Social ångest iFokus

Social ångest

Etikett: ber-om-råd
Läst 975 ggr
lollo94
0

Behöver hjälp... Långt inlägg

Jag skulle behöva hjälp.. Eller snarare en push, eller.. Jag vet inte.

Allt började när jag gick i 9an, så 2009 tror jag. Jag har ganska svårt att komma in i nya klasser och i 8an fick vi reda på att våran klass skulle splittras och vi skulle börja i någon av de andra för skolan var tvungen att spara pengar. Jag trivdes riktigt bra i den klassen jag gick i i 7an och 8an men när 9an kom mådde jag dåligt och var hemma väldigt mycket av 9an.. Träffade fortfarande mina vänner på fritiden men gick inte till skolan för att jag mådde dåligt.. Förstod inte vad som var fel, en dag fick jag väldigt ont i bröstet (bröstkorgen) så jag grät. Vi åkte in till akuten och dom gjorde ekg men hittade inget, så blev det flera gånger. Tillslut blev det en remiss (tror jag) till en barnläkare som frågade ut mig om allt, hur jag hade det hemma, hur jag hade det i skolan, hur jag hade det med vänner och pojkvänn mm. Men han fick inte fram någonting men sa att det kunde bero på ppillren som jag åt. Slutade med dom ett tag men det gick inte över. En dag när jag mådde jätte dåligt gick jag och grät hos min förredetta klassföreståndare, hon hjälpte mig vidare till kuratorn och där gick jag halva 9an utan att det blev bättre och kuratorn visste inte heller vad det kunde vara. Fick verkligen kämpa dom sista veckorna för att klara av 9an och jag gick ut med betyg i alla ämnen förutom idrott eftersom jag var borta så mycket.

Sen började gymnasiet, konstigt nog var jag inte speciellt nervös, det kändes bra att börja om på nytt.. Jag var mer i skolan och klassen jag hade passade jag in bra i och hela klassen var som en familj (jag gick estet och dom flesta i estet är ju speciella, på ett bra sätt, så jag kände att jag passade in där. I tvåan var det lite värre, jag kände fortfarande att jag passade in i klassen och alla var vänner med alla. Vet inte riktigt vad som hände men jag började vara borta mer. Fick många skriftliga och muntliga varningar av min mentor, skärpte mig ett tag och var mer i skolan men sen blev det samma sak igen och jag fick varningar. I trean blev det ännu värre var borta mycker, ville verkligen inte till skolan. Sen hände det en grej i oktober som gjorde att jag blev sjukskriven i tre veckor och efter det blev det ännu värre.. Jag hade perioder då jag var i skolan tre dagar i veckan och jag hade perioder där jag var i skolan 2 dagar i månaden. Lärarna hade till och med ett möte om mig och dom valde att prata med mig om att gå till kuratorn. Jag gick till kuratorn och pratade om det som hände i oktober för just då var det mest det jag behövde prata om. Det sluta med att jag nu går ett extra år för att jag inte har tillräckligt med poäng.

Jag har tänkt nu på sista tiden att jag kan ha SF, har läst på om det och gjort olika tester. På en engelsk sida fick jag att jag hade svår Social fobi och på pskykolog.nu fick jag 58 på SIAS och 41 på SPS 

Det var många lektioner i trean jag inte gick på tex vårat eget val. Jag hade valt en lektion där det inte fanns någon annan som jag kände och mådde jätte dålig över det så en dag slutade jag gå på den lektionen helt. Samma i tvåan, jag och en kompis hade samma ''eget val'' men var inte hon där gick jaginte på den lektionen. 

Jag har alltid kommit på ursäkter till varför jag inte kan göra något muntligt inför klassen, antingen om jag litar och känner läraren ordentligt så säger jag att jag mår dåligt utav det eller så har jag inte gått på dom lektionerna.

Jag har svårt att prata i telefon, kan prata med min familj och min pojkvän utan problem men ska jag prata med någon annan mår jag jätte dåligt. Jag kan inte ens ringa till vårdcentralen om jag mår dåligt. Senast hade jag jätte ont i magen, verkligen kramper, så jag grät och det höll i en vecka men jag vågade inte ringa om en tid till läkare så jag höll ut med dom smärtorna i över en vecka.

Jag kan inte hålla ögonkontakt med någon annan utom min pojkvän, inte ens familjen.

Jag har tankar om att folk kollar konstigt på mig, jag tror att dom tycker jag går konstigt, att jag ser konstig ut mm. Jag tänker även att folk tycker jag är konstig när jag pratar med dom, det är svårt att förklara hur jag känner.

Jag tror jag skulle behöva hjälp med detta då jag tror att jag kan vara en fara för mig själv ibland (tex det här med när jag hade ont i magen, det kunde ju ha varit något allvarligt!). Men jag vet inte vad jag ska göra…

Detta är bara en sammanfattning om hur jag känner men kan inte ta med allt då det skulle bli otroligt långt

• Redigerat 2020-12-21 23:30 av Lia
Intehärutandär
1

Det låter som sf. Det Du behöver göra är att boka en läkartid (det gör jag via "mina sidor" och e-legitimation via nätet). Där ber Du om remiss till psykolog som sätter diagnosen och ev panik ångest. Så kan Du få vidare hjälp där. KBT, kontaktperson osv.

ChristianK
0

Känner igen mycket av beteendemönstrena du beskriver. Ganska säker på att du skulle få en SF-diagnos om du pratar med en läkare/psykolog om det.

Gör som snövit säger så du kommer vidare. Det blir bara värre av att hålla det för dig själv.

lollo94
0

Det är bara det att ajg har svårt att ta kontakt överhuvud taget till läkare.. Det känns som att dom ska tro att jag är konstig eller att dom inte tar mig på allvar. Det har varit många gånger, tex fick jag gallsten när jag var 14-15 och var in och ut på akuten flera gånger men dom sa bara att det kan inte vara gallsten för du är för ung, det är säkert urinvägsiflammation. Vi sa till dom att min mamma, moster, mormor och gammel mormor hade haft gallsten men dom neka det och sa att jag var för ung..

Nästan samma sak hände när jag hade satt i min pstav, en dag fick jag ont när jag hade samlag och hörde av mig till kvinno motagningen som sa att jag skulle testa med glidmedel så jag testade men det gjorde fortfarande sjukt ont och det står ju att man kan få infektion av pstav så jag kollade med dom igen och dom sa Nej TROR inte det är en infektion, testa med glidmedel varje gång ist för att ge mig en tid för att kolla.. Och jag hade ju rätt så jag hade gått med en infektion plus lite till i ett halv år innan jag fick hjälp..

[Memento Mori]
0

#3 Ja det är ju beklagligt att vården har fel och slarvar ibland men det är svårt att komma runt Social fobi utan att få hjälp. 

Men det är ändå skillnad mellan läkare och psykologer, psykologer är mer vana att lyssna till personen. 

Annars så skulle du ju kunna testa Privat KBT-terapeut istället om du har väldigt svårt för "vanliga" vården men då kostar det ju lite mer också.

ChristianK
1

#3 De flesta läkare har hört otroligt mycket konstigare grejer än social fobi/ångest-beteenden, tro mig 🙂 Ta med din pojkvän el förälder om det känns tryggare för dig?

Tar inte din läkare upp alternativen remiss och/eller medicinering så är det något fel på människan, om du nu pratar ut ordentligt, då skulle jag byta läkare direkt.

Du måste våga vara ärlig och prata ut om vad du lider av också, annars tar de dig absolut inte på allvar.

lollo94
0

Då jag fortfarande studerar har inte jag pengar till speciellt mycket. Har jag tur har jag 10 kr kvar vid månadens slut.. Kostar det att gå till läkare och psykolog? Vet att det inte kostar på VC förräns man är 25, men psykolog har jag ingen aning om eftersom jag aldrig varit till någon förut.

#5 Dom gånger jag skrev om i #3 har jag och min mamma förklarat exakt vad det är för fel till läkarna men dom trodde inte på någon utav oss..

Wide Awake Dreamer
0

Går du till psykolog på vårdcentral så kostar det som allt annat. Jag har för mig att det är upp till 20 som det är kostnadsfritt. Ett besök kostar annars runt 100kr per gång. Privat psykolog är troligen betydligt dyrare.

Verkar som att alla som får rådet att söka hjälp för psykiska besvär är rädda för att inte bli tagna allvar, det var även jag. Men det är ändå värt att försöka. Och just psykologer är bättre på att förstå psykiska besvär än allmänläkare. Det brukar gå bättre än man tror.

lollo94
0

På vårdcentralen här är det upp till 25, frågade dom sist jag var där men räknas psykolog med där? Vet inte ens om det finns någon psykolog på VC där jag bor.

Om det kostar 100 kr per gång så vet jag inte om jag har råd… Jag har som sagt 10 kr kvar om jag har tur varje månad..

lollo94
0

Ska lägga till att stå på scen och sjunga är INGA problem för mig då sång är mitt liv. Går både i solosång och i kör och visst att det har blivit lite värre men inte speciellt mycket.. Är inte det lite konstigt för när jag står på scen är ju alla blickar på mig.

[Memento Mori]
0

#8 Det simplaste är ju då att fråga dom på vårdcentralen hur det ligger till, annars så finns ju högkostnadsskyddet så att sjukvårds utgifterna inte ska skena iväg allt för mycket. 

Nja, lite ovanligt är det kanske att kunna stå på scen med Social fobi men jag har ändå hört andra som också kan det, bland annat inom teater.

lollo94
0

Det är ju bara det att jag inte kan ha några mer utgifter.. Har knappt råd med mat vissa månader som det ser ut nu..

appalpaj
1

#11 Jag är också 94a, och att prata med psykolog (hos psykiatrin) har aldrig kostat något för mig, så där verkar det vara gratis när man är i vår ålder iallafall :)

Medarbetare på Social fobi ifokus

Intehärutandär
1

Socialen bistår med läkarkostnader. Dock godkänner inte alla kommuner att man studerar. Och fram till det att Du gått klart gymnasiet (längst 21 år har jag för mig), så är föräldrarna försörjningspliktiga. Saken är ju den att bara Du kan ta tag i ditt liv. Och dagen efter studenten då Du knackar på af's dörr, så gäller samma krav som alla andra - om man inte kan visa läkarintyg till handikapp-klausulen. Det är klokt att ligga steget före. Så man får en bra start i arbetslivet.

lollo94
0

Jag vet att mina föräldrar är försörjnings skyldiga. Studenten har jag redan tagit MEN jag har tre kurser jag inte klarade och därför har dom inte skrivit ut mig på skolan så jag kan göra klart dom där istället för på komvux.

Jag bor hos min mamma men hon har varit sjukskriven i lite över ett år och det har krånglat med försäkringskassan. Hon har precis kommit ut på jobb igen, dock som spring vikarie så där får hon inte in så mycket i månaden, det är därför jag inte kan ha några mer utgifter.

lollo94
0

Jag funderar på om jag kan gå till kuratorn på skolan? Det är bara det att jag är rädd, eller.. Jag har typ panik över att prata med någon om det (det här är inte mitt riktiga konto, med det här skriver jag saker som jag inte vågar med mitt andra). Jag vet lixom inte vad jag ska säga och jag tror inte att allt kommer komma ut så som jag vill om jag ska prata med någon.. Jag tycker verklligen att det här är jätte jobbigt och jag skulle verkligen behöva söka hjälp, men jag vågar inte :(

[Memento Mori]
1

#15 Klart att du kan gå till kuratorn också om du hellre vill det så kan dom hjälpa dig vidare. 

Tyvärr så är det ju så med Social fobi, man har problem med det sociala och att prata om sånt här men samtidigt så måste man ju göra det för att få hjälp. 

Har du funderat på att skriva ner allt som du skulle vilja ha sagt till kuratorn eller läkaren? På så sätt är det lättare att komma ihåg allting och du skulle kunna ge dom lappen om det känns för tungt att prata om det.

lollo94
0

Jag har funderat på att skriva ner det på en lapp.. Men det känns som hon kommer tcka jag är konstig. Jag vet ju att hon inte kommer göra det men att bara ha den känslan gör att jag blir rädd att prata om det. Har inte sagt till någon förutom min pojkvän att jag tror att jag har Social fobi (och här på forumet förstås).

Försökte ta modet till mig att gå och prata med henne när jag var i skolan idag… Men det sket sig och slutade med att jag rökte mer idag än vad jag brukar. Rökningen har blivit typ en "räddare" när jag mår dåligt.. Så fort jag känner paniken så blir det en cigg. Har jag inge cigg en dag så kan jag inte ens ta mig till skolan för jag inte tror att jag kommer klara av det.. Jag vill verkligen sluta röka och jag är egentligen inte beroende av själva rökandet i sig, det vet jag eftersom jag kan klara mig en vecka och mer utan att röka om jag bara är hemma..

[Memento Mori]
0

#17 Själv så rekommenderar jag ju att skriva ner det man vill ha sagt, det är ju så lätt att stressa upp sig och att man glömmer bort något. Om du inte vill ha ett långt A4 eller så första gången så skulle du ju kunna skriva ner stödord och korta meningar på nån liten lapp som du kan gömma i handen. 

Problemet är ju att man lätt drar på sig olika beroenden på grund av ångest, blir lite av en tillfällig lindring så du borde verkligen söka hjälp. När du väl kommit igång och fått hjälp och stöd så kommer ångesten bli mindre och då kan du säkert sluta röka också. Se det som lite motivation. 🙂

lollo94
1

Min pojkvän sa en grej om det här med sången som jag tror kan stämma. Han berättade en historia om en pojke som inte ville doppa sitt huvud när han var i vattnet, en dag sa simlärarna att dom skulle vara sitt favorit djur och pojken hoppade runt och var under vattenytan och när lärarna frågade varför han inte kunde göra det på dom "vanliga" lektionerna. Då svarade pojken "det är ju inte jag som gör det, det är ju delfinen".

Jag tycker nog den historian passar in på mig, jag blir som en helt annan när jag står på scenen.

[Memento Mori]
1

#19 Jomen precis det är ju det, man har som en annan "roll" ibland. Själv så har jag ju haft praktik på Systembolagen en gång under jul- och nyårsveckorna och det var riktigt knökfullt med folk fast det gick ändå bra för det var inte "jag".

[Lilyz]
0

#19 & #20 Det där känner jag också igen. Jag jobbar på en kundtjänst och pratar med massa kunder varje dag vilket går ganska bra, när jag pratar representerar jag ju företaget jag jobbar för och inte mig själv. När jag är mitt "privata jag" blir jag alltid supernervös i liknande situationer..

Wide Awake Dreamer
0

#19 Exakt så är det! Du ikläder dig en roll när du går upp på scenen. Du vet vad som förväntas av dig, du vet att du klarar av det och du känner att du har kontroll över situationen. Det är också därför många personer kan vara mer sociala i sina yrken än vad de är privat, trots att de har Social fobi. Det iklär sig en yrkesroll som ger dem en slags ram av "regler" för hur de skall uppträda mot andra i sitt yrke. Det i sin tur gör att de kan koppla bort en del av sig själva och sin sociala ångest och istället förlita sig till sin roll.