Hur gjorde ni?
Hur gjorde ni första gången ni var hos en psykolog, kurator eller likande (bara exempel)? Jag försökte boka tid hos kuratorn på UM men hon hade en lång kölista så jag har nu försökt boka en tid hos psykologen på VC (thank god for the computer). Gick innan jul hos en på skolhälsan men jag fick aldrig riktigt fram hur jag egentligen mår och tycker inte vi kommer någonstans alls, därför söker jag hjälp på andra ställen istället.
Jag vet dock inte vad jag ska säga när jag kommer till psykologen, jag har jättejättesvårt att förklara saker och få fram vad jag menar, tycker, tänker och känner. Jag är bara så himla trött på att känna mig "fel" och ensam jämt och ständigt. När jag får frågor osv. om mina tankar och känslor över en situation eller liknade blir hjärnan bara blank och jag minns inte ens om jag varit med om det eller ej, än mindre hur jag kände…………
Funderar på att skriva ner det jag vill ha sagt och ta med papperna, kan det fungera?
- Redigerat 2020-12-21 23:31 av Lia
Ja jag skulle ju rekommendera att du skriver ner det. Hade nog lite samma problem att när man väl satt där och skulle försöka förklara sig så "försvann" allt.
Så en liten stödlapp tror jag kan vara bra. 🙂
Jag har problem med att förklara oxå, det är säkert mycket därför jag inte får nån hjälp av sjukvården alls. Jag har dock alldrig pratar med en psykolog, men det är deras jobb att luska fram vad som är problemen, så det borde inte vara ditt jobb.
Jag tog med ett A4 sist, där jag kortfattat hade skrivit hur min familj och barndom har sett ut. Det var mycket enklare för min nya psykolog då att förstå min bakgrund. Det är jobbigt dessutom att behöva återberätta samma saker om man hamnar hos olika psykologer.
Stödlapp låter som en jättebra idé!
När jag tagit kontakt med någon för min fobi så har jag skrivit ner varför jag sökt hjälp på kanske ett datorskrivet A4 eller liknande, som jag bara ger till personen i fråga när den frågar varför jag är där eller liknande 🙂
Medarbetare på Social fobi ifokus