Syn och roll
Jag skulle aldrig blivit av med min sociala fobi, den var ett skydd. Förlusten/befrielsen gjorde mig psykotisk. Vad är eran syn på er Social fobi, vad har den för roll?
- Redigerat 2020-12-19 21:54 av Lia
Jag måste bara fråga, är du säker på att det var på grund av att fobin försvann som psykoserna började? Kan det inte ha varit så att du fick psykosen först och fobin försvann till följd av det?
Vilken "roll" min fobi har vet jag nog inte riktigt själv. Men anledningen till att jag fick den är nog på grund av ostabila förhållanden så lite "skydd" är det nog på ett sätt men jag skulle hellre se det som ett "oönskat försvarssystem". Lite svårt att säga exakt, har inte riktigt tänkt på det så innan.. 🤔
Att bli kvitt ett tänkande man haft hela livet att man i kontrasten av att vara behindrad till att kunna göra vad man vill. Det var bortfallet av den sociala fobin eller snarare hur den bortföll som gjorde mig psykotisk.
#2 Hm. Jag vet ju väldigt lite om psykoser men jag kom på att det har varit en liknande tråd om det tidigare.
Här har du den och här har du "samma tråd" fast på psykologi för jag visste inte riktigt vad jag skulle svara då jag inte har upplevt något liknande själv.
#2 Så du menar att du blev psykotisk av att du insåg att du nu plötsligt hade massa möjligheter som öppnats sig för dig när sociala fobin försvann? Du kanske skulle förklara lite närmare i tråden som Memento Mori länkat till, vad du upplever med ditt psyke nu. "Psykotisk" är en generell term, och kan se ut på vitt skilda vis.
Min lillebror blir psykotisk av sin schizofreni te.x. men det gör honom funktionsnedsatt i vardagen, inte tvärtom som du verkar uppleva det.
Blev psykotisk av alltför kraftfulla tankar. Det är också för mig en funktionsnedsättning och jag har LSS pga det sen många år. Men att bli kvitt sin sociala fobi däremot är dock positivt.
Början av en psykos kan upplevas väldigt positivt med känslor av extas. (Jag skulle inte säga att det finns något positivt med schizofreni måhända med undantag för vissa syner.)
Ska kolla närmare på länken du skickade. Oönskat försvarssystem är en mkt bra beskrivning.
#1 helt säker kan jag inte vara. Jag har tänkt på det här mycket och inte kommit fram till något 100 procentigt svar och tror jag kommer försöka hitta ett hela livet.
Mja, varför man får vissa diagnosen kan ju vara svårt om inte omöjligt att ta reda på. Är ju svårt att sluta fundera på det men jag tror nog att det kan vara lite "bortkastat med tid" att försöka.
Vad är det för psykossjukdom du fick, schizofreni? Själv så vet jag ju tyvärr inte så mycket om sådant så jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga. Tänkte tipsa om Psykologi iFokus men jag ser att du redan skrivit där också.
Hoppas du får fler och bättre svar där.
känner oxå att jag inte vill blli av med min Social fobi. den låter mig slippa träffa folk, den håller mig trygg i min lägenhet. jag vill ju inte va med folk. jag hatar dom, varför bli av med socialafobin? kanske acceptera som man är ist? fuan
#9 ja schizofreni. Ok, tack!
#11 Hur upplever du att din personlighet är nu? Mer utåtriktad el fortfarande mer tillbakadragen? Du känner ingen press el ångest över att vara med andra människor du inte känner så bra el inte alls? Du är inte rädd för att bli dömd av andra när du gör nånting framför andra människor?
Hur är det med inre röster? Har du en inneboende röst som "pratar" med dig ibland när du går in i en psykos? Hur kan dina "kraftfulla tankar" se ut? Känner du ett väldigt driv då att vilja göra någonting el är det mer passiva tankar?
Många frågor, men kan vara intressant att veta 🙂
jag är fortfarande tillbakadragen. Det tillhör min personlighet och åren med Social fobi är inpräntad i mig, det är en del av den jag är. Det leder till din nästa fråga. jag känner press och ångest över att sitta i andras sällskap och att prata, har nästan aldrig ögonkontakt med människor. Men det är inte som förr då jag hela tiden var självfokuserad och självcensurerande då allt kretsade till hur jag förde mig, jag var då 20 gånger mer ängslig än jag är nu. Nu skulle jag nog inte falla under diagnosen Social fobi antar jag. Jag är rädd för att bli dömd.
Jag hör ständigt röster och har gjort det varje dag i sju år och det även då jag inte är inne i någon psykos. De kraftfulla tankar jag har haft då talar jag om hur psykosen uppkom, det var insikter som låste upp mitt medvetande mot högre tillstånd, omöjligt att sova pga naturlig eufori. Det är väldigt aktiva tankar som slutligen går i taket och går över i rena vanföreställningar (meddelanden från tv, bevakning, förgiftning…)
#13 Hm. Det låter nästan som om du skulle kunna ha lite "lättare" Social fobi fortfarande just för att du fortfarande har ångest över att vara och prata med andra och det där att du är rädd för att bli dömd.
Vad får du för hjälp med schizofrenin? Jag vet ju som sagt ganska lite om diagnosen men att höra röster varje dag i 7 år låter inte bra. 😐
jag har också tänkt tanken att jag fortfarande kan ha Social fobi fast i en mycket lättare form. men jag vet inte. försöker tvinga mig till ögonkontakt för att inte verka ointresserad av folks samtal och så men det är mycket obehagligt och jag fäster snabbt blicken på golvet igen. som svar på din fråga, jag går ju till öppenvården då jag i perioder legat på slutenvården ( som längst 1,5 år på en gång) och sen kanske 10 gånger utöver det eller mer. jag tycker inte jag får någon direkt hjälp med det jag vill. äter medicin. det är jobbigt att höra röster men det kunde varit värre, det har varit värre. det går åt rätt håll men risken är ju att hamna i en ny psykos innan jag hunnit läka från den senaste.
jag har också haft tankar kring Fobisk personlighetsstörning, mest förr.
Jag tycker det är positivt ändå att du verkar ha självinsikt, och kan peka ut hur du är, vad du upplever. Min bror har inte så bra självinsikt, förstår inte alltid när han är "dryg", går för långt med något, som att ringa mig 10 gånger på en dag om samma sak t.ex. ^^
Det är lätt att tänka tanken om man har Fobisk personlighetsstörning. Mycket som påminner om Social fobi. Speciellt om man känner att det är svårt att prata sammanhängande när någon lyssnar, stamning, känsla av oduglighet.
Försöker du läsa av den du pratar med för att se hur den personen reagerar på vad du säger? Jag har själv en släng av det. Har blivit bättre nu, men jag "övervakar" ofta hur personens ansiktsutryck och kroppsspråk är när jag tilltalar denne.
Hjälper medicinen mot de inre rösterna något? Minskas "pratet" något av att du är social med andra, jämfört med att sitta isolerad i ensamhet?
jag kan känna igen det och läser av ansiktsuttryck väldigt mycket när jag väl ser på någon. man går ju misste om mycket i ett samtal genom att inte kolla på människor.
medicinen hjälper inte mot röster men hjälper nog endel mot återfall. rösterna minskar eller tystnar helt de gånger jag förlorar mig själv i något jag gör, om jag är inne i något och glömmer bort mig själv. att vara isolerad i ensamhet är nog det värsta för röster och då speciellt om man samtidigt har psykos är det ett helvette.
Ja, har hört att det blir värre med rösterna när brorsan sitter själv hemma. Det är bl.a. därför han har boendestödjare som kommer hem till honom nästan varje dag och umgås med han.
Hur är det med relationer? Familj, vänner?
Du har ingen praktik el något du kan gå till för att aktivera dig? El skulle det inte funka?
jo, vännerna försvann väl när jag blev sjuk och det var tungt. jag har familj men ingen egen men är i ett förhållande.
jag har ingen sysselsättning. går promenader så det är iaf ngt till skillnad från innan. har en hemmastudio och gör musik ibland.
har din bror varit sjuk länge?
Ja, det är tungt, men samtidigt, riktiga vänner ställer väl upp för en när man mår dåligt? Du kan säkert hitta nya, bättre vänner att vara med.
Ok, inga föräldrar, syskon? Får du bra stöd av din partner då?
Ok, coolt, det är kul med musik 🙂 Jag lekte lite med fruityloops för några år sen om du känner till det programmet?
Sen han var 14 ungefär märkte vi tydligt att det var något som inte stod rätt till. Han fick sin diagnos senare. Han är 24 idag.
Jo, men de kanske blev rädda och tröttnade när jag låg inne på sjukhus långa perioder. Jag har två syskon och föräldrar. Min pojkvän har också en liknande diagnos så vi förstår lite vad det handlar om vilket är bra. Jo fruity loops har jag använt lite men kör mest med pro tools och ibland ableton. Då blev han sjuk ganska tidigt. Och du kämpar med din sociala fobi?
OK, bra att du inte är helt ensam.
Jo, är sjukskriven för GAD/depp/social fobi sen i somras. Det mest frustrerande för mig är att jag känner mig låst, vet inte vart jag ska ta vägen, vad jag ska göra, arbeta med typ.
saker ändras även om det inte känns så där man är just för tillfället, det kommer en dag då allt inte ser ut som det gör för stunden.
jag minns när jag tagit studenten och skulle skaffa jobb. Att det var väldigt jobbigt pga den sociala fobin. Blev tillslut tidningsbud då jag varken behövde träffa någon chef eller arbeta med andra. Fick jobbet över telefon.