Inte social fobi, men...
Jag har fått veta att jag troligen lider av borderline, vilket psykologen tror är orsaken till mina socialfobiska tendenser - hon tror med andra ord inte att jag lider av ren Social fobi, utan att det blivit påstått på grund av att jag har vissa drag som Social fobi medför, men inte allt för att få diagnosen.
Jag kan nog tro på det, eller hur man ska säga. Det känns dock väldigt fel att inte säga att man är socialfobiker då man definierat som det i hela sitt liv. Hmm.
Fler som har samma "diagnos", dvs att den sociala fobin hänger ihop med annat och inte är just Social fobi?
I övrigt så har min "sociala fobi" blivit märkbart bättre sedan jag kom till denna psykolog i höstas. Jag kan gå och panta burkar utan sällskap, kan gå och handla och så vidare. Det finns en osäkerhet/ångest vid dessa utföranden, men jag klarar åtminstone av det. Och det känns galet jäkla skönt! Jag har äntligen börjat bli en självständig människa som inte behöver förlita sig på andra för att fungera.
Ett litet steg för mänskligheten… men ett stort steg för mig! 😃
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
- Redigerat 2020-12-19 17:23 av Lia
Jag känner igen mig. Jag har flera diagnoser, bland annat Social fobi, men jag tror att det är Aspergern och BDD:n som medför socialfobiska drag och symptom hos mig.
Jag misstänker att om det inte vore för BDD:n så skulle jag inte ha Social fobi, inte i denna omfattning i allafall.
Det låter jätteskönt att kunna gå och handla, panta och klara av vardagliga saker. Jag har också lärt mig att gå och handla själv, det går väldigt bra, men att panta burkar däremot klarar jag inte av utan att någon står och "täcker" mig så ingen får syn på mig, haha.
Medarbetare på Social fobi iFokus
Bra jobbat!
duktig du är! :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Nu har jag i för sig ingen egentligt erfarenhet om det utan är bara överdrivet påläst men just borderline har ju en relativt stor samsjuklighet, det vill säga att man ofta har fler diagnoser som bland annat Social fobi, depression, ätstörningar eller andra ångestsjukdomar. Det vill säga att den ena inte nödvändigtvis behöver utesluta den andra.
Utöver det så vad trevligt att höra att du trivs bra med psykologen och att det börjar bli bättre för dig! 🙂