Hur vet man?
Hur vet man om man har sf?
- Redigerat 2020-12-19 23:36 av Lia
Uppfyller man diagnoskriterierna som finns för Social fobi kan man genom en utredning från psykiatrin få en diagnos. Då vet du om du har Social fobi eller något annat.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
För att få en aning själv huruvida man skulle kunna leva upp till diagnoskriterierna så finns det självskattningstester man kan göra. Finns tips på tester här om du är intresserad. 🙂
Medarbetare på Social fobi ifokus
Eftersom att länkarna som finns i tråden som #2 länkar till så tänkte ja hjälpa dig ifall du inte skulle hitta rätt! 😛
Psykolog.nu -> klicka på psykoterapi, klicka på Behandling av socialfobi som är längst upp under psykoterapi -> till höger på sidan finns det självskattningsformulär, SIAS och SPS.
Just dessa tester fick jag fylla i hos kuratorn jag går hos för att hon skulle se hur de ligger till för mig, så dom är bra att göra. 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Du har redan fått en hel del bra svar men jag tänkte klottra ner någonting också. 😉
Det är ju svårt att vara helt 100% säker på om man har Social fobi eller inte själv utan då blir det ju till att ta kontakt med vårdcentralen, kurator, BUP eller psykiatrin. Men det går ju att "läsa på" lite och se om man tycker att symptomen på diagnosen stämmer. En bra sida är ju Vårdguiden eller som du redan blivit tipsad om så finns det ju en del självtester på internet också.
Jag antar att du tror att du har Social fobi? Om du vill så kan du ju skriva ut varför du tror det så kan man försöka "bedöma" det över sajten också. 🙂
På tal om det #4 skriver om att söka hjälp, så har jag skrivit en artikel om det här om du är intresserad 🙂
Medarbetare på Social fobi ifokus