Social fobi och studier
Hej jag har Social fobi och min önskan är att börja studera till hösten. Har isolerat mig nu i snart 2 år och det är dags att göra något åt saken då jag ej har jobb och ingen utbildning.
Någon här som har Social fobi eller har haft och studerat samtidigt? Hur gjorde ni för att stå ut? Blev det bättre med tiden? Hur gjorde ni för att lära känna klasskompisarna? Berättade ni för någon lärare om era svårigheter ? Hur gick det med grrupparbeten och redovisningar?
JAg är så sjukligt blyg och tystlåten så jag vet inte hur det ska gå….
- Redigerat 2020-12-19 21:13 av Lia
Jag studerade delvis via distans. Det underlättade mitt arbete att sitta själv att skriva/läsa. Och föredrag fick jag hålla för bara läraren eller ev 1-2 kompisar och lärare.
jag brukar försöka ha en nyfiken inställning. Så typ istället för att tänka på mig själv och hur det känns, fokuserar jag blicken utåt. "Var" i nuet! då är det inte lika lätt att man överanalyserar allt..
Känn dig inte tvingad att prata med de andra. Låt det komma efterhand, när du känner dig tryggare. Försök inte "vara andra till lags" genom att säga eller göra vissa saker som du inte skulle annars… jobba med självkänslan och tyck om dig själv! :)
lycka till!
Hej Gurkand,
Fint att du kommit till att du vill studera. En av de effektivaste terapiformerna mot SF är nämligen att "tvingas" vara bland andra människor, t.ex. genom studier!
Jag antar att du skall studera på gymnasiet? Nu är jag inte från Sverige, så jag vet inte hur det fungerar på den nivån. Men på högskolan/universitet i Sverige så finns det möjlighet till många former av stöd. Allt från anpassad examination (ex. föredrag) till att ha en mentor som man träffar i bland. Antar att det finns något liknande för gymnasiet?
Ett mera konkret tips från mig vid redovisningar, är att försöka spela någon form av roll. D.v.s. försöka distansera själv från den person (du) som presenterar. 🙂
---
Ne omittas solum ambulantem
Ne
omittas solum ambulantem