Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettrelationer
Läst 694 ggr
Lottaholmstedt
0

behöver hjälp

Hej Jag heter Lotta och söker hjälp till min son , han är 13 år och har tufft med den sociala biten,,,, har nyss bytat skola då han ej varit på sin gamla skola sen okt 2013 , han är på sin nya med hjälp av mig vågar inte vara med övriga klassen är som han själv beskriver livrädd att gå in dit , var ska han sitta vad ska dom tycka han vågar inte prata med dom,,,, han har inga vänner kvar från gamla skolan då han slutade kontakta dem , han har sina datorkompisar , men ingen som han träffar , undrar om det finns någon kille alt förälder med liknande problem , kanske vi kan hjälpa varandra. det är oerhört tufft att ha det så här och det måste vara ännu tuffare för min son , när man vill göra olika saker men inte vågar. Lotta

• Redigerat 2020-12-19 21:43 av Lia
[RedHood]
1

Jag är 19 och tjej men jag har haft liknande problem men inte så illa som för din son. Men det som hjälpte mig var att prata med lärarna, så att de kanske skulle kunna förstå och hjälpa samt kanske prata med skolkurator eller liknande. Bara så att han hittar någon på sin nya skolan som han litar på och kan gå till om det är något när du inte kan vara där.

Även så tycker jag att det är väldigt bra av dig att du tar tag i detta och hjälper honom! Väldigt starkt av dig och hoppas ni kan få hjälp! Jag kan försöka hjälpa så gott jag kan så det är bara fråga om det är något 🙂

appalpaj
1

Låter som en jobbig och tuff situation för er bägge två.
Om ni inte redan har kontakt så kan du ta kontakt med specialpedagogen på skolan, som kan hjälpa till att anpassa skolgången till honom. Kan vara både små och stora grejer som hen hjälper till med, tex. att berätta för lärarna hur han vill bli bemött, informera klasskamrater om han vill det, låta honom sitta i ett grupprum istället för klassrum osv. Sen finns ju BUP också som kan hjälpa din son med hans sociala ångest. 
Vill liksom #1 säga att det är väldigt bra gjort av dig att ta tag i detta! Önskar er lycka till! 🌺

Medarbetare på Social fobi ifokus