Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettbehandling
Läst 1683 ggr
Clementinbarn
1

Medicin?

Ska gå till en läkare för att få medicin mot min sociala fobi på tisdag och funderar då på vad ni som tar medicin mot det har för något? Får ni några biverkningar utav det? :) Tacksam för svar! Är lite orolig för att börja äta medicin, vill egentligen inte ta massa mediciner :o

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

appalpaj
0

Jag har cipralex vilken funkar bra för mig! Tar 20mg vilket är maxdosen enligt Fass. Jag hade bara biverkningar första veckan, då var jag trött, nere, lite illamående och sov dåligt, men sen försvann det. Nu har jag ingen biverkning längre! Är väldigt glad över att ha fått medicinen utskriven! 🙂

Medarbetare på Social fobi ifokus

Clementinbarn
0

#1 Det låter ju bra! :) Märker du någon positiv skillnad då? Blir ångesten och den sociala fobin bättre/lättare att hantera?

appalpaj
0

#2 Yes jag märker en viss skillnad. Känner mig lite "starkare" i en del situationer och oroar mig inte lika mycket för vad andra tänker och tycker om mig, så det gör det lättare för mig att utmana mig själv. Och tillexempel så tyckte jag det var jobbigt att vara ensam med min bror förut ifall det skulle bli tyst och pinsamt, men det tycker jag inte alls längre. Och förut blev det ofta långa tysta pauser när jag träffade min kontaktperson för att jag inte vågade säga så mycket, men nu pratar jag oftast på och känner mig mer bekväm med henne.🙂
Sen som ett litet plus är jag inte längre lika mörkrädd heller, vilket jag kopplar ihop med medicinen eftersom det plötsligt bara hade ändrats 😃🌛

Clementinbarn
0

#3 Låter himla bra faktiskt, synd att man inte kan vara säker på att det ska funka lika bra för en själv 😉
Har läst biverkningarna på cipralex och jag blir mörkrädd måste jag säga, gillar verkligen inte ideén med att stoppa i sig piller som har sådana effekter 😮
Men får väl se vad jag får utskrivet på tisdag!

appalpaj
0

#4 Ja jag tycker om den medicinen! Precis, det är lite typiskt. Hade ju varit jättebra om det fanns en specifik medicin som kunde hjälpa alla med SF! 😎😃
Förstår det, står så himla mycket biverkningar uppradade! Men om man får några så brukar de flesta vara övergående har jag förstått det som! Det som jag hört att en del fått som kvarstående (av SSRI generellt) är att man svettas mer än vanligt och ändrad aptit, dock inget som jag har drabbats av.
Min läkare som skrev ut medicinen till mig sa att detta är en väldigt bra medicin för att de flesta biverkningar försvinner inom några veckor! 
Har även käkat Mirtazapin mot min SF, vilken kanske inte hjälpte mot min fobi men jag fick lite mer energi rent allmänt av den (dock är det inget man brukar få vid SF har jag förstått det som, läkaren som skrev ut den var lite mysko hehe). Den var jag orolig för att ta då typ alla jag läst om på internet hade gått upp en massa kilo av den. Men för mig blev det ingen skillnad i vikten alls. 🙂 
Ooooch avslutningsvis, min syster tar medicin mot svår depression, hon har inte heller någon bestående biverkning! 😊 Så det finns hopp! 😃

Spännande att se vad du får utskrivet för något, skriv gärna här på sf.ifokus sen om du vill 🙂

Clementinbarn
0

#5 Man kanske helt enkelt skulle låta bli att läsa biverkningarna ;) fast då vet man ju inte vad som kan hända! Jag kan självklart skriva här sen vad jag får utskrivet! :) Det första jag förmodligen kommer göra när jag fått ett namn på medicinen är att börja googla runt på andras upplevelser med medicinen, det dåliga med att söka runt på det är att man mer eller mindre bara hittar det negativa! Men det var ju skönt att du hade något positivt att säga iaf, sånt behöver man läsa! :D

Anne.K
0

Jag själv äter Sertralin Bluefish 50 mg mot min sociala fobi. Har inte haft några biverkningar mer än muntorrhet. Jag har inte gått så länge på medicinen ännu. Ca 3 veckor kanske det är nu. Än så länge är jag precis som innan jag tog medicinen. Så än så länge känner jag inte av några positiva effekter. Men läkaren sa att det kunde ta runt 4-5 veckor innan man får full effekt. Jag hoppas att medicinen ska fungera för mig så man slipper krångla med byte. :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ChristianK
0

Ätit exakt lika som Anne.K, i lite över en månad nu. Rätt torr i munnen blir jag med, men annars inget speciellt vad jag märkt. Inga postiva effekter här heller som jag känner nu.

Clementinbarn
0

#7 & #8 Det var ju synd att ni inte märker någon skillnad, men det kommer säker när ni ätet det ett tag till! Kan vi hoppas 🙂
Låter ju dock bra att muntorrheten är den enda biverkningen ni fått hittills 😉

Clementinbarn
0

Jag fick Sertralin att ta dagligen och Atarax att ta vid behov, typ om jag vet att det en dag kommer hända något väldigt jobbigt eller så. 🙂
Får se hur det går, ska börja nu! 😛

appalpaj
0

#10 Vad bra att du fått medicin utskriven nu! 🙂 Vilken dos ska du ta av sertralin? 
Berätta gärna hur du tycker att atarax fungerar sen när du vet, har aldrig provat någon behovs-medicin så är lite nyfiken 😎🙂

Clementinbarn
1

Jag funderar vad som är bäst, att ta tabletterna på morgonen eller kvällen? Fått rekommenderat på morgonen men det ska i samband med mat och jag äter nästan aldrig frukost :o Min kompis rekommenderar kvällen iaf! För henne så får hon yrsel om hon inte tar tabletterna ungefär samma tid varje dag och man kanske inte går upp kl 7 på helgen som man gör inför skolan! ;) Så vad säger ni? #11 Absolut att jag skriver om det sen när jag vet :) Har några tillfällen jag vet att atarax kan komma till nytta framåt senare i vår! Är det förresten någon som vet hur det är att resa in i USA med mediciner? Ska till New york snart :o

Anne.K
0

#12 jag tar sertralin på morgonen. Jag vaknar ändå runt samma tider oavsett vardag eller helg. Dock tar jag det aldrig ihop med mat då jag är dålig på att äta frukost då jag inte klarar av att äta när jag vaknat. Inget man ens behöver göra.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Clementinbarn
0

#13 Ja okej ;) Jag vaknar verkligen inte samma tider på vardagarna och helgerna! På vardagarna är det allt mellan 7-10 och på helgerna kan det bli så sent som typ kl 16, är uppe sent på helgerna för min sambo är det p.g.a att han jobbar nätter och har lite annan dygnsrytm än mig :) Ska nog testa att ta dom på kvällen ikväll tror jag :o

Clementinbarn
0

#11 Jag kan nu säga att jag har testat Atarax! Åtminstone 1 gång hittills 🙂
Jag vet inte om den hjälpte med min sociala fobi direkt, jag blev rätt snabbt trött och somnade tidigt den kvällen och vaknade ca 12 timmar senare och kände mig som en zombie! Man kanske kan säga att de va lite som en sömntablett? 
Får se om ja ska ta tillfälle att prova den igen eller om jag skiter i den, jag menar de är ju inte så trevligt att bli trött och gäspa hela tiden när man är bland folk. 😛

appalpaj
0

#15 Tack för att du delar med dig! Visste inte att man kunde bli trött av den, då ska man inte ta den inför en muntlig redovisning så att man somnar under den hehe! 🙂 Men vilken bra sömn du fick av den, fast inte så kul med zombie-effekten såklart 🙂

Clementinbarn
0

#16 Haha nä precis!
Jag vet faktiskt inte när det kommer passa att ta den igen, egentligen inga tillfällen då man ska göra något viktigt!
Men det är bra att jag testat den för nu vet jag att jag inte ska ta den innan t.ex. balen eller studenten! Vill inte vara en zombie då inte! 😛

babben75
0

Hej jag har provar några olika !
men cipralex är klart den bästa , då jag tänker på insättningen av den .

Algotgardens
0

Har testat en jäkla massa mediciner, det enda som fungerat någorlunda för mig är att ta stesolid 10mg (vid behov, max 30mg/dag), även anafranil fungerade ok.

[Sandi92]
0

Jag började äta Sertralin mot depression i december och det har hjälpt mig jättemycket. Det tog ganska långt tid innan jag märkte nån skillnad, ca 2 månader.

Helt 100% frisk är jag inte, men det är så mycket bättre än innan. Ångest och Social fobi har jag fortfarande, men även det har minskat en aning.

Jag fick inte så värst många biverkningar och de jag fick varade bara ca 2 veckor. En bestående biverkning som man får stå ut med så länge man äter medicinen är dock muntorrhet. Men eftersom det hjälpt mig så mycket så är det ganska lätt att stå ut med.

Clementinbarn
0

Spännande att fler svarat i tråden! :)
Jag håller ju på för fullt med mitt sertralin ätande! Hittills så funkar allt bra! Har inte direkt några biverkningar, men har heller inte märkt någon förbättring. Är mest rädd för att jag ska gå upp jättemycket i vikt för det verkar vara en väldigt vanlig biverkning, iaf om man läser om Sertralin på olika hemsidor :p