Social ångest iFokus

Social ångest

Etikettber-om-råd
Läst 3239 ggr
Lojs
0

Kost och ångest?

Är det fler som har märkt samband mellan vad ni äter och hur ni mår psykiskt?

Jag mår mycket bättre sedan jag slutat med socker och äter d-vitamintabletter, faktiskt är jag ofta som en helt "normal" person numera, i sociala situationer som tidigare var svåra, utan att jag ens tänker på det. 

När jag får sockeråterfall så får jag även ångeståterfall, inte så mycket över sockret, men på något "mystiskt" sätt så sammanfaller sockeråterfallen med att jag tycker att allt går emot mig, ingenting är bra, allting är skitjobbigt och jag vågar inte göra någonting.
Jag har även läst om många som blivit mycket bättre från sina depressioner när de börjat äta d-vitamin.

Jag ska bara komma ihåg det här, nästa gång en chokladbit nästan tvingar mig att stoppa den i munnen…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

• Redigerat 2020-12-22 01:03 av Lia
[WX5]
0

När jag mår dåligt så piggar alltid lite choklad upp, för tillfället men i det stora hela mår jag nog inte så bra. Har just ökat mitt d-vitamin från 35 till 54. Behöver fortfarande en massa d-vitamin.

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Jodå, just när jag sitter där med godispåsen i knät och munnen full, då mår jag bra, och i sockerkicken efter. (Sedan vaknar jag gärna med huvudet fullt av mörka tankar natten efter.)

Men riktigt mörk choklad kan jag fortfarande njuta av utan problem, bara det inte blir ofta eller några mängder.

Ökat d-vitamin från 35 till 54, hur menar du då? Har du tagit provet på d-vitaminnivån i kroppen? (Jag kan väldigt lite om sådant, försöker bara se till att få i mig ca 2000 mikrogram (?) om dagen i snitt.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[WX5]
0

Ja dom tar blodprover med jämna mellanrum efter som det är så väldigt lågt. Vet inte vilka enheter det rör sig om för det minns jag inte.

[Hukanson]
0

Vi är det vi äter, fick man lära sig i annonserna ett tag. Vilket också betyder att vi äter det vi är - som du så vackert beskriver.

Vi kan välja mat som tillför något vi behöver eller avstå onödigt och bara äta det vi mår bra av.

Allt är tämligen enkelt om man har övat upp en sund och hälsosam livsstil med ett inte för stort matintag. Men för den som har ett instabilt psyke som inte lärt känna eller accepterat sig själv, är det inte lika lätt.

Att leva med sociala fobier är säkert mycket jobbigt. Men en hjälp på vägen att övervinna detta är att intressera sig för sin kropp och vad man äter och hur man äter sina mål om dagen.

Ta inte för givet att det måste vara kött på tallriken varje mål. Det finns alternativ till kaffe. Ört-the är minst lika bra som indiskt the. Bröd kan man baka själv och förbättra med olika ingredienser.

Kunskap är ju ett osvikligt sätt att få ett större självförtroende men det måste vara en uppövad kunskap, en praktisk kunskap, annars kan det lätt bli fiasko och ett fall inför andras granskande blickar.

[WX5]
0

#4 Bra skrivet. Skrattande

Visst är det svårare när man är instabil och sockerberoende.