Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettskriver-av-mig
Läst 2572 ggr
Lojs
0

Hallå, mejlen är uppfunnen...

Jag avskyr när man måste kontakta "folk" via telefon, mejl har jag lättare för, men telefon är hemskt.

Mitt fiberkabel-internet har inte funkat på 2 månader, man måste ringa kundtjänst, och det lär ju inte hända… (Surfar på telefonens internet nu, seeegt.)

Eller i vilka situationer som helst, "Nej, men det ordnar sig, ring den och den människan…" Gah! Det gååår inte! Det gör jag bara när jag måste, övertalar föräldrarna att ringa istället om det är möjligt, ringer bara själv när jag absolut måste.

Det är ingen stor höjdare att ha barn på dagis heller, kontakt med fröknar, veta hur man ska bete sig mot andra barn, undvika föräldraträffar osv. Och då det här himla ringandet, om barnet är sjukt eller liknande.

Vet inte vad jag vill med det här inlägget riktigt, prata av mig med likasinnade mest troligt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

• Redigerat 2020-12-22 01:03 av Lia
[mysvensk]
0

Telefon är hemskt! Ibland kan det vara bekvämt men jag föredrar oftast mail eller sms.

[Sophia.]
0

Ja usch telefonen är hemsk. Jag svarar inte ens i telefon om någon ringer mig utan jag svarar bara om jag fått ett sms innan.

Jag fick mina lärare och rektorer med mera att jag kunde skicka sms när jag blev sjuk eller liknande, super skönt.

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag svarar bara i telefon om jag vet vem det är, ringer någon så kollar jag eniro så jag vet om jag ska svara om de ringer igen. (Det är jättejobbigt nu när jag har nytt sommarjobb, jag måste svara även om jag inte känner igen numret. Gah.)

Egentligen är det nästan värre att inte svara ändå, för då kan de ju lämna meddelande på mitt mobilsvar, det är bland det mest ångestframkallande jag har, att lyssna av mitt mobilsvar. (Det blir knappast bättre av att det brukar ta ett tag innan jag vågar lyssna av heller…)

Sms är hur bra som helst! Då vet man att man mest troligt inte stör.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[aammE]
0

Är ganska komiskt när telefonen ringer här hemma då vi båda är socialfobiker. Tungan ute

*telefonen ringer*
Jag: TELEFONEN RINGER!!! VEM KAN DET VARA!?
Pojkvän: Ingen aning, jag tänker inte svara.
Jag: JO, DET ÄR DIN TUR ATT SVARA NU, JAG SVARAR JU JÄMT!
Pojkvän: *Stirrar på den ringande telefonen*
Jag: MEN SVARA DÅ! Jag vill inte!
Pojkvän: *Lyfter luren* Hallå? *lägger på* … De hade lagt på… Undra vem det var?

Hahahaha. Skäms

Eller när någon plingar på dörren och vi ej väntar besök! Det var faktiskt riktigt obehagligt och inte alls kul då vi båda började må riktigt fysiskt dåligt.

Vi ligger i sängen och sover, helt plötsligt vaknar vi av dörrklockan!

*Dörrklockan ringer*
Pojkvän: HELVETE, DET SKULLE KOMMA FLÄKTGUBBAR IDAG, HADE HELT GLÖMT!
Jag: VARFÖR HAR DU INTE SAGT NÅGONTING!? *känner hur panikattack kryper sig på och drar täcket över huvudet, spelar död*
Pojkvän: *sliter på sig kläder och öppnar dörren*

Sedan minns jag inte mycker mer än att två äldre män går in i lägeheten och fixar med fläktarna medan jag ligger under täcket, spelar död och hyperventlierar.

Sen när de hade gått så låg både jag och min sambo i sängen i ÖVER en timme med hjärtklappning och yrsel… Huga…

Stephanie
0

Hehe, kul att jag råkade hamna i den här tråden just nu… Sitter just nu och ringer runt till folk och ställer frågor. Arbetar som telefonintervjuare. Tungan ute Tyckte att det var lite läskigt att ringa runt till folk i början, men nu har jag jobbat med det här i 2,5 år så jag börjar vänja mig Oskyldig

Tycker synd om er, det låter jobbigt det där Rynkar på näsan Men det måste väl finnas något annat sätt för dagis etc - döva kan ju inte heller ringa?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lojs
0

#4 Vad jag skrattade och kände igen mig, kunde lika gärna varit jag!
Ska det komma hantverkare till lägenheten så håller jag mig hemifrån, om det så betyder att jag får vara hemifrån 07-16 en ledig dag…

#5 Det skulle ju innebära att jag skulle behöva berätta för dagis om mina problem, och det funkar inte riktigt…

Medis på akvariefisk.

Stephanie
0

#6 Men är det inte bättre att berätta om sitt problem en gång än att behöva ha ångest varje gång man måste höra av sig om något? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lojs
0

#7 Fast då mår jag dåligt över att de vet och kanske tycker jag är en dålig mamma.

Medis på akvariefisk.

[aammE]
0

Jag brukar vara ganska öppen med min socialfobi, framförallt i djursammanhang. Skulle hämta ett gäng möss av en uppfödare och då meddelade jag henne i förväg (via maill) att jag hade socialfobi och därför kunde uppfattas som lite konstig. Men hon var en väldigt extrovert person, fast inte så att det blir påträngande, så det gick bra ändå. Glad

Rarity
0

Haha, ja…även jag känner igen mig i nästan allting ni skriver.

Jag verkligen HATAR att ringa folk jag inte känner. Ibland kan det vara jobbigt att ringa dom jag känner också. Och om det ringer och jag inte känner igen numret, ja då svarar jag inte.

[WX5]
0

Det går mycket bättre nu med telefonen. Jag svarar och jag ringer men förra året var det hemsk. Det tog mig flera dagar att ringa någonstans och till dagis ringde jag inte heller när barnen var sjuka utan det blev ogjort.

Men jag föredrar mejl och sms före att ringa. Mejlar hellre mina behandlare än att ringa dom.