Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettpositivitet
Läst 1345 ggr
hannapannah97
0

Social ångest

Hej, jag har socialfobi + ångest och jag tror att jag har haft det hela mitt liv. Jag går första året på gymnasiet och fick diagnosen i början av gymnasiet, då pratade jag med mina kontaktlärare och kuratorn och fick dem att berätta för klassen att jag har en diagnos och vad det innebär osv och därför verkar de inte tycka att jag är konstig på något sätt utan förstår att jag har det jobbigt och accepterar det. Jag har väldigt tufft med idrotten och min psykolog har bestämt att jag ska gå in i gympasalen helt omklädd och redo att vara med men då ska jag sätta mig och titta på och stressa av och försöka få bort ångesten som kommer. Det är jobbigt men jag har lärt mig att bli glad över de små framgångarna.

• Redigerat 2020-12-19 17:24 av Lia
[Memento Mori]
0

Hej och välkommen. 

Ändå modigt av dig att låta klassen veta om att du har de diagnoserna som du har, kan ju lätt kännas lite pinsamt, och vad bra att dom i klassen verkar vara så förstående. 

Men det kommer bli lättare med idrottslektionerna efter att du fått "vänja dig" lite innan och som du säger så får man ju se på de små framstegen som man gör. Glad

hannapannah97
0

Tack så mycket!

Ja, jag har ju inte så mycket tålamod så jag vill ju ha stora förändringar snabbt men så fungerar ju inte mina diagnoser och när jag väl förstått och accepterat det kändes det väldigt skönt.  🙂

hannapannah97
0

Jag ska även börja med antidepressiva tabletter efter samtal med läkare hos BUP, min psykolog tror att det kan vara till en hjälp eftersom jag troligtvis haft socialfobi i hela mitt liv.

[Memento Mori]
0

Ja det är ju tyvärr så med dom diagnoserna, det går inte riktigt att stressa fram resultat utan det får ta den tid det tar. 

Antidepressiva har jag faktiskt ingen erfarenhet av men det är ju så att man lätt blir lite nedstämd om man har och har haft Social fobi en längre tid utan att veta om det, så då kan det vara bra med medicin så att mår lite bättre. 

Hoppas det går mot det bättre för dig. 🙂

hannapannah97
0

Ja det hoppas jag också, har hört att ibland blir ångesten värre i början av perioden man tar antidepressiva men sedan ska det bli bättre. 🙂

ChristianK
1

#3 Social fobi och ångest är ingen kul kombination. Jag har det jag med. Om du känner dig väldigt nere i skorna och ångesten hindrar dig från att göra det du vill i vardagen, då kan det vara bra med antidepressiva.

Sen hur länge du kan behöva det, det är väldigt individuellt. Som du säkert vet kan man känna sig sämre i början, när man börjar ta antidepp. Illamående och yrsel t.ex. 

Men det brukar ge med sig ganska snabbt, så bli inte avskräckt av det. Hoppas det hjälper dig en bit framåt. 

Det är minst lika viktigt att du har positiva människor runtomkring dig och en vardag som du tycker är ok, för att må bättre. Fundera på vilka saker som gör dig glad, vad du gillar för något att pyssla med på dagarna, och försök med tiden åstadkomma det, det hjälper.

hannapannah97
0

Ok, tack så jättemycket för tipsen! 🙂