta kontakt med någon expert om du nu inte har redan gjort det. Här hittade jag en artikel om en som har liknande problem som du har: http://blogg.dn.se/fragainsidan/2010/10/19/jag-har-telefonskrack-8319/

VildaVittra
1

Du kan ringa till posten och fråga hur mycket du ska betala för ett paket med XXX-måtten.

Ringa SL och fråga om färdvägen mellan Hässelby strand och Märsta.

Ringa till veterinärer och fråga om priset för att kastrera en hankatt.

Ringa sjukhusväxeln och fråga om det är besökstider för att häls på din kompis som ligger inlagd (härdat yrke, dom kommer inte bli förvånade om du skulle låta konstig).

Vill du ha fler?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Novelia
1

Biblan kan du absolut ringa för att fråga om en bok tex. Ringa & beställa kinamat eller pizza. Butiker & fåga om öppettider eller en vara. Ringa på en blocketannons

I have no sympathy for people without empathy

VildaVittra
2

#3 Inte blocketannonser, det är skitjobbigt för den som säljer med alla som ringer och som inte är seriösa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jens]
1

Ringa o beställa kinamat eller pizza är nog inte lämpligt för då måste man ju ta reda på pris samt avboka beställningen och det hör inte till vanligheterna när man ringer till snabbkedjor. 🙂

[Jens]
1

Däremot Novelia så var tipset om butikstider och frågor om varor ett bra tips!

Novelia
1

#5 Jamen jag tänkte ju att man ringer & beställer och sen har man middagen klar.. Men nu slog det mig att om man har Social fobi kanske man inte vill åka och hämta pizzan… >< Är inte särsilt bra på det här märker jag :P

I have no sympathy for people without empathy

[Jens]
1

#7 Ingen fara, =) Jag är inte någon expert på något vis men jag tänker mera på att föra ett samtal i telefon. Utifrån problemet TS har så gäller det att bemötas av proffs i telefon som kan svara på kundens frågor men att det räcker med att avsluta samtalet med att säga t ex: "Ok, jag får återkomma" eller "Tack för samtalet" eller "Ok, hejdå" eller något liknande eller bara lägga på utan att det ska kännas fel.

[Memento Mori]
1

Du har redan fått en hel del bra tips men visst hade du en kontaktperson som du träffade ibland? Så om du inte redan gör det kan du ju fråga om det går bra att du ringer och pratar med honom eller henne någon gång ibland också. Eller så familj, släkt och vänner om du inte gör det. 

Bra att du tar tag i det där med att ringa. 🙂

appalpaj
0

Tack så mycket för alla bra tips, det hjälper mig verkligen!
VildaVittra, du får gärna ge fler tips 🙂
Trodde inte den dagen skulle komma, men: Jag ser faktiskt fram emot att ringa främmande personer imorgon! 😃

VildaVittra
2

Ring kommunen och fråga var du ska slänga grovsopor.

Ring försäkringskassan och beställ ditt sjukförsäkringskort för utlandsresor inom EU.

Ring skatteverket och fråga om du får tjäna pengar på din hobby skattefritt.

Ring din församlingsgård och fråga om de har några aktiviteter som kör, syjunta osv.

Ring apoteket och fråga vilken medicin du ska avmaska din katt med.

appalpaj
0

Tack så mycket VildaVittra!🙂