Medicinering
Hej!
Vad äter du för medicin mot din Social fobi?
På vilket sätt är just den medicinen bra för dig?
Hjälper den också mot depression?
Har du ätit någon annan medicin som inte var så bra och varför var den inte det?
//Vilse i medicinträsket
Hejsan. Själv så har jag inte testat mediciner mot sociala fobin men medicinträsket finns ju bland annat där för att olika mediciner fungerar olika för olika personer.
Fast det kan ju ändå vara intressant att se vad som funkar och inte funkat för andra men det bästa är nog att pröva sig fram.
Lycka till med medicinen. 🙂
Hejsan!
Jag äter Cipralex, 20mg, mot min sociala fobi. Jag tycker att den fungerar bra för mig. Dels har jag inga biverkningar, och sen det viktigaste, den gör mig lite modigare. Inte så att jag bara "Nu ska jag gå och hålla föreläsning inför hela skolan" precis, men så att jag i vissa situationer känner mig lite säkrare. Jag har haft lättare att våga föra en normal konversation med min kontaktperson efter att jag började med den, och jag känner mig inte lika självfokuserad i en del situationer. Kortfattat, den får mig att känna mig lite starkare.
Jag har ingen depression så jag har ingen personlig erfarenhet av det, men jag skulle tro att den kan hjälpa lite där med. Min mamma har sagt att hon tycker att jag fått lite mer energi av att äta medicinen, så lite skillnad gör den säkert.
Tidigare åt jag Remeron mot min SF. Men den var utskriven av en flummig läkare på VC, och har ingen större dokumenterad effekt mot SF. Jag kände inte heller att min SF blev något bättre av den, däremot så hjälpte den mot min nedstämdhet. Det märkte jag för jag fick mer energi till att ta tag i saker, ex. så började jag att träna för första gången i mitt liv. Men den slutade jag med när jag fick Cipralex, som jag alltså tycker fungerar bättre för mig 🙂
Har du provat någon medicin Anonym, och isåfall hur har den fungerat för dig?
Medarbetare på Social fobi ifokus
#2 Bara Edronax men jag får en massa hemska biverkningar.
Jag är jättedålig på vad det finns för mediciner att tillgå därför jag skrev den här tråden ifrån början.
Så fortsätt gärna berätta vad ni äter för mediciner.
På tal om citalopram som nämns i #4 :
Om jag fattat rätt så är cipralex, en "uppdatering" av citalopram, där man "plockat ut" de verksamma substanserna och gjort en egen medicin av dem som är dubbelt så effektiv. Men andra ord är 10mg cipralex likvärdigt med 20mg citalopram.
Det min läkare sa var bra med cipralex är att risken för biverkningar är mindre av den, eftersom man tagit bort en del "onödiga" grejer ur medicinen jämfört med citalopram.
Medarbetare på Social fobi ifokus
#4 Tack!
Jag äter ingen medicin mot socialfobi utan mot depression och ångest :) Sertralin Teva äter jag :)