Social ångest iFokus

Social ångest

Etikett: arbete-skola
Läst 1044 ggr
[Tex]
1

Att hitta ett jobb som passar

Jag önskar verkligen att jag kunde hitta ett jobb som passar mig. Men jag har aldrig någonsin haft ett drömyrke, jag har inga intressen som kan ge någon vägledning till vad som skulle kunna passa mig. När jag går igenom listor med jobb så känns det som om inget alls passar. Sen så finns det inte hur många val som helst heller då jag inte har någon mer utbildning än gymnasiet. Jag har inte körkort. Jag skulle kunna tänka mig att studera vidare, men vet inte till vad. Dessutom skulle jag inte klara av att att gå vissa utbildningar, det måste vara distans eller nått.. Jag klarar inte av arbeten där man måste vara social, till exempel i en affär eller liknande.

Vad arbetar ni med egentligen? Hur fungerar det ens med Social fobi? Det svåraste borde vara att faktiskt få ett jobb, det är nog lite enklare att iaf behålla det. :/

Jag vet att ni inte kan ge något som förslag på vad som passar för just mig, men ni får gärna ge några förslag rent allmänt. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Tack!

• Redigerat 2020-12-21 23:28 av Lia
Lorita
0

ska du utbilda dig så är körkortet viktigast var du än hamnar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Tex]
1

Finns det något jobb där körkort inte krävs? Det är nämligen något jag inte klarar av att ta inom den närmsta framtiden, om ens alls.

Lorita
0

#2 jo det gör det nog men det är lättare med körkort

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Memento Mori]
1

Jaa, du, det där är inte lätt. 😐

Det bästa är ju att hitta något som man trivs med och vill jobba med så går det ju oftast att "stå ut med det" och åtminstone jag kan ju ta på mig en "roll" så att sociala fobin inte är lika "märkbar" när det kommer till jobb och sånt. 

Hur känner du för jobb inom teknik som tex. elektriker, programmerare och liknande? Tänkte det är nog inte lika mycket socialt inom sådana yrken. 

Annars så lager, städ, djur? 

Men det är svårt, särskilt om man inte har körkort så jag vet inte riktigt heller (är själv också arbetslös utan körkort).

Läsa lite "strökurser" kanske, så du har någonting att göra och kan fundera lite på vad du vill?

Lycka till och hoppas du kommer fram till något.

Lon@
1

Som #4 skrev så klev åtminstone jag delvis in i en roll på jobbet. Jag har jobbat på till exempel servicehus, på 4H-gård och inom forskning (med djurförsök).

Det jobbiga var inte just arbetsuppgifterna, på forskningsjobbet fixade jag till exempel att ringa även utomlands och liknande OM jag inte behövde småprata.

Men rasterna och småpratet medan man jobbade… hua!

Det som funkade bäst var på en speciell avdelning av djurförsöken där det bara var jag och en jämnårig tjej som jag funkade väldigt bra tillsammans med. Henne kunde jag efter ett tag babbla om allt möjligt med.

Förstår TS mycket väl när det gäller körkort, jag hann fylla 34 innan det var i hamn och det var bara tack vare en MYCKET ekonomiskt frikostig mamma och en fantastisk körlärare som det klickade med.

Men det är absolut en tillgång och vilken FRIHET!

Jag har jättesvårt för att åka kollektivt då alla "tittar på mig", med bilen puttrar jag bara iväg 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!