Social fobi test
Här kommer det minst tredje inlägget* gällande test som ska mäter Social fobi. Det finns 2 självskattningstest på psykolog.nu. Det översta testet, alltså SIAS, fick jag fylla i när jag utreddes på psykiatrin.
Dock måste man registrera sig på hemsidan för att kunna göra testet, men har inte fått några störande mail eller så från dem så tyckte inte det gjorde något 🙂
Psykolog.nu har även ett test som mäter talängslan, Speech Anxiety Thoughts Inventory heter det.
Medarbetare på Social fobi ifokus
- Redigerat 2020-12-21 23:26 av Lia
På SIAS fick jag 58 poäng.
Av någon anledning får jag alltid väldigt höga poäng på olika internettester. 🤔 Blev 74 på SIAS.
#2 Oj, ja det var väldigt höga poäng som du fick! 😮
#3 Mm, men samtidigt så tycker jag inte att jag har så svår fobi. 🤔
Som exempel, från fråga två "Jag har svårt att ha ögonkontakt med andra människor", det stämmer ändå in precis men samtidigt så undviker jag oftast inte att försöka ta och hålla ögonkontakt med folk. Även om det kan bli lite "ryckigt" och att jag gärna tittar på något annan om det går.
Så jag tror helt enkelt att jag har lite otur med internettester eller snarare så funkar dom inte riktigt på mig. 🙂
Dessutom så ska man ju också tänka på:
"Notera att formuläret endast ger en vägledning. Alla dylika instrument har sina specifika begränsningar och man ska inte fästa alltför stor vikt på totalpoängen. En viss poäng innebär inte automatiskt att man har en klinisk Social fobi utan man måste också ta hänsyn till flera faktorer för att fastställa en relevant diagnos."
Länken funkar inte för mig.
#5 Konstigt det funkar för mig. 🤔 Men annars är det bara att gå inte på www.psykolog.nu och sen Psykoterapi - Behandling av sociala rädslor - Behandling av Social fobi. Sen är det bara att skrolla ner till Självskattningsformulär i tabellen till höger. 🙂
Jag kan ju också prova att lägga till en länk till och se om den fungerar bättre för dig:
https://www.psykolog.nu/psykoterapi/behandling-av-sociala-radslor/behandling-av-social-fobi/
Edit: Såg precis att med Internet Explorer så räknas länken som Forbidden av någon anledning men om man uppdaterar sidan så funkar det för mig i alla fall. Mystiskt. 🤔
Den länken funkar inte heller (har firefox), men jag gick in på sidan själv och gjorde testet. Fick 71/80 poäng på SIAS. På det andra, SPS, fick jag 67/80.
#4, vilken tur att du inte känner att du har så extrem Social fobi som poängen säger! Fast jag kan nästan känna att mina poäng också är för höga, trots att jag fick mycket lägre än dig. Fast tycker det är ganska svårt med sådana här tester, för i vissa situationer kanske inte ögonkontakt inte är speciellt svårt för mig, medan jag undviker det mycket i andra situationer. Svårt när man måste svara så svart på vitt! 🤔
#7, känner du att poängen du fick på testen stämmer med din grad av Social fobi? 🙂
#8 Ja det tycker jag.
#9, Okej vad jobbigt! Får du någon hjälp för din sociala ångest?
Fick 63 på SIAS. Och visst det stämmer, men det är olika hur mycket ångest situationerna ger.
Så ja, jag har Social fobi, men jag får inte längre lika mycket ångest i många av situationerna även om det fortfarande stämmer in väldigt bra. Låter det logiskt? 😛
#11 Haha, låter lite som för mig, fast på ett kortare och smartare sätt. 😎
#12 Haha! 🙂
#10 Nej det får jag inte. Ska snart få tid till läkare (om medicin) och psykolog. Förhoppningsvis kan det hjälpa mig lite. Jag tror dock att mina problem är så djupt rotade i mig att jag aldrig kan bli helt fri från det, men kanske jag i alla fall kan bli lite bättre.
#14 Okej, då håller jag tummarna för att det snart kan bli lite bättre för dig! 🌺
Jag har ingen diagnos för Social fobi, men har sökt hjälp och kommer få gå till någon för utredning om ca 7-10 veckor. 😮
Gjorde dessa tester och fick 74/80 på SIAS och 66/80 på SPS.
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#16 Ojdå, det var ju ganska långt bort men det är ju ändå bra att du sökt hjälp. 
#17 Ja det var visst ganska lång väntetid för att få komma dit och prata om saken, men får se vart de leder sen! En start är ju alltid att inse att man behöver hjälp 🙂
#18 ..Och med Social fobi så är det ofta ett litet extra steg att faktiskt våga söka hjälp så det tycker jag att du gjorde bra. 
#19 Blev pushad av en kompis som själv har Social fobi att söka hjälp så det var ju bra, annars hade jag nog inte gjort det! 😊
#16 Långa väntetider känner jag igen :P fick vänta 13 veckor på att få en tid för bedömningssamtal. Och ytterligare 2,5 månad (och 3 träffar) innan jag fick min diagnos :P Hoppas det går snabbare för dig! :)
#21 Oj, ja men då är det kanske inget konstigt om det är lång väntetid då! Vi får väl se hur snabbt de går sen och vad dom säger 🙂
Lite OT men jag är nyfiken på hur ni gjorde när ni sökte hjälp. Jag har i flera år funderat fram och tillbaka på att söka hjälp för Social fobi men det är så himla svårt att ta det steget tycker jag. Fick 75/80 på SIAS så det finns ju en viss risk för att jag skulle kunna få den diagnosen, men ändå känns det som att jag inte kommer att bli tagen på allvar, att jag bara överdriver och att jag slösar på deras tid… Någon som känner igen sig?
#23 Jag känner PRECIS som du! Att tänk så tycker dom att jag bara överdriver, att jag kommer slösa deras tid, att de bara är lite blyghet som jag kan gå hem och träna bort själv.
Men jag sökte hjälp ändå, här om dagen! Jag körde på de sättet att gå in på Minavårdkontakter och beställde tid på min vårdcentral och valde att jag var osäker på vem jag skulle söka mig till då man inte kunde välja den psykologiska avdelningen! Det gick bra att göra så, fick svar att dom ska ringa mig efter måndag för att boka in en tid🙂
Hoppas du försöker dig på att söka hjälp också!
#23 Oja, jag känner igen det där också. Men man får försöka se det som så att man kommer ju må bättre om man får hjälp.
Att dom inte kommer att ta dig på allvar behöver du nog inte oroa dig för, dom har säkert träffat folk med Social fobi eller liknande diagnoser innan så dom vet vad dom gör. 🙂
Jag tycker också att du borde försöka söka hjälp, om det tar tid och energi från vardagen så är det värt det. 🙂
Fick 76/80 på SPS. :o
#24 & 25: Tack så mycket för svaren. Jag har faktiskt sökt nu via Mina Vårdkontakter (!) Det tog mig en och en halv timma att samla tillräckligt med mod för att skicka iväg det, men nu är det gjort. Tack igen, om det inte var för den här tråden så hade det nog aldrig blivit av…
#27 Härligt att du lyckades samla modet till att söka hjälp du också! 🙂
#27 Bra jobbat fast du borde berömma dig själv, det var ändå du som tog tag i saken. 🙂
Hoppas det går bra och lycka till.
SIAS 63/80
SPS 75/80
Jag tror nog det är dags att söka lite hjälp faktiskt. Har tänkt på det så länge men inte vågat ta steget. 😕
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#30 Hejsan, (läste från presentationstråden) skulle du inte kunna fråga din pappa eller någon annan från släkten följa med första gångerna då så dom kan hjälpa till?
Ångest är ju också väldigt jobbigt att leva med men det går ju att bli av med eller i vissa fall åtminstone förminska den.
(Svarade här i stället för det kändes lite "fel" att ta det här i den andra tråden
)
#31 Jag bor inte i samma kommun som min pappa eller någon annan släkting. Sen är min pappa lite knepig..alltså kort sagt: mina föräldrar vill liksom inte inse att jag inte mår bra.
Pappa vill inte att jag ska vara som han och därför knuffar han mig framåt men för mig finns det som ingen väg utan snarare ett stup som han knuffar mig mot. (Hoppas det gav en bra bild på hur jag ser det). Det är jätte svårt att förklara för dig, som är en helt okänt person, hur min pappa verkligen är. Man måste träffa honom för att inse hur svårt det är att prata med honom om saker.
Sen finns det såklart händelser utanför familjen som påverkat mitt liv väldigt mycket som också gör ångest och depression till en del av vardagen.
#32 Ah, samma problem här.
Nu har jag i för sig redan en diagnos men dom vill inte riktigt inse det ändå. Men mina föräldrar knuffar i för sig inte på mig utan dom låtsa mest inte om det alternativt "det är inte så farligt"-argumentet.
Så i såna fall är det nog lika bra att försöka ta tag i det själv, även om jag vet att det är svårt. Ett annat tips som jag har (..fått från den här tråden
) är "Mina Vårdkontakter" så blir det i alla fall lite lättare med det första, att ta kontakt med vården.
#33 Som tur är har jag min sambo som kan hjälpa mig 🙂 Han är verkligen en klippa!
Den vägen har jag tagit förut så det blir nog så jag gör igen!
#34 Vad bra. 
Hoppas du vågar ta det där steget med hjälp av din sambo då och som jag sa så kan det ju vara bra mot ångesten också. 
Såg nu att psykolog.nu har ett test för att mäta talängslan också, Speech Anxiety Thoughts Inventory heter det. Ett test jag kan gissa på att många socialfobiker får höga poäng på…
Själv fick jag 103 poäng, "normalpoäng" är 54 och medelpoängen för socialfobikerna i den kliniska gruppen var 91 🙂
#36 62 för mig, rätt imponerad men då har jag inte hållit tal på säkert 3-4 år så det kan kanske inte stämma alls.. 😃
Var väl i för sig den har sidan där länkarna krånglade men jag testar att lägga in en ändå. Länk. 😉
#37 Oj, ja det var imponerande låga poäng 😮 Får hoppas att det kan stämma ändå då 🙂
Bra test, men fick 73 poäng
Bra test, men fick 73 poäng